Belföld

A téli gumi sem mindenható? – 5000 eurós bírság, ha nincs?

Az egyre hűvösebb hajnalok és a késő őszi időjárás hamarosan indokolja a téli gumi beszerzését. Hazánkban még nem kötelező, ám más országokban jobb ha vigyázunk, mert borsos árat fizethetünk, ha nem a megfelelő abronccsal autózunk.

Ugyan Magyarországon is volt kezdeményezés, hogy legyen kötelező a téli abroncs használata, jogszabály egyelőre nem született. Így mindenkinek a saját belátására van bízva a téli autókázás.  A közútkezelő indokolt esetben kihelyezhet “Hólánc használata kötelező” táblát egyes útszakaszokra. Ebben az esetben csak akkor hajthatunk tovább , ha legalább a hajtott tengelyen lévő gumiabroncsokon hólánc van.

A szomszéd országban, Ausztriában ugyanakkor nem árt körültekintőnek lennünk. Ott ugyanis nincs pardon: „legjobb” esetben 35, legrosszabb esetben pedig 5000 eurós bírságot is kiróhatnak.

November 1. és április 15. között, télies viszonyok esetén Ausztriában kötelező vagy minden keréken legalább 4 miliméter profilmélységű téli gumi vagy csak a meghajtott tengelyen a hólánc használata. Utóbbit csak akkor, ha az úttestet összefüggő hó- vagy jégréteg borítja, és a hólánc nem károsítja az útburkolatot. A rendelet megszegői 35-től 5000 euróig terjedő büntetésre számíthatnak, ráadásul bizonyos esetekben a biztosítók sem térítik meg a nyári gumival felszerelt autók kárát.

Szlovákiában a személyautóknál nincs dátumhoz kötve a használat, viszont ha az utat összefüggő hó- vagy jégréteg borítja, akkor kötelező mind a négy keréken legalább 4 miliméter profilmélységű téli gumit használni – ír a külföldi szabályokról több szakportál.

Téligumival is érhet baleset

A Győr24 szakértőt kérdezett meg arról, mennyivel biztonságosabb a téli gumi, és hogy mikor érdemes felszerelni?

„A téli gumi másfajta keverékből készül, mint az átlagos abroncsok, melyeket nyáron használunk. Anyaga valamivel puhább képlékenyebb és az olvadáspontja is alacsonyabb. Szemmel láthatóan is sűrűbb, nagyobb barázdák vannak a felületén, így könnyebben megtapad a síkos, havas úton. Általános tévhit azonban, hogy ezekkel az abroncsokkal nem érhet bennünket baleset, nem csúszhat meg a kocsi. Aki nem az útviszonyoknak megfelelően közlekedik, az így is könnyen pórul járhat. Nem arra való, hogy a jeges, havas úton 80-90-nel száguldjunk. Síkos aszfalton megfontoltan kell haladnunk és biztonságos sebességgel, a gumi ekkor segít nekünk” – mondta el Szabó András autószerelő.

„Sokan vitatják azt is, hogy pontosan mikor érdemes felszerelni. Van, aki csak az első havazáskor, mások már az első fagyos hajnalok után felavatják az abroncsot. Az utak, főleg a hidak és a felüljárók, már kora ősszel is csúszhatnak. Többen ezért váltanak. Ugyanakkor 20-25 fokban sokkal jobban kopik a téli szett, és az autó menettulajdonságai is megváltozhatnak kismértékben. Októberben ez már nem problémás, ám 28-30 fokban nem előnyös a puhább keverékű gumikkal autózni – tette hozzá a szakember.

Az árakat tekintve vegyes a kínálat. A különböző szakportálokat böngészve már 6000 forintért is találtunk téli abroncsot, ám vannak magasabb árkategóriák is: 20 ezer az átlagos ár, akad téli gumi 100 ezerért is, a felső határ pedig a csillagos ég.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik