Üzleti tippek

Fárasztják a ferihegyi sztrájkolókat

Nincs és nem is lesz tárgyalás a közeljövőben a ferihegyi sztrájkolók és a Budapest Airport (BA) menedzsmentje között, a felek egymás gesztusára várnak. A cég nem is nagyon kíván alkudozni, mert arcpirítónak tatja a sztrájkolók követeléseit. Mintha két vállalat volna a repteret üzemeltető társaság: a szakszervezet vadkapitalizmusról, törvénytelenségekről és a dolgozók kizsigereléséről beszél, míg a menedzsment munkahelymegőrzést, stratégiai fejlesztéseket és tisztes béremelést lát.

„Nincs tárgyalás a ferihegyi sztrájkolók és a Budapest Airport menedzsmentje között; a BA menedzsmentjétől eddig csak ultimátumot kaptunk, amely arról szólt, hogy akkor ülnek le a tárgyalóasztalhoz, ha 11-ig felfüggesztjük a sztrájkot” – mondta lapunknak Csorba Attila, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet első embere. A szakszervezeti vezető szerint a korábbi tárgyalásokon általában nem kellő felhatalmazással rendelkező vezetők képviselték a BA-t, és egyik céljuk most pont az, hogy induljon érdemi párbeszéd követeléseikről és a cégnél lévő tarthatatlan állapotokról.

A tárgyalások nem is nagyon fognak megindulni. „11-re vártuk a szakszervezet képviselőit, hogy miután felfüggesztették a demonstrációt, álljanak elő javaslataikkal, de ez nem történt meg” – nyilatkozta az FN-nek Szollár Domokos. A Budapest Airport vezetése csak akkor tárgyal, ha felfüggesztik a munkabeszüntetést – erősítette meg a cégvezetés álláspontját lapunknak a szóvivő.

Lopakodó leépítés vagy létszámbővítés

Megfélemlítés, mellébeszélés, megalázás – ez a Budapest Airport menedzsmentjének stratégiája a reptér dolgozóival szemben – állítja a sztrájkot szervező két szakszervezet, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezete és a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete.

Az érdekvédők szerint a mintegy ötszáz dolgozót a menedzsment lopakodó leépítésekkel tartja állandó rettegésben, miután már 120 embernek mondtak fel egyesével vagy kis csoportokban – a munka törvénykönyve csoportos leépítésről szóló szabályainak megkerülésével.

Idén valóban 120 ember távozott a Budapest Airporttól, de közülük mindössze 39-nek mondott fel a cég, a többiek önként váltottak vagy nyugdíjba mentek – reagált a szakszervezet vádjára Szollár Domokos. A BA szóvivője elmondta: októberben a Közép-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ vizsgálta a cég helyzetét, és megállapította, hogy a csoportos elbocsátás szabályait nem szegték meg, ráadásul a cég dolgozóinak száma nem csökkent, hanem 1592-re nőtt.

Durva túlmunka vagy tisztes béremelés

Csorba Attila szerint a biztonságot veszélyeztető túlmunkával pótolják a cégnél a hiányzó munkaerőt, ráadásul a dolgozóktól meg akarnak vonni minden korábbi juttatást is. A szakszervezeti vezető szerint tarthatatlan, hogy a reptér kiszervezett tevékenységeit ellátók minimálbérért kényszerülnek dolgozni.

A kiszervezett cégek belső ügyeiről nem szólhatok, de az tény, hogy valamennyi kiszervezést végig egyeztettük a szakszervezetekkel; mindegyik sikerrel végződött, és megtartottunk 800 munkahelyet – mondta Szollár Domokos.

Az utasok várnak (Fotó. MTI)

Az utasok csak várnak (Fotó. MTI)

Az érdekvédők követelései arcpirítóak, hiszen átlagosan 9 százalékos béremelést kaptak, és megmarad az állásuk; válság idején ez nagyon komoly eredmény – summázta a menedzsment álláspontját a szóvivő.

Arra a kérdésünkre, hogy ha a cégnél ilyen kitűnő a helyzet, miért sztrájkolnak a munkavállalók, Szollár saját feltételezését ismertetve azt mondta: azt szeretnék elérni, hogy a következő három évben ne módosuljon a cég szerkezete. A BA menedzsmentje ezzel szemben kiszervezné a takarítást és átalakítaná az üzemeltetést.

Még nem számolják a károkat

A LESZ elnöke az FN-nek elmondta: nem számolták ki, mekkora bevételkiesést jelent a Budapest Airportnak a sztrájk, de az valószínű, hogy a szakszervezetek és a munkáltató tárgyalásán ennél jóval kisebb összegről alkudoznak.

Most a légiközlekedés biztosítása a feladatunk, a károk számolásának még nem jött el az ideje – mondta a BA szóvivője.

Fárasztás

„A sztrájk támogatottsága 95 százalékos, és addig folytatjuk a munkabeszüntetést, amíg az emberek akarják” – mondta az FN-nek Csorba Atilla.

A menedzsment ezt is másként látja. Bomlik a sztrájkegység Szollár Domokos szerint, és a dolgozók előbb-utóbb belátják, hogy követeléseik teljesíthetetlenek.

Az utasok számára mindez várakozást és bizonytalanságot jelent a szerda délelőtti tapasztalatok alapján.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik