Egyiptomban minden évben több olyan buszbaleset történik, amelynek tömegesen esnek áldozatul külföldi turisták. Bár az arab tavasz egyiptomi csúcspontja óta az országba áramló turisták száma csökkent, a rossz utaknak és az alulfizetett sofőröknek köszönhetően könnyen előfordulhat újra olyan tragédia, mint amilyen vasárnap történt a magyar turistacsoporttal, mondta egy évek óta Kairóban élő magyar forrásunk.
Milyen a vezetői morál Egyiptomban?
Jelenleg a hadsereg a vezetői réteg, de ez átmeneti állapot, most közelegnek a választások, akkor alakul majd meg az új kormány. Kettős mérce van: ha egyiptomi balesetekről van szó, akkor hamar letudják az ügyet, de ha külföldiekkel, főleg amerikaiakkal – európaiakkal történik valami, akkor nagyon komolyan veszik.
Sokan járnak tömegközlekedéssel?
A lakosság nagy része, körülbelül 90 százaléka a tömegközlekedést veszi igénybe. Az autótulajdonosok is sokszor taxival járnak. Leszámítva egy-két turisztikai járatot, mint amilyen a hurghadai is volt, a buszok nagyon rossz állapotban vannak, még a turistabuszokra figyelnek általában a legjobban.
Mennyire van benne a köztudatban, hogy a helyközi buszozás veszélyes lehet, hogy sok a baleset?
A köztudat szerint a busz biztonságosabb, mint az autó. Tudják, hogy veszélyes, de nem foglalkoznak vele, mert megszokták. Sokan nappal utaznak, mert biztonságosabbnak tartják. Az olyan buszok, mint amivel a magyarok is utaztak, olyan szintű luxus, amit a legdrágább kairói járatokon sem lát egy egyiptomi. Két ilyen járat van egyébként a 20 milliós városban, azok is Giza felé mennek, tehát tulajdonképpen szintén turistajáratok. Egy középosztály által használt vonaton például már nincsen légkondi sem.
El szokták ítélni a magyarokkal történt balesetekhez hasonló esetekben a buszvezetőket, hallottál ilyen perekről, esetekről?
Csak nagyon ritkán van erre példa. Nem írnak az újságok ilyesmiről, csak az Al Jazeera közvetít, ha nemzetközi hatása van. Ha egyiptomiak lettek volna, egy rövid cikkel elintézték volna a helyi lapok az esetet. Évente 10 ezer ember hal meg Egyiptomban közlekedési balesetben, és 80 millióan élnek itt. Nem nyomoznak hosszasan ilyen ügyekben, mert szerintük nem a vezető a hibás (nem isznak, nem drogoznak, még az ötlet is képtelenség egy iszlám országban). Egy buszvezető napi 10-12 órát is dolgozhat, és a havi fizetésük kevesebb mint 500 egyiptomi font (kb. 15 ezer forint) havonta, ezért meg sem engedheti magának, hogy italt vegyen.
Perekről, esetekről nem hallottunk, általában nem lesz botrány az ilyenből, és Egyiptomban még munkaszerződést sem írnak a legtöbb helyen. Ha megpróbálnál pereskedni, akkor az évekig tartana a hiányos adminisztráció, az átláthatatlan bürokrácia, az egész kőkorszaki rendszer miatt. Ilyen durvább esetekben fogják és bezárják az irodát, mindenkit kirúgnak, esetleg kikérdezgetik az embereket, de nekik szerintem egy kirúgás is elvághatja az életüket. Nem érné meg bezáratni, főleg, hogy valószínűleg a busz állapota lehetett kétes: ami meg mindennapi itt.
Visszaesett a turizmus a Tahrír téri események óta? Neked jártak kint ismerőseid nyaralni? Mit tanácsolnál nekik, ha mennének?
Nekem volt sok ismerősöm nyaralni. A turizmus erősen visszaesett a Tahrir téri események óta, a légi járatokon is kevesebb embert láttam mostanában. Én sokat utaztam buszokon, városok között és Kairón belül is. Sajnos történnek balesetek, mert nagyon rosszak az útviszonyok. Én a turisták helyében arra vigyáznék, hogy a legjobb buszokon menjenek, nappal, mert gyenge a közvilágítás, és tájékozódnék, hogy a legújabb utakon menjünk, akkor is, ha ez kerülőt jelent. A régi utak nagyon balesetveszélyesek.