Üzleti tippek

Majdnem ingyen

A nyílt szabványokon alapuló szoftverkörnyezet már a kis- és közepes vállalkozások számára is kínál testre szabható gyakorlati megoldásokat.

A globális gazdasági környezet változásai, az informatikai technológiák alkalmazása során meghatározó szabványoktól való technológiai függés korlátai, a stratégiai függetlenség, valamint a vállalati informatikára fordítható pénzügyi erőforrások szűkülő lehetőségei mind a nyílt forráskódú (open source) szoftveres megoldások alkalmazásai felé terelik a vállalatok informatikáért felelős vezetőit. Míg az egy stratégiai szoftverbeszállítótól való függés egyfelől minőségi fejlesztési, support támogatási előnyt is jelenthet, a másik oldalon igazi versenyhelyzet híján a költségek csökkentésének lehetőségét is kizárhatja.

A szabad forráskód előnyei között általánosságban elsősorban az ingyenes használhatóságot, az egyes technológiáktól való teljes platformfüggetlenséget, valamint a csökkenő költségterheket emelhetjük ki. (Erről részletesebben előző számunk 40. oldalán írtunk.) A többnyire csak szűk érdekcsoport (vállalatok) által birtokolt zárt szabványokkal szemben mind többen teszik le voksukat a nyitott (iparági konszenzuson és prototípusok kifejlesztésén) alapuló nyílt szabványokhoz való alkalmazkodás mellett.

A nyílt szabványok egyik jelentős előnye, hogy minden gyártó igényeinek megfelelő, magas licencdíj nélküli termékek hozhatók létre általuk. Melyek tehát azok a vállalati informatika számára is érdekes területek, ahol már sikeres nyílt forráskódú megoldásokat alkalmazhatunk?

Tartalomkezelő rendszerek

Szoftvertípusok


Tulajdonosi:
a futtatható szoftverért ki kell fizetni bizonyos összeget, ami nem foglalja magában a rendszer alapját képező forráskódot
Shareware:
a szoftver használata bizonyos korlátozásokkal megengedett (például: felhasználható 30 napig, vagy bizonyos funkciók nem elérhetőek)
Freeware:
a szoftver ingyenes, de a hozzá tartozó forráskód nem nyílt, így a szoftver nem módosítható
Open source:
nyílt forráskódú szoftver: ingyenesen hozzáférhető, és a forráskód alapján bárki szabadon módosíthatja

A világhálón publikált tartalmak adminisztrátori kezelése, a vállalati intranetek, belső tudásmegosztó hálózatok egységes kezelése nem új keletű elvárás. A fizetős és nyílt forráskódú alkalmazások hosszú sora kínál ma már ilyen komplex megoldásokat. A szabad szoftverek közösségének legújabb fejlesztési irányvonalai minden tekintetben felveszik a versenyt fizetős társaikkal.
Az egyéni feltételeknek és szükségleteknek megfelelően teljesen testre szabható ingyenes megoldások egyik legjelentősebb előnye a nyílt szabványokhoz igazodó fejlesztés mellett a könnyű alkalmazásintegráció. Ez lehetővé teszi a már meglévő belső vállalati infrastruktúrához való könynyű illeszthetőséget. Jó gyakorlati példa erre a Liferay (http://www.liferay.net) tartalomkezelő rendszer, alkalmazásával megvalósítható a vállalati információk külső-belső kezelése egységes, grafikus felületen. A szintén szabad forrásból származó Jetspeed, illetve Cocoon Portal megoldások szintén népszerűek, leginkább könnyű konfigurálhatóságuk, valamint a nyílt forráskód révén teljesen szabad kialakíthatóságuk, fejleszthetőségük miatt.

Üzleti rendszerek nyílt forrásból

A kis- és közepes vállalatok számára különösen értékes belső vállalati információs rendszerek összekapcsolását elősegítő integrált szoftvermegoldások rendkívül költségesek is lehetnek. Az egyes szoftveres alrendszereket (ERP, CRM, könyvelés, pénzügy) összekapcsoló egységes megoldások sok esetben több millió forintos kiadást is jelenthetnek. Az egyedi vállalati környezethez kialakítandó testre szabott megoldás megteremtése további súlyos fejlesztési költségekkel járhat.

Az informatikai fejlesztések egyik fellegvárának tartott amerikai Massachusetts Institute of Technology (MIT) által elindított OfBiz fejlesztői projekt célja egy olyan üzleti modulok kifejlesztését támogató, nyílt forráskódú megoldás létrehozása, amely hatékony háttértámogatást képes nyújtani az üzleti rendszerek számára. A nyílt forráson alapuló OfBiz rendszer lehetőségei az egyedi igényeknek megfelelően kialakítható elektronikus üzletviteli (e-commerce) megoldások kialakítására, termékkatalógus menedzsmentre, egységes promóciós és árkezelésre, az ügyfelekkel való kapcsolattartás kezelésére, marketingfeladatokra, a megrendelések és az értékesítési tevékenység támogatására, valamint a kapcsolódó könyvelési feladatok (számlázás, pénzügy) kezelésére is alkalmasak. Ezenkívül a rendszer hatékonyan támogathatja a gyártási folyamatokat, a humán erőforrás munkaerő-szervezésében is segítséget nyújthat (rendezvények, határidőnapló, feladatok, projektek, lekérdezések).
Egyik legérdekesebb funkciója a különböző rendszerek összekapcsolódásából származó előnyök kihasználhatósága. A nyílt platform ellenére növekvő sikerességét mi sem jelzi jobban, mint hogy a projekt honlapján a világ számtalan részéről kis- és középvállalkozások sora nevének feltüntetésével is vállalja a rendszer alkalmazását.

A nyílt forrású üzleti célú informatikai fejlesztések egy másik ígéretes példája a Compiere integrált rendszer lehet. A Compiere projekt nyílt fejlesztési célja a szoftveres beszállítóktól való teljes függetlenség megteremtése, a rendelkezésre álló erőforrások (pénzügy, ügyfelek, beszállítók) teljes menedzselése. A Compiere fejlesztőinek deklarált célja, hogy semmilyen technológiai fejlesztési korlát (például a zárt szabványok esetén az üzleti folyamatok alakíthatóságát befolyásoló tiltó rendelkezések) ne akadályozhassák a vállalati rendszer későbbi alakíthatóságát.
A nyílt fejlesztések legnagyobb forrásának tartott Sourceforge.net statisztikái szerint jelenleg a Compiere fejlesztése halad a legdinamikusabban, az elmúlt időszakban közel 450 ezer letöltéssel az egyik legnépszerűbb ingyenes üzleti megoldás lett. Funkciói között a kis- és közepes vállalatok számára optimalizált, teljesen integrált CRM megoldást éppúgy találhatunk, mint vállalatirányítási rendszereket támogató modulokat (ERP), illetve a pénzügyi és humán erőforrást támogató egységeket. A nyílt platform előnyeit kihasználva a rendszer ma már tetszés szerint tovább bővíthető számtalan egyéb modullal: létezik hozzá üzleti intelligencia modul, a gyártást támogató modulok (MFG+SCM), valamint projektmenedzsment feladatokkal összekapcsolt modul.

Csoportmunka támogatása

A csoportmunkát támogató informatikai megoldások a világháló elterjedésével a globális, multinacionális cégek eszköztárában jelentek meg elsőként. A földrajzi határokon átívelő feladatok koordinációját, végzését ma már nemcsak a nagyvállalatok igényelhetik. A huszonegyedik század egyik bevált költséghatékony modelljének ígérkezik a távmunka, csoportmunka előnyeinek, lehetőségeinek optimális kihasználása.

Az ilyen eszközök lényege, hogy a vállalati rendszerben tárolt szükséges információ – a biztonsági követelmények betartása mellett – földrajzi határoktól függetlenül mindig ott álljon rendelkezésre, ahol szükség van rá. Az OpenGroupware nyílt szoftvere például többek között az erőforrások hatékony kihasználására, közös határidőnaplók kialakítására, feladatok menedzselésére, projektek és dokumentumok megosztására is hatékony megoldást kínál. A kliensekkel is elérhető alkalmazás használatával jelentős kiadások válnak fölöslegessé.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik