Belföld

Versenybe állított tudás

Felmérések adatai szerint a jövőben a tudás menedzselése egyértelműen meg fogja határozni a vállalat piaci helyzetét, versenyelőnyét.

Napjainkban egyre többször hallhatunk a tudásmenedzsmentről. Ez is egyike a tanácsadócégek új divatos termékének, vagy bevezetése valóban hasznos egy vállalat számára?

A tudás jelentősége……megnőtt, s ez a következő tényeknek köszönhető:

• A vásárlók által elismert érték egyre nagyobb része származik a tudásból.

• A többi erőforrás kihasználása és integrálása a vállalati tudásbázis által válik lehetségessé.

• Egy vállalat kialakult tudásbázisát a versenytársak nehezen tudják lemásolni, ezért versenyelőnyt jelent.

Miért van szükség tudásmenedzsmentre?

Napjaink kihívásai, a globalizáció, a gyorsan változó környezet, az egyre erősödő verseny miatt a tudás, a tanulási képesség kifejlesztése egyre fontosabbá válik. A tanulási folyamat során kialakult képességek és rutinok jelentik ugyanis a versenyképesség alapjait. Ezek által válik lehetségessé a vállalat számára, hogy erőforrásait egyedien, a versenytársak által másolhatatlanul, a fogyasztók által elismert értéket teremtőn tudja felhasználni.

Versenybe állított tudás 1A tudás menedzshelhető?

E felismerésnek köszönhetően kezdtek foglalkozni a tudásmenedzsmenttel a szakemberek. Bár ők is elismerik, hogy a tudásmenedzsment kifejezés önellentmondás, hiszen a tudás természeténél fogva nem menedzselhető, legalábbis nem a szó hagyományos értelmében. Hiszen a tudás az egyetlen erőforrás, amely megosztása révén nő, nem csökken, azaz: nem korlátos.

A másik nehézség, amiért a tudás a szó klasszikus értelmében nem menedzselhető, az, hogy legértékesebb részei nem vagy csak nehezen kodifikálhatók. Azaz csak a birtokló emberek, csoportok interakciójával fejleszthető.

Látnunk kell azonban, hogy ennek ellenére a tudás megfogható és kezelhető. A tudásmenedzsment tehát olyan stratégia, mely a vállalat intellektuális eszközeit – a felhalmozott információkat és tudást, az alkalmazottak képességeit – szisztematikusan és szervezetten használja fel a nagyobb termelékenység, új értékek és a versenyképesség növelésének érdekében

A TM bevezetésének lépései

A tudásmenedzsment bevezetésekor célszerű a következő lépéseket megtenni:

1. fázis: A TM stratégia megtervezése

Ennek során a következő kérdésekre kell választ találni:

• Mit akar a vállalat elérni 3 éven belül?

• Milyen tudás szükségeltetik ehhez?

• Most milyen tudás áll rendelkezésünkre?

• Hogyan lehetne a meglévő és a kívánt tudás közötti állapotot áthidalni?

Nagyon fontos, hogy a cég stratégiájából induljunk ki, ellenkező esetben ugyanis a TM nem a megfelelő célokat fogja követni, izoláltan és öncélúan fog működni.

2. fázis: A tudásszervezet kialakítása

Miután az üzlet kulcsterületeit és a vállalat tudásvagyonát meghatározták, ki kell alakítani a szervezetet, mely a tudás felhasználását nagyban támogatja. Ezt az erre szervezett projektekkel lehet elérni, melyek befejezésekor tudásrendszer, tudásfolyamatok és tudásterületek állnak a vállalat rendelkezésére. Ezzel párhuzamosan fontos kialakítani a mérési rendszert is, melynek segítségével a felsővezetés nyomon követheti a vállalati tudás alakulását.

3. fázis: A kialakult tudásszervezet működtetése

Nem elég a TM-et csupán bevezetni, hiszen hasznát csak akkor érezhetjük, ha megfelelően működtetjük. Olyan, mint egy hajó: nem elég jól megépíteni. Ahhoz, hogy használni tudjuk, a legénységnek is értenie kell működtetéséhez. Ezt akár egy önálló szervezeti egység is végezheti, de tisztában kell lennünk azzal, hogy az összes olyan alkalmazott, aki a munkájában tudásértéket ad hozzá (knowledge worker), részt vesz a tudás szervezet működtetésben.

Éppen ezért a működtetés során a következőkre kell odafigyelnünk:

• Ha új tudás termelődik, azt csak akkor érdemes megtartani, ha releváns a vállalat szempontjából. A haszontalan információkat ki kell szűrni és ki kell dobni.

• A TM rendszere a működtetés során is fejlődik, azt folyamatosan szervezni kell.

A TM bevezetése során elkövetett leggyakoribb hibák

Három nagyon fontos kritériumot kell itt megemlítenünk, melyeket mindenképpen figyelembe kell vennünk a TM bevezetése során. Először is a TM stratégiáját mindenképpen a vállalat stratégiájából kell levezetnünk, hiszen csak így járulhat hozzá a szervezet célkitűzéseinek megvalósulásához.

Másodszor: gyakran előfordul, hogy a a TM-t egyoldalúan vezetik be, csak egyes területeket érintve, nem kiterjesztve a szervezet összes releváns területére (technológia, humán, üzleti folyamatok). Ez természetesen részeredményekhez és torzulásokhoz vezethet, így a TM nem tudja elérni a céljait.

Harmadszor pedig sok olyan projekt, mely a TM megvalósítását célozza túlságosan hosszú ideig húzódik. Ez azzal jár, hogy a megbízók elvesztik lelkesedésüket és hitüket, mivel alkalmazásainak hatásai így nem világosak.

A TM alkalmazásának legnagyobb akadályaiA TM bevezetését több tényező is akadályozhatja, ám ezek közül az alábbiakat fontos kiemelnünk, hiszen ezekkel az összes, TM bevezetését szorgalmazó vállalatnak meg kell küzdenie.

Időhiány:

A cégeknek rengeteg olyan kihívásnak kell megfelelniük, melyek a globalizációnak, a fogyasztói igények növekedésének, a környezet gyors változásának köszönhetőek. Ezek egy vállalat számára egyaránt problémát jelenthetnek, melyekkel akár azonos időben kell megküzdeniük. A sok napi teendő háttérbe szoríthatja a stratégia szempontjából fontos, új kezdeményezéseket, így a TM bevezetése is várathat magára.

Kultúra: Magyarország sajátos múltja a tudás megosztását is befolyásolja. Hazánkat vizsgálva egyértelműen kijelenthető, hogy a magyar kultúrában a csapatmunka nem jellemző. E mellett a tudás megosztását hatalmi játékként fogják fel a magyar vállalatok alkalmazottai, akik a tudás kizárólagos birtoklásával szeretnék fenntartani előnyös pozíciójukat.

A szakértelem hiánya: Nem csak a vállalatok, hanem a tanácsadó cégek sem ismerik annyira a TM-t. Ez azt jelenti, hogy mivel Magyarországon kevés ilyen projekt valósult még meg, a szakemberek az irodalomra tudnak támaszkodni a tapasztalatok helyett.

Milyen költségekkel jár a TM bevezetése egy vállalat számára?

A tudásszervezet teljes kialakítása akár 3 évig is eltarthat, így nagyon nehéz megbecsülni a teljes költségét. A nyugat-európai nagyvállalatok az éves költségvetésük átlagos 1-2 százalékát költik a szervezeti tudásuk menedzselésére. Ez igen jelentős összeg. Magyarországon a nagyobb cégek durván pár 10 millió forinttól pár 100 millió forintot fordítanak erre a célra.

A TM jelenlegi helyzete Magyarországon

A KPMG Consulting által végzett felmérés alapján Magyarországon egyre többen ismerik a TM fogalmát, sőt a megkérdezett 18 nagyvállalat 39 százaléka állította, hogy van TM stratégiája. Ez a valóságban azonban azt jelenti, hogy az egyes vállalatok alkalmaznak bizonyos TM eszközöket, de átfogó stratégiájuk nincs. Inkább az a jellemző, hogy a vállalatok vezetői már rájöttek: a szervezeti tudásra kiemelt figyelmet kell fordítani, ám azt nem integrált rendszer, a TM keretein belül teszik, hanem inkább részleges, kevésbé hatékony megoldásokat alkalmaznak.

Ezek egyelőre kielégítik a vezetők igényeit. Ám hosszú távon valószínűleg fel fogják ismerni ezek hiányosságát és teljes TM bevezetésére törekednek majd.

A cikk elkészítésében Szelecki Zsolt, az Inside Rt. vezetője valamint a KPMG Consulting felmérése volt segítségünkre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik