A karácsonyi időszak a kereskedelem számára kiemelten fontos, hiszen a novemberi és decemberi eladások aránytalanul nagy hatást gyakorolnak az egész éves eredményre.
Az ünnepi szezonban a fogyasztók átlagosan 16 százalékkal többet költenek, mint máskor. 2013-ban a főbb nyugati gazdaságokban a karácsonyi kiadások összértéke elérte a 445 milliárd dollárt.
De kik a nagy költekezők? Mely nemzet fogyasztói ostromolják a boltokat, és melyik vásárlók kerülik inkább a nagy kiadásokat?
Az eredmények a feltörekvő piacok kihasználatlan gazdasági potenciáljára is rávilágítanak. A következő években e gazdaságokban növekedés várható, egyrészt az emelkedő jövedelmi szinteknek, másrészt a fogyasztói réteg számszerű növekedésének köszönhetően.
Még érezhető a karácsonyon a válság
A gazdasági válság nyomai még felfedezhetőek a karácsonyi vásárlási szokások alakulásában: az amerikaiak átlagos költése reálértéken továbbra is a 2007-es szint alatt marad, ahogy a spanyol és portugál kiadási szint is.
A görög fogyasztóknál pedig az elmúlt hat évben mintegy 60 százalékkal csökkent a karácsonykor elköltött pénzösszeg egy főre vetített reálértéke. A nagy nyugati gazdaságok közül egyedül a német és angol fogyasztók vásárlásai lépték túl reálértéken a válság előtti szintet.