Élet-Stílus

Téli útravaló – vezetéstechnikai tanácsok

A statisztikák szerint a téli időszakban öt-hatszor több baleset történik, nem csupán a mostohább útviszonyok miatt. Az autósok jelentős része nincs kellően felkészülve a téli vezetésre.

A vezetőnek, akárcsak autójának fel kell készülnie a téli megváltozott körülményekre. Amíg a kocsiknál ehhez elegendő a téligumi felszerelés és felkészítés, addig az autósok ezt csak kellő gyakorlással tudják elérni, melyre remek hely lehet akár egy üres parkoló, vagy egy félreeső útszakasz.

 

A téli csúszós útviszonyok között különösen fontos a jó látási viszony biztosítása, ezért indulás előtt ne elégedjünk meg a szélvédőn kapart lőrésnyi felülettel. Legyünk gondosabbak, jégoldóval és kaparóval a szélvédőt teljesen tisztítsuk meg. Fontos, hogy a mosófolyadékot is fagyállóra cseréljük, és az ablaktörlő lapát állapotát is ellenőrizzük. Az autóba való bejutást megakadályozhatja a befagyott zár, ez ellen zár-jégoldó spray-vel védekezhetünk, de csak akkor, ha az a zsebünkben és nem a kesztyűtartóban van.

A korszerű motorok terhelés alatt hamar bemelegszenek, ezért felesleges és környezetszennyező a hosszú járatás. Az indulást követően a fűtést azonnal kapcsoljuk be, és irányítsuk a szélvédőre, az első percekben célszerű résnyire nyitva hagyni az ablakot, mert így elejét vehetjük a párásodásnak. A klímával szerelt autóknál egyszerűbb a helyzet, hiszen ez a berendezés csökkenti az utastér páratartalmát, ezért használata télen is indokolt.

 

Csúszós úton való indulásnál nagyon fontos a gázpedál egészen finom használata. Csak akkora gázt adjunk, hogy a motor ne pörögjön fel, a kuplungot pedig a szokásosnál lassabban engedjük föl. Ha ennek ellenére a kerék kipörög, próbálkozzunk második fokozatból elindulni. Előfordulhat, hogy ez sem segít, ilyenkor úgy szabadulhatunk ki, ha felváltva előre és hátramenetbe kapcsolgatunk, meghintáztatva az autót. Ha az így nyert lendületet kihasználva sem tudunk előre jutni, jó szolgálatot tehet egy lapát, vagy néhány segítő kéz.

Síkos útszakaszon a legkisebb emelkedő, bucka leküzdése is akadályt jelent, ilyenkor szükség lehet akár hóláncra is. Az emelkedők mellett a meredek lejtők is komoly veszélyforrásai a téli autózásnak. Völgymenetben mindig egy fokozattal lejjebb kapcsoljunk. Kerüljük a hirtelen fékezést, mert ilyenkor az autó hátulja könnyen kitörhet, és vegyük számításba a megnövekedtet fékutat is.

Nagyon fontos, hogy ne gyorsítsunk hirtelen és ne fékezzünk durván, ha érezzük, hogy rosszabb az út tapadása, tartsunk nagyobb követési távolságot. Ha konvojban haladunk, olyan sebességi fokozatba kapcsoljunk, amelyikben a motor jobban pörög, így nagyobb a nyomatéka, melyet lassításra és hatékony gyorsításra is jól használhatunk. Automataváltós kocsiknál ha van külön téli üzemmód, kapcsoljuk be, mert ezzel is növelhető a biztonság.

Tippek:

• Ha az autó orra a kanyar külső íve felé sodródik (alulkormányozott) gázelvétellel és óvatos kormány mozdulattal korrigáljunk

• Ha az autó fara kezd kitörni (túlkormányozott), kinyomott kuplunggal és azonnali ellenkormányozással válik újra uralhatóvá
• Ha már semmi sem segít, keressünk egy nagyobb hóbuckát, amelyen „viszonylag biztonságosan landolhatunk”

• A kormányt mindig érzéssel, könnyedén kezeljük, semmi kapkodó mozdulat

További tippek és tanácsok a Vezess.hu oldalán – Kattintson!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik