Valószínűleg azt már az ezredforduló után született ifjak is pontosan tudják, hogy idén, egészen pontosan október 21-én, Kalifornia időzónája szerint délután fél öt előtt egy perccel (magyar idő szerint másnap hajnalban, 1.29-kor) érkezik meg a 1985-ből Marty McFly és Doki, a képzeletbeli Hill Valley-ben.
A „Vissza a jövőbe” című sorozat, 1989-es, második része a technológiai fejlettséget tekintve merész képet fest napjainkról. Szemétből nyert fúziós energia hajtja a repülő autókat, az egyetlen méretben gyártott „okosruhák” viselőjükhöz igazítják magukat, az edzőcipők önbefűzősek, a kölykök pedig lebegő deszkákon száguldoznak. Kicsit vicces, hogy az emberek kütyük helyett nyomtatott napilapokban bújják a híreket, számítógép pedig csak egy antik bolt kirakatában bukkan fel, de térjünk vissza a menő dolgokhoz.
Szomorú, de az elmúlt harminc évben az emberiségnek semmit sem sikerült megvalósítania a „Vissza a jövőbe” látomásaiból. Nemhogy szeméttel működő repülő autót, de még egy nyomorult önbefűzős cipőt sem voltunk képesek létrehozni. Az októberi dátumhoz közeledve ez sokaknak eszébe jutott, s voltak, akik kihívásként tekintettek a problémára. Az ő Szent Gráljuk lett a légdeszka. Több próbálkozás közül mindeddig a japán Lexusé volt a legígéretesebb.
Most azonban kiderült, hogy bár igen nagyszabású, de mégiscsak átverés egész. A Lexus Hoverborad-ja ugyanis nem működik bárhol, csak a Barcelnonától nem messze, külön erre a célra felhúzott gördeszkaparkban.
A japán luxusautó-márka „Slide” névre keresztelt deszkája maglev, vagyis mágneses levitációs elven működik. A vaskos deszkán belül egy szuperkonduktor rejtőzik, ami intenzív mágneses teret generál maga körül extrém hideg hatására. Utóbbit folyékony nitrogén segítségével érik el. A deszka tehát lebeg, de csak a megfelelő, ellentétes pólusú mágneses mező fölött. A Lexus deszkaparkjában a beton alatt mágneses pályák húzódnak, csak azok fölött lehet vidáman légdeszkázni, sehol másutt – írja az NBC News.
A cég ráadásul maga ismerte el, hogy a deszka nem kerül majd sorozatgyártásba (nem is lenne túl sok értelme), csak egy marketingfogásról van szó. Nem arról van persze szó, hogy a „Slide” ne lenne impresszív technológiai megoldás, csak nagyon messze van attól, amit júniusi beharangozójában ígért.