Belföld

A neten is tarolni akar a Microsoft

Az MSN, a Microsoft internetes diviziója a legjobb úton halad afelé, hogy az anyacég méreteihez illő helyet töltsön be az internet világában. Tervei megvalósításában egyaránt alapoz népszerű szolgáltatásaira és technikai lehetőségeire.

A neten is tarolni akar a Microsoft 1Néhány évnyi hallgatás után a Microsoft internetes divíziója, az MSN újra reflektorfénybe került. A cég ezúttal káprázatos eredménnyel lepte meg a nagyközönséget: az elmúlt negyedévben, amikor az online tartalomszolgáltatók tucatja dobta be a törülközőt, a Microsoft egymillióval gyarapította előfizetői táborát. Ráadásul a hirdetési bevételek növekedési üteme kétszámjegyű maradt. Ezzel az MSN.com a Yahoo! mögött az USA második leglátogatottabb portáljává lépett elő.

ICQ: túl a százmilliónA világ legnépszerűbb ingyenes chat és SMS programja, az ICQ épp a napokban érte el a bűvös százmilliós határt. Az 1996 őszén indult szolgáltatást regisztráló felhasználók havonta több mint egymilliárd órát töltenek el.

Az új stratégia jegyében

Az MSN-családhoz tartozó Hotmail ingyenes levelezőrendszernek százmillió regisztrált felhasználója van. Az MSN Messenger üzenetküldő rendszert pedig világszerte 29,5 millióan használják, megközelítve az AOL két messenger szolgáltatásának forgalmát.

Az MSN site-ok lényegében a szoftveróriás új, NET nevű stratégiájának alapkövei: a Microsoft ugyanis internetes szolgáltatásokat támogató szoftverekben kíván erősíteni, és ennek érdekében megtesz mindent, hogy az MSN minden szempontból az első számú portállá váljék. A Microsoft úszik a likviditásban, jelenleg 30 milliárd dollár készpénzzel rendelkezik, hogy piaci terjeszkedését finanszírozza.

Akiket le kell nyomni

Az MSN reménykedik, hogy legfőbb versenytársa, az AOL továbbra is inkább a Time Warnerrel kötött, 120 milliárd dollár értékű felvásárlással és a szinergiák következtében lehetővé váló költségcsökkentéssel, illetve a Wall Street elámításával foglalkozik. Az AOL-nak egyébként 29 millió előfizetője van, a díjakból származó éves bevétele meghaladja a 7,6 milliárd dollárt.

Komoly versenytárs a mostanság a hirdetési bevételek jelentős visszaesése következtében kiutat kereső Yahoo! is. A világ leglátogatottabb megaportálja üzleti portált indítana a SAP-pal, illetve a Vivendivel, a Sonyval pedig online zeneszolgáltatás beindításáról folynak tárgyalások.

Bob Visse, az MSN termék menedzsere szerint a Yahoo! helyzetét nehezíti az is, hogy nem tudja igazán eldönteni, média- vagy szoftvervállalkozásnak tekinti-e önmagát. A Microsoft öndefiníciója viszont határozott. Pontosan tudja, hogy nem tartalomszolgáltató, hanem szoftvercég – nyilatkozta Visse.

Néhány évvel korábban a Microsoft még a tartalomszolgáltató jellegét igyekezett erősíteni az MSN portálok és a Slate nevű online magazin elindításával, ma azonban ezeket a tartalmakat már csak a JégEső (Hailstorm) fedőnevű kezdeményezéséhez kívánja felhasználni.

Mi az a JégEső? Az ötlet a következő: a Microsoft a végfelhasználók adatait tárolva és később felhasználva szolgáltatásokat biztosít számukra. Például, ha a látogató megadja kedvenc zenekarának nevét egy szórakoztató site-on, a MSN üzenetben vagy SMS-ben értesíti, mikor és hol koncertezik a banda, hol vásárolhat jegyet. A Microsoft tehát nem a mozi- vagy tévéműsorra előfizetők számát kívánja növelni, hanem személyre szabott kapcsolatot szeretne teremteni ügyfeleivel. Az első HailStrom szolgáltatások megjelenése szeptemberre várható. Az egész rendszer béta verziója év végére lesz kész, míg a szolgáltatások végleges változata a tervek szerint jövőre indul.

A széles sáv adta előnyök

A szolgáltatások értékesítésének sikere természetesen elsősorban a fogyasztókkal kiépített kapcsolatok függvénye. Ez az a pont, ahol a Microsoft stratégiájában képbe kerül az MSN, amelynek már több tízezer szélessávú ügyfele volt. Az ügyfélszám növelése érdekében a társaság április végén bejelentette, hogy együttműködési megállapodást írt alá a Qwest távközlési céggel, amely 500 ezer ügyfelét az MSN ügyfélbázisába integrálja.

A szélessávú ügyfelek óriási lehetőséget jelentenek az MSN számára, mivel az AOL elsősorban keskenysávú ügyfelekre koncentrál. Az MSN igyekszik is stratégiai partnerséget kötni olyan távközlési cégekkel, mint a Bell South vagy a Verizon.

Biztos, hogy eljött a Microsoft ideje?

Persze korántsem biztos, hogy a Microsofté az üdvözítőbb út. Tény ugyanis, hogy az AOL mélyebb tartalmat nyújt vetélytársánál, előfizetői tábora hatszorosa az MSN-ének. A Jupiter Media Metrix felmérése szerint egy átlagos AOL felhasználó napi 63 percet tölt el az oldalon, míg az MSN-t látogatóknál ugyanez a mutató mindössze 17 perc.

A versenytársak részéről is megfogalmazódtak már kételyek az MSN sikerével kapcsolatban. A korábban második legnépszerűbb netszolgáltató, az Earthlink burkolt árukapcsolással vádolja a Microsoftot. Ebben van némi igazság: a szoftvercég nemrégiben 400 dolláros kedvezményt ajánlott azon számítógép vásárlóinak, akik az MSN szolgáltatásaira hároméves szerződést írnak alá.

Bob Visse azonban cáfolja a kritikákat: “Minden felhasználónk fizet, vagy legalább is hajlandó arra, hogy egy idő után fizessen, és ez az, ami igazán számít a Microsoftnak.” Az AOL ellen folytatott küzdelemhez a cég mindennel rendelkezik: teli a zsebe, határozott vízióval rendelkezik, és még a rámenősségnek sincs híján.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik