Üzletembereknek szegezve a kérdést: “Mit tesz az eredményes vezető?”, tucatnyi választ hallhatunk. Olyanokat, mint hogy a vezető határozza meg a stratégiát, motiválja az alkalmazottakat, vagy éppen a szervezeti kultúrát építik. Csupa általánosság, kevés konkrétum.
Azt kérdezve viszont, hogy “Mit kell a vezetőnek tennie?”, szinte biztos, hogy egyöntetű válasz érkezik: eredményt kell felmutatnia. De hogyan? A megoldás legalább annyira rejlik a vezetési stílusban, mint a szakmai hozzáértésben.
Legfrissebb kutatásA cikk a Hay-McBer tanácsadó cég által végzett felmérésre támaszkodva fejti meg a vezetés titkát. A felmérést véletlen kiválasztással végezték egy 20 ezres mintán, melyből csaknem minden ötödik vezetőt megkérdeztek.
Bár a vezetéstudomány többféle csoportosítási lehetőséget kínál a vezetési stílusok kiértékelésére, a legterjedtebb az alábbiakban bemutatott modell. Sorra vesszük az egyes stílusok előnyeit, hátrányait, valamint rámutatunk arra, hogy milyen szituációban érdemes alkalmazni.
Kényszerítő – Tedd azt, amit mondok!
Szinte csak krízishelyzetben lehet eredményt felmutatni ezzel a stílussal. Radikalitása minden más esetben arra vezet, hogy a szervezet léte forog kockán. Az emberek elveszítik kreativitásukat, a munkahelyi morál a mélybe zuhan.
Autokratikus – Gyere velem!
Irányt mutatni mindenkinek – hangzik a jelmondat. A vezető egy vízióra építve mozgósítja a szervezetben dolgozókat. Az autokratikus vezető ugyanakkor helyet ad az egyéni véleményeknek is. A kutatások azt mutatják, hogy ez a vezetési stílus a leghatékonyabbak egyike. Leginkább akkor érdemes alkalmazni, ha stratégiai irányváltást tervez a szervezet.
Érzelmi intelligencia Az angolszász szakirodalomban Emotional Intelligence néven elterjedt fogalom, a vezető azon képességét ragadja meg, amelynek segítségével hatékonyan kezeli a munkahelyi kapcsolatokat. A képesség négy fő terület köré csoportosítható:
• Öntudatosság
• Saját magunk menedzselése
• Szociális érzékenység
• Szociális képesség
Konzultatív – Az ember az első!
Az érzelmi kapcsolatok fontosságára építve harmóniát csempész a szervezeti légkörbe. A vezető azon fáradozása, hogy az alkalmazottakat boldogan tartsa, amellett, hogy rendkívül fárasztó, a beosztottakba is magas elvárásokat épít ki. A szakemberek azt javasolják, hogy ezt a vezetési stílust csak valamelyik másikkal vegyítve alkalmazzuk hosszabb távon. Ezen meglátásukat arra alapozzák, hogy az emberek zöme szereti, ha megmondják neki, mit csináljon, vagyis a kreativitás túl nagy szerepet kap.
Demokratikus – Te mit gondolsz?
Mindenki aktív részvételével konszenzust kovácsolni – gondolja a demokratikus vezető. Általában jól is működik ez a stílus, ám a szervezet tagjai gyakran kerülnek konfliktushelyzetbe, ez a munkahelyi klímára is rossz hatással lehet. Abban az esetben működik leghatásosabban, amikor a vezető bizonytalan, hogy jó úton halad a szervezet, és folyamatos visszaigazolásra van szüksége.
Ütemadó – Tedd úgy, ahogy én teszem!
Ennek a vezetési stílusnak a jellemzője: magas teljesítményelvárásokat támasztani az alkalmazottakkal szemben. A felmérések szerint határidőhöz kötött projektnél és teameknél ajánlott ezt az utat követni, ahol magasan motivált és hozzáértő csapatból kell a legrövidebb idő alatt a legtöbb eredményt kihozni.
Edző – Próbáld csak ki ezt!
A jövő számára kíván tehetségeket nevelni, amikor a főnök ezt a megoldást választja. A folyamat lényegéből adódóan hosszú távú befektetésről van szó, amely csak akkor hozza meg az elvárt sikert, ha a tréningre kiszemelt tisztában van képességeinek gyengeségeivel.