Az utascsarnokot, amelynek kizárólagos használója a British Airways, március közepén avatta fel II. Erzsébet királynő, de a forgalom csak csütörtökön indult meg. A problémák azonnal jelentkeztek: már az első érkező járatok utasainak gyakran két-három, sőt esetenként négy órát is kellett várniuk a csomagjaikra, több járat pedig az utasok poggyászai nélkül szállt fel. Más gépek többórás késésesekkel indultak a csomagelosztó rendszer teljes összeomlása miatt: a terminál 17 kilométer hosszú csomagtovábbító szalagrendszere ugyanis leállt.
A British Airways csütörtökön 34 járatot volt kénytelen törölni a terminál működési fennakadásai miatt. A légitársaság szerint ezek a problémák „nem voltak váratlanok”, tekintettel arra, hogy a csütörtökre virradó éjjel lezajlott átköltözés „a történelem egyik legnagyobb és legbonyolultabb repülőtéri költözködése volt”.
A terminál Anglia legnagyobb egymagában álló épülete (fotó: MTI/EPA)
Nagyobb, mint a Hyde Park
Az új utascsarnok – amely két épületből áll – Nagy-Britannia legnagyobb fedett épületegyüttese. Az 5A terminál 396 méter hosszú, 176 méter széles és 40 méter magas; az 5B 442 méter hosszú, 52 méter széles és 19,5 méter magas. A Heathrow nyugati szélére épített létesítmény teljes területe 260 hektár, nagyobb, mint a híres londoni Hyde Park. A 2002-ben kezdődött beruházás 4,3 milliárd fontba (1500 milliárd forintba) került. A terminál évi 30 millió utas fogadására és indítására alkalmas.
A Heathrow éves utasforgalma eddig is jóval 60 millió felett volt, de az új utascsarnok megnyitása jórészt csak átcsoportosítást jelent, kapacitásbővítést kevésbé. Az 5-ös terminál építését komoly tiltakozások kísérték, sőt egy környezetvédő csoport több száz tagja csütörtökön is demonstrált a hatalmas csarnokban.