Belföld

Zárás előtti hajrá a Wall Streeten

A hét első kereskedési napján egy újabb légi katasztrófa miatt estek az árfolyamok New Yorkban. De szerencsére megfordult a piac: zárásra a vezető részvényindexek ledolgozták napi veszteségük nagy részét.

Gyengült a NikkeiA vezető távol-keleti részvényindex, a Nikkei-225 az utóbbi hónapban először csökkent 10 ezer pont alá: 9955 pontig esett, végül azonban fél százalékos mínuszban, a 10 ezres érték felett fejezte be a kereskedést.

A Kyocera, mely az amerikai piacon realizálja árbevételének több mint felét, mintegy három százalékot veszített értékéből. A légi katasztrófa után egy hónapos tetőpontra szökött a jen ára a dollárhoz viszonyítva: emiatt pedig gyengültek az exportban erősen érdekelt vállalatok részvényei.

A Dominikai Köztársaságba tartó American Airlines gép New Yorkban zuhant le, 255 emberrel a fedélzetén. (Olvassa el kapcsolódó anyagunkat!) Az ideges befektetők ekkor érthetően szabadulni próbáltak a légitársaságok és általában a turizmusban tevékenykedő vállalatok részvényeitől. A hagyományos részvényeket tartalmazó Dow Jones Industrial Average három számjegyű mélységbe zuhant, a technológiai cégek papírjaival telített Nasdaq Composite viszont jól tartotta magát. A szélesebb piaci hangulatot tükröző Standard & Poor’s 500 0,2 százalékkal emelkedett, a befektetők aktivitása azonban alacsonyabb volt az átlagosnál.

Dow Jones: -0,6 százalék

A DJIA 54 pontos veszteséggel fejezte be a kereskedést, 9554 ponton. A 0,6 százalékos mínusz különösen annak fényében tekinthető remek eredménynek, hogy az index napközben kétszáz pontos veszteséget is mutatott. A nap vesztesei közé tartozott a Honeywell, a United Technologies, a Home Depot, az American Express és a General Electric. A katasztrófa árnyékában nem meglepő a légitársaságokat tömörítő S&P Airlines Index csaknem hat százalék feletti értékvesztése. A hanyatló trenddel szemben drágultak viszont az Intel, a Hewlett-Packard, az IBM, a Microsoft, a McDonalds és a Wal-Mart papírjai.

A zárás előtti rali is azt mutatja, hogy a befektetők optimisták (a katasztrófában sem vélték felfedezni a terroristák keze nyomát). A Prudential Securities elemzője, Bryan Piskorowski szerint a piaci szereplők már beárazták a lehető legjobb szcenáriót. Ehhez képest viszont minden apró eltérést csalódásként fognak megélni.

Nasdaq: +0,6 százalék

A Nasdaq Composite 12 pontos emelkedés után 1840 ponton zárt, ami 0,6 százalékos erősödésnek felel meg. Árfolyamnyereséget könyvelhettek el a hálózati berendezéseket gyártó vállalatok és az internetes cégek részvényeit választó befektetők, de emelkedő jegyzés mellett cseréltek gazdát a szoftveres papírok is.

Az üvegszálas adatátvitel területén tevékenykedő Ciena tulajdonosai csaknem tíz százalékos árfolyamnyereségnek örülhettek, miután a társaság a kereskedés megkezdése előtt bejelentette, hogy számításai szerint részvényenkénti eredménye 4-6 cent körül alakul a pénzügyi negyedik negyedévben. A Wall Street-i elemzők konszenzusa a sáv alsó szélén 4 centet valószínűsített. A Ciena arról is beszámolt befektetőinek, hogy rövid határidőn belül tíz százalékkal csökkenti alkalmazotti létszámát. A Salomon Smith Barney elemzői kételkedtek az áremelkedés indokoltságában: az elbocsátások azt jelzik, hogy a Ciena piacán számottevően csökken a kereslet.

Túléli-e az American?

Hány katasztrófát élhet túl egy légitársaság? Az American Airlines hamarosan választ adhat a kérdésre, hiszen a cégnek semmi sem hiányzott kevésbé, mint a hétfői katasztrófa. Vezérigazgatója, Donald Carty rögtönzött sajtótájékoztatóján kifejtette: az eset “nagyon nehéz” időben érte a légitársaságot. A részvénypiaci hatás sem maradt el, a vállalat papírjai csaknem 25 százalékos veszteséget is mutattak a kereskedés során. Mindez több mint 60 százalékos mínuszt jelentett az év eleji árfolyamokhoz viszonyítva, egyben éves mélypontot is.

A világ legnagyobb légitársasága az iparág többi képviselőjével együtt éppen likviditásának javításán dolgozott; megpróbálta az utasok bizalmát visszanyerni a szeptember 11-ei terrortámadás után. Októberben átlagosan 59,6 százalékos kihasználtsággal (load factor) repültek az American gépei, a Fitch elemzői szerint pedig legalább 85 százalékos kihasználtságra lenne szüksége a vállalatnak a nullszaldós működéshez.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik