Élet-Stílus

Az FIA szerint szabályosak a diffúzorok

Szabályosnak ítélte a Forma-1-ben szereplő Brawn GP, Toyota és Williams csapatok által használt diffúzorokat a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA). Helybenhagyták az eddigi két futam eredményét, az eddig tiltakozó riválisok már egy ideje dolgoznak a saját verzióikon.

A három istálló által használt hátsó légterelők, áramlásgyorsítók alkalmazását a rivális Ferrari, a Red Bull, a Renault és a BMW-Sauber támadta meg, mert szerintük ellentétesek az idei évre vonatkozó szabályokkal. A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt tett panaszt a versenybírók elutasították, így a három kritizált istálló Melbourne-ben és másfél hete, a Malajziai GP-n is ezzel indulhatott, s halmozott sikert sikerre.

“A bizonyítékok áttekintése és az indoklások meghallgatása után a bíróság arra a következtetésre jutott, hogy a versenybírók helyesen jártak el, amikor a kérdéses autók szabályosságát megítélték” – áll az FIA közleményében.

A szakemberek szerint a szerdai döntés óriási jelentőséggel bír, hiszen úgy vélik: amellett, hogy az érintett istállók megtarthatják az első két futamon szerzett pontjaikat, az eddig kettőből kettőt nyert Jenson Button és csapata, a Brawn GP ebben az esztendőben mindent vihet. A szakértők szerint a három csapat által használt diffúzorokkal körönként 0,5 mp-cel gyorsabbak lehetnek az autók.

Buttonék nem csak a diffúzor miatt gyorsak (MTI/EPA)

Buttonék nem csak a diffúzor miatt gyorsak (MTI/EPA)

A speciális diffúzor nélküli riválisok feltehetőleg panaszkodnak még egy kicsit, de hamarosan a legtöbb autón megjelenik majd az alkatrész – a Renault akár már a hétvégén, Kínában is bevetheti az újítást. Persze nem biztos, hogy így sikerül befogni a Brawn GP versenyautóit.

Niki Lauda egykori világbajnok szerint nem ez a Brawn csodafegyvere: “A Brawn autóján számos innovatív, kidolgozott megoldás van, amelyek együttesen teszik nagyon erőssé. A diffúzort egyedüli titokként kiemelni hülyeség. Olcsó kifogás. A tény az, hogy Ross Brawnék végezték a legjobb munkát”.

Lauda szavait erősíti Rubens Barrichello melbourne-i nyilatkozata. A második helyen befutó veterán kiemelte, hogy a diffúzor már az első kanyarbeli lökdösődés alkalmával összetört az autóján: “Azt hittem vége az autónak, de tudtam folytatni. Az emberek tévednek, ha azt hiszik, hogy a diffúzor miatt vagyunk jók – az enyémet az ütközés teljesen összetörte, az autó viszont utána is erős maradt” – mondta a brazil.

—-Reakciók—-

“Az FIA technikai részlege, az ausztrál és malajziai viadal versenybírói, és most a fellebbviteli bizottság öt tagja is megerősített bennünket abban a hitünkben, hogy autóink harmonizálnak a 2009-es szabályokkal” – közölte az ítélet kihirdetése után Ross Brawn, a nevét viselő csapat tulajdonosa.

A konstruktőrök versenyében jelenleg második Toyota csapatfőnöke, Jamasina Tadasi is azt mondta: egy pillanatig sem kételkedtek az igazukban.

A 2007-es világbajnok finn Kimi Räikkönen, akinek istállója, a Ferrari idén még nem szerzett pontot, internetes oldalán – még korábban – úgy vélekedett: ez a döntés óriási hatással lesz az idei sorozatra. A kétszeres vb-győztes spanyol Fernando Alonso a melbourne-i viadalt követően úgy nyilatkozott: ha engedélyezik a vitatott technikai megoldást, a Brawn GP autói utolérhetetlenek lesznek a többiek számára.

A BMW sportigazgatója, Mario Theissen természetesen nem fogadta kitörő lelkesedéssel az FIA határozatát és azt mondta: most a másik hét csapatnak óriási befektetéssel át kell építenie autóit, hogy azok megfelelőek és versenyképesek legyenek.

—-Miről folyt a vita?—-

A költségek csökkentése, a sport látványosabbá és izgalmasabbá tétele érdekében a történetének egyik legnagyobb átalakulásán ment át a Forma-1. A műszaki változtatások gyakorlatilag teljesen új autók tervezését kényszerítették ki, idén már nem ugyanaz az F1 tért vissza Melbourne-be, amit jó ideje megszokhattunk.

A 2009-es változások közül a leglátványosabb egyértelműen az autók aerodinamikai csomagjának átalakulása. A kasztnik átalakításával elsősorban az előzések könnyítését szeretnék elérni, ugyanis a korábbi években elburjánzó és egyre bonyolultabbá váló szárnyak, kiegészítő szárnyacskák, légterelő lemezek, kémények, “szarvak” és “uszonyok” szinte lehetetlenné tették, hogy egy F1-es előzési közelségbe kerüljön az előtte haladóhoz – az általuk keltett áramlatok miatt a követő elvesztette a tapadást. 2009-re az autókról szinte minden ilyen elemet leborotváltak, és az első és hátsó szárny paramétereit is radikálisan megváltoztatták.

A diffúzorok maradhatnak (MTI/EPA)

A diffúzorok maradhatnak (MTI/EPA)

Az autón nem túlságosan feltűnő, de igen fontos és vitatott alul elhelyezkedő légterelő, az ún. diffúzor is változott, az alkatrész hátrébb került, magasabb és hosszabb lett. Az áramlásgyorsító – amely fokozza a leszorítóerőt, ezzel javítja az útfekvést – az autó aljzatának hátsó, rámpaszerű meghosszabbítása. Az FIA leírásai szerint hossza legfeljebb 35, magassága pedig maximum 17,5 cm lehet.

A három találékony istálló a többi héttől eltérően értelmezte a szabálykönyvet, és egy második – alulról láthatatlan – lemezt is épített a tulajdonképpeni diffúzor fölé. Az elemzők szerint a körönkénti fél másodperces gyorsulás annak köszönhető, hogy az aljzatba fúrt lyukakon át a levegő a felső diffúzorba ömlik, így még erősebben leszorítva a kocsit.

Mivel az FIA-döntés után a “kárvallott” hét csapat megpróbálja utolérni fejlesztésben a Brawn GP-t, a Toyotát és a Williamst, a szakértők attól tartanak, hogy a meghirdetett költségcsökkentő programmal ellentétes versengés kezdődik a riválisok között.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik