Belföld

FigyelőBarométer – július 10.

Csúsznak az informatikai beruházások (-1). Itthon még nem fenyeget a főnökhiány (+1). Olcsón öltözködhetnek a fiatalok (+1). Emelkedik a FigyelőBarométer.

FigyelőBarométer – július 10. 1Az internetes gazdaságon végigsöprő csődhullám a szakértők szerint elérte tetőpontját, hiszen stabilizálódni látszik a stabil háttérrel indult, végül azonban mégis csődbe került vállalkozások száma. A Webmergers.com adatai szerint júniusban 53, májusban 60, áprilisban pedig 59 internetes vállalkozás szűnt meg világszerte. Tavaly év eleje óta összesen 555 dotcomcsődöt regisztrált a piackutató, amiből 330 az idei év első felében következett be. A 60 közeli havi átlag több hónapja nem emelkedik markánsan, ezért a Webmergers.com szerint a csődhullám elérte tetőfokát: innen már javulás várható. A Webmergers.com elemzői szerint a dotcom cégek kiégése annak eredménye, hogy a piacot nem a valós mérete szerint határozták meg az induló vállalkozások, és üzleti terveik is irreálisnak bizonyultak. A magyar és az amerikai internetes gazdaság szerkezete azonban alapvetően különböző: itthon a komolyabb internetes vállalkozások kevés kivétellel a hagyományos gazdaság nagyágyúinak kezében vannak – véli Körtvélyessy László, a Boston Consulting Group (BCG) tanácsadója. A magyar piacon, melynek forgalmát az amerikai IDC piackutató 80 millió dollárra becsli, várhatóan az üzletek 85 százaléka a vállalatközi tranzakcióból származik majd. A csődhullám negatív következménye, hogy a túlélők is visszafogják informatikai beruházásaikat. Szakértők csupán a jövő évben várják az IT-beruházások újabb megélénkülését.

Németországban az új gazdaság cégeit leszámítva szinte minden vállalatot fenyeget a főnökhiány. A háború után alakult német kis- és közepes vállalatoknál ugyanis a nyugdíjba vonuló főnökök helyébe kellene megfelelő utódot találni, de a cégek alig negyven százaléka alakított ki vezetőváltási stratégiát – jellemezte a helyzetet egy bonni vállalati tanácsadó és kutató cég munkatársa. A magyarországi magánvállalkozások többsége azonban még alig múlt el tízéves, ezért aztán nem meglepő, hogy még nem érte el hazánkat a vezetői nyugdíjhullám.

A szokásosan július végén, augusztus elején meghirdetett nyári leértékelések az idén már június közepén megkezdődtek. Az óvatosan, húszszázalékos engedménnyel indult akciókból mára már teljes leárazás lett. Szakértők ezért augusztusban valóságos végkiárusítást várnak a ruházati boltokban. Bár gyakorlatilag az egész országban tartanak az akciók, a leglátványosabban mégis a bevásárlóközpontokban érzékelhető a jelentős árzuhanás. Ezekben ugyanis egyszerre akár több száz kirakat is hirdetheti a jelentős árengedményeket. A már most 20-75 százalék körüli leértékelések főként a fiatalokat célozzák meg. A kereskedők azonban sokszor az előző szezonban készleten maradt modellektől – olykor a tavaly nyárról megmaradt árutól – szabadulnak meg. Az akciók következménye a ruházati termékek árindexének erőteljes csökkenése.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik