Belföld

Egységes törvény, kétséges eredmény

A tegnap elfogadott egységes hírközlési törvény legnagyobb erényének azt tartják, hogy egyáltalán megszületett. A piac szereplőinek véleménye nemcsak ebben egyezik: aggasztónak tartják, hogy a törvény gyakorlatilag rendeletekkel szabályoz.

Egységes törvény, kétséges eredmény 1Több éves előkészítő munka után tegnap délután sikerült elfogadnia a parlamentnek az európai uniós elveknek megfelelő egységes hírközlési törvényt (EHT), amely alapjaiban rendezheti át a hazai piacot. A törvény eredményeképpen december 23-ától elvileg több cég közül is lehet telefonszolgáltatót választani, és egyszer talán olcsóbbá válik az internetezés is.

AszimmetrikusanA vezetékes telefonpiac liberalizációjának szabályozása a verseny megteremtése érdekében aszimmetrikus. Mindez azt jelenti, hogy a Matávon kívüli primer körzetekben működő telefoncégeket a törvény nem kötelezi a Matáv beengedésére, míg a Matáv köteles beengedni saját körzetébe az alternatív szolgáltatókat. A szabályozás a kábeltelevíziós szolgáltatásokra is vonatkozik, így a legnagyobb magyar telefontársaság terjeszkedése ezen a területen már kormányzatilag is korlátozva van.

Sikerpropaganda?

Abban minden érintett vállalkozás egyetért, hogy az új törvénnyel együtt tudna élni – igazából azonban nem szeretne. Az előkészületekre fordított csaknem három év szakmai egyeztetéseit követően is órákig tudják sorolni az EHT-val kapcsolatos kifogásaikat.

A kerettörvény legrosszabbul sikerült részének a szolgáltatási árak meghatározását tartják. Miközben ugyanis a piacnyitást szolgáló törvénytől azt várnák, hogy a hatósági áras telefonszolgáltatások tarifáinak meghatározását átengedi a szolgáltatóknak, az EHT minden eddiginél szigorúbb állami felügyeletet vezet be.

Egységes törvény, kétséges eredmény 2Emögött egyesek választási propagandát sejtenek, ám valószínűleg az húzódik meg a háttérben, hogy a kormány, összhangban más területeken érvényesített korlátozó árpolitikájával, a távközlésben is minimalizálni akarja a piac felszabadításával járó kockázatokat. Köztük elsősorban az árak elszaladásának veszélyét.

A beavatkozás feltételeit már megteremtették. A törvény hozzávetőleg 50 végrehajtási utasításának, így az árakra vonatkozónak a hiányában azonban még nem lehet tudni, hogy a kormányzat mennyire vonja irányítása alá a telefontarifákat. Az EHT a távközlési szolgáltatások többségét, köztük a telefonálást, a faxhívást, a modemes, behívásos internetezést, a kezelői szolgáltatások elérését, illetve a postai szolgáltatások némelyikét az úgynevezett egyetemes szolgáltatások közé sorolja. Ezek igénybevételéért elméletileg a kereskedelmi érdekek figyelembevételével megállapított szabályozott árat kell majd fizetniük a felhasználóknak.

Szolgáltatói lobbik kontra törvényalkotókA távközlési piac meghatározó szereplői, illetve az egyes jól körülhatárolható szolgáltatói érdekcsoportok a számukra fontos területeken megpróbáltak minél kedvezőbb pozíciót kilobbizni az új szabályozásban. Az eredmény nem mindenben tükrözi várakozásaikat. A részletekért kattintson a címekre:

Mobiltelefon-társaságok



Alternatív szolgáltatók, kábeltévés cégek

Vivendi

Matáv

Keresztfinanszírozás

A lényeg, hogy a fogyasztók jól járnak majd, hiszen a telefonálás biztosan olcsóbb lesz a kormányzati beavatkozás következtében. Ugyanakkor az EHT összeállítói ügyeltek a telefontársaságok érdekeire is: a szolgáltatók negyedévente kérhetik az egyetemes szolgáltatások szabott ára miatt keletkező veszteségeik megtérítését.

Ennek finanszírozására az EHT alapján létrejövő Egyetemes Távközlési Támogatási Alap, illetve az Egyetemes Postai Támogatási Alap lesz hivatott. A két alap forrásaihoz az elképzelések szerint maguknak a szolgáltatóknak is hozzá kell majd járulniuk – hogy miként és milyen mértékben, azt ugyancsak egy végrehajtási utasításnak kell majd tisztáznia.

Bekerült a törvénybe az is, hogy az internetezésből befolyó árbevételt a telefonos és internetes szolgáltató ossza meg egymással – a részesedés mértékének meghatározását azonban egy később megalkotandó rendeletre bízza. Ahhoz, hogy a díjak érezhetően csökkenjenek az előfizetők számára is, az internetszolgáltatónak percenként átlagosan három forintot kellene kapnia a PSINET számításai szerint.

Támogatja az internetezést a törvénynek az a bekezdése is, amely a Miniszterelnöki Hivatal kezébe adja az internetes hozzáférés maximális árának meghatározását. Több érintett piaci szereplő szerint sem szerencsés azonban az internetes piac hatósági szabályozása.

Számos szakértő – elsősorban az “alternatívok”, illetve a kábeltelevíziós szolgáltatók oldalán – az EHT komoly hibájaként tartja számon, hogy alakításában meghatározó szerephez jutott a vezetékes lobbi, ezen belül is a Matáv mögött álló Deutsche Telekom, illetve a legnagyobb helyi szolgáltató, a Vivendi. E bírálat értelmében a kormány a két cégóriás magyarországi befektetéseit akarta elismerni azzal, hogy a vezetékes érdekeknek megfelelőt alkotott.

Egységes törvény, kétséges eredmény 3Mindez azonban végső soron azért nem lesz hosszú távú probléma, mert az EHT az Európai Unió piacnyitást szolgáló egyéb törvényeihez hasonlóan várhatóan 3, legfeljebb 5 évre szól. Egyes rendelkezéseit pedig a magyar csatlakozáskor meg kell semmisíteni.

A szolgáltatók és a kormányzat szakértői abban egyetértenek, hogy a korábbi helyzethez képest az EHT végső változata sokkal inkább tekintetbe veszi a vezetékes szolgáltatók érdekeit. De elismeri a mobiltelefon-társaságok igényeit is.

Sokáig úgy látszott, a mobilos cégeknek nincs is félnivalójuk az új törvénytől. A számukra legnagyobb megrázkódtatást az okozta volna, ha az EHT-be a Vivendi javaslatának megfelelően bekerül a virtuális mobilszolgáltató intézménye.

Ez a gyakorlatban a mobilpiac teljes megnyitását jelentette volna. Azaz a mobiltelefon-társaságoknak meg kellett volna barátkozniuk a gondolattal, hogy hálózataikat kötelesek bérbe adni minden olyan távközlési cégnek, amely a saját neve alatt rádiótelefon-szolgáltatásokat akar indítani. A javaslat sokat finomodott a törvénytervezet előkészítése során, olyannyira, hogy végül ennek csak elvi lehetősége került be a végső tervezetbe.

A törvény postai szolgáltatásokkal kapcsolatos rendelkezései több lényeges ponton is változtak illetve kiegészültek. A finisben került be az a korlátozás, amely az egyetemes postai szolgáltatási körbe tartozó, de nem az egyetemes szolgáltató által végzett szolgáltatást bejelentés helyett engedélyhez köti. Ugyanakkor a jelenlegi jogi szabályozást állítja vissza az a módosítás, amely szerint csak a meghatározott belföldi egyetemes postai szolgáltatások hatósági árasak.

Mit mondanak a szereplők?Bár a Matáv versenytársai kivétel nélkül üdvözölték az aszimmetrikus szabályozást, a cég képviselője szerint ennek eredményeképpen a Matávon kívüli primer körzetekben visszafogott lesz a verseny a lakossági telefonszolgáltatásban, hiszen egyedül a Matáv lenne képes versengést előidézni, őt azonban nem engedik be a helyi szolgáltatók.

Az Interware ügyvezető igazgatója, Pámer Róbert jelzésértékűnek tartja az internetszolgáltatások árának hatósági szabályozását, hiszen így valóban el lehet érni a felhasználó költségeinek csökkenését. Felhívja azonban a figyelmet arra is, hogy ez csak akkor valósulhat meg, ha a megosztás mértékét jól állítják be a rendeletekben.

A díjmegosztás még fontosabb azoknak az internetszolgáltatóknak, akik ma ingyenesen kínálnak internethozzáférést a felhasználóknak. A Kiwwi Kft. lobbizott azért, hogy a díjmegosztás azonnal életbe léphessen, mivel azonban ez nem valósult meg, így szolgáltatását nem tudja a tervezett ütemben bővíteni.

Kedvezőnek tartják a kábeltelevíziós szolgáltatások aszimmetrikus szabályozását az UPC-nél, mivel korlátozza a Matáv kábeltévés leányvállalatának terjeszkedését. Szalay Dorottya, a társaság vezérigazgató-helyettese ugyanakkor úgy látja, hogy a törvénynek az a rendelkezése, amely lehetővé teszi, hogy egy szolgáltató az ország egyhatodát meghaladó területen kínáljon szolgáltatást, nem inspirálja őket újabb befektetésre. A terjeszkedésnek gátat szab a törvény, csak úgy teszi lehetővé, hogy a kiépített hálózaton csupán egyéb távközlési szolgáltatást nyújthatnak, kábeltelevízióst nem. Az UPC szerint azonban csak akkor gazdaságos kiépíteni a szélessávú hálózatot, ha azon kábeltelevízós szolgáltatás is nyújtható.

Hiányok

Akármilyen sokáig is pofozgatták, javítgatták a szakértők az EHT tervezetét, az új törvényből mégis számos dolog kimaradt. Szakmai vélemények szerint az egyik legnagyobb probléma, hogy az EHT rendkívül keveset mond a kábeltelevíziós piac szabályozásáról.

A médiatörvény szerint ugyanis a kábeltévé-hálózatokat 2002. januárjáig alkalmassá kell tenni a kétirányú kommunikációra, azaz a telefonálásra. Ennek ellenére az EHT legfontosabb rendelkezése ezen a területen a Matáv kiszorítása. A törvény kimondja, hogy a Matáv 2002-től nem szerezhet befolyást kábeltelevíziós hálózatokban. Arról azonban nem rendelkezik, mit kell tennie meglévő rendszereivel.

A szakértők arra számítanak, hogy a Matáv kiszorítására tett kísérlet azért is nagy vitákat vált majd ki, mert a korlátozás csak 2004-ig él. Így valószínű, hogy a kábeltelevíziós stratégiájának átdolgozásáról beszélő Matáv nem is igyekszik majd megszabadulni hálózataitól.

Emellett a Matáv kábeltelevíziós érdekeltségeinek eladása nem is lenne könnyű feladat – mondják az ágazat ismerői. Az EHT-ben ugyanis az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) állásfoglalásának hatására benne maradt a kábeltévés cégek piaci részesedését a potenciális piac egyhatodában maximáló korlátozás.

Ezért a Matáv kábeltelevíziós hálózatát a piacon lévő szakmai befektetők nem szerezhetik meg. Elemzők szerint lehetséges vevő legfeljebb az EHT-be való bekerülésével a hírközlési cégek közé emelt, egyébként is dinamikusan terjeszkedő Magyar Posta lehetne.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik