A terrorcselekmények után, az elnyúló afganisztáni háború és a recesszió fenyegetettségében azt gondolhatnánk, hogy az emberek karácsonykor kevesebb ajándékot raknak a fa alá. A külföldi játékgyártók és -eladók mindesetre bizakodnak. A karácsony mégiscsak karácsony, és sok új játék van a tarsolyukban, ami megdobogtathatja a gyermekek és a játékosabb kedvű felnőttek szívét.
A hazai piacA FigyelőNet kérdésére Kovács Péter, a Gulliver Játéknagykereskedés tulajdonosa elmondta: A tavalyinál erősebb keresletet várnak a hazai játékpiacon. Véleménye szerint a kreatív játékok erősödése figyelhető meg, elsősorban a Ravensburger termékei kapósak. A Harry Potterrel kapcsolatos játékok is megjelennek ugyan a piacon, de népszerűségük várhatólag nem lesz olyan kiugró, mint korábban a Pokémon játékoké.
A legnépszerűbb játékok
Az idén a pálmát egyértelműen a Harry Potterrel kapcsolatos játékok viszik el. A Lego Harry Potter készletet árusít, a Mattel változatos palettát kínál a varázslótanonccal kapcsolatos játékokból. Kapható a történetben szereplő kissárkány, Norbert, amely aludni, nevetni, sőt tüzet okádni is tud; Piton professzor bájital-laboratóriuma, a szükséges varázspálcával és üsttel, valamint Harry levitációs akadálypályája.
Várhatólag szintén népszerűek lesznek a televíziós vetélkedők társasjáték-változatai is: a Legyen Ön is milliomos!, valamint a Leggyengébb láncszem.
Régi hősök is szerepelnek a listán: az Action Mant, amely már 1966-ban az év játéka volt, szintén keresik. A gyártó szerint, ha az összes eddig eladott figurából tornyot építenénk, az elérne a Holdig.
A jövő év slágere is szinte biztosan a Teddy Bear lesz. A népszerű plüssmackó ugyanis jövőre lesz 100 éves.
Milyen lesz a szezon?
Az Egyesült Államokban a karácsonyi piac nem lesz olyan jövedelmező, mint 1999-ben vagy 2000-ben, de az elemzők még a recesszió közepette is viszonylag erős eladásokat várnak.
Erre számít a ToysRUs is, amely a negyedik negyedévtől várja éves terve teljesülését. A cég a világ legnagyobb játékboltját nyitotta meg New Yorkban, és minden idők legagresszívabb reklámkampányát ígérte befektetőinek. A vállalat részvényesei azonban a történelemben is bízhatnak: gazdasági lassulás idején a játékeladások eddig többnyire jól alakultak.
Nagy-Britanniában előreláthatólag szintén nagy lesz a kereslet a játékok iránt. A felmérések szerint egy gyerek átlagban 200 font értékű ajándékot kap.
Beindul az e-business
Az online piac elemzői szerint a recesszió inkább sújtja a hagyományos, mint az online cégeket. A GartnerG2 piackutató cég szakértője szerint összesen 25,3 milliárd dollárt költenek a világhálón ajándékvásárlásra: ez Amerikában 30 százalékos, Európában 40 százalékos, Ázsiában pedig 53 százalékos éves növekedést jelent.
A legismertebb online játékbolt, az Etoys feltámadt haló poraiból. A csődbe ment vállalat weblapját, szellemi javait és raktárkészletét egy korábbi vetélytárs, a játékboltokat üzemeltető KB Toys vásárolta meg. Amellett, hogy a csődeljárás során ezekhez az értékekhez szinte fillérekért jutott hozzá, reklámra sem igen kell költenie. A dollármilliók, amelyeket az EToys korábban önmaga reklámozására fordított, most a KB Toyshoz csábítják a vásárlókat.