Belföld

Hármas metró: furcsán, de a lényeg az, hogy az oroszok nyertek

metro(960x640).jpg (Array)
metro(960x640).jpg (Array)

Ők maradtak egyedül versenyben, miután kizárták a jóval olcsóbb ajánlatot tevő észt céget. De hogy? Az ajánlatuk egyébként nemcsak kilencmilliárddal olcsóbb volt, de még korszerűbbek is lettek volna, és öt évvel több garanciát kínáltak.

Az orosz Metrovagonmas nyerte 69 milliárd forintos ajánlatával a BKV metrókocsi-felújításra kiírt tenderét – írtuk nemrég. Az oroszok egyetlen ajánlattevőként maradtak versenyben, mert a BKV kizárta az alacsonyabb árral induló észt Skinest Railt.

Az Index megszerezte az értékelést, amiből az is kiderül, miért zárták ki az észteket. „A következő néhány napon egyelőre nem kommentáljuk a BKV döntését” – mondta a lapnak Szergej Jakovlev, a Skinest Rail egyik igazgatója azzal kapcsolatban, fellebbeznek-e a döntés ellen.

A Metróért Egyesület közleményéből közben kiderült, az észt ajánlat nemhogy 9 milliárddal olcsóbb lett volna, de még műszakilag is jobb paramétereket kínáltak. Az oroszok ajánlata szerint soros egyenáramú motorokkal szerelnék fel a metrókat, míg az észtek jóval korszerűbb és energiatakarékosabb aszinkronos motorokat használnának.

Az oroszok féktuskókkal lassítanák a szerelvényt, az észtek viszont tárcsafékkel, ez szintén sokkal korszerűbb. Bónuszként ők 30 év garanciát adnak a kocsiszekrényekre, míg az oroszok csak 25-öt. Az értékelési szakvéleményből kiderül, hogy mindezen pozitívumok ellenére miért zárták ki az észteket.

Nyolc kifogás szerepel a szakvéleményben, vázlatosan a következők:

  1. az áramszedők nem felső tapintásúak
  2. alternatív ajtóműködtetési javaslat
  3. a vezetői oktatószimulátoron nincs automata (AVR) üzemmód
  4. a menekülő létra menet közben a menekülő rámpára lett módosítva
  5. a követelmények miatt utólag két ülőhely módosítás
  6. feltüntette az audit szolgáltatások árát, holott ezt nem kellet volna
  7. hiányzott a meghibásodásokra vonatkozó blokkvázlat
  8. karbantartási háttérigényről csak részben számolt be, és nem mutatta be, a szerszámberendezés hogy igazodik majd a vágányképhez.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik