Úgy tűnik, a magyar kormányzat nem akarja másodszor is elkövetni ugyanazt a hibát. A szerbiai olajipari cég, a Beopetrol privatizációja előtt, melyben a Mol is érdekelt volt, a magyar kormány gyakorlatilag nem lobbizott Belgrádban. Ezzel szemben, most arról számoltak be a szerbiai lapok, hogy a magyar kormányzat élénk érdeklődést mutat a NIS olajipari cég és a pancsovai Petrohemija vegyipari vállalat privatizációja iránt.
Medgyessy tekintélyében bíznak?
A gázvezetéket nem adják
A budapesti tárgyalásokon a szerb fél tájékoztatta a magyar
miniszterelnököt és munkatársait arról, hogy az energiaipari
minisztérium miként képzeli el a NIS szerkezeti átalakítását. Az is szóba került, hogy az energetikai szektort szabályozó törvénytervezet szerint csak a gázvezeték marad állami tulajdonban.
Két kérdést érintettek a tárgyalások: a magyar kormányzat érdeklődött a NIS és a pancsovai Petrohemija vegyipari vállalat privatizációja iránt, s szó volt a NIS és a Mol Rt. között 1998-ban kötött, gázszállításokról szóló megállapodásról. Nikolic szerint a szerb fél azt javasolta Medgyessy Péter magyar miniszterelnöknek, hogy vesse latba tekintélyét, s a térségbeli energiapiacon kialakult új helyzetnek megfelelően kerüljön sor a megállapodás felülvizsgálatára. Ezzel csökkennének a gázszállítások költségei, ami jelentős megtakarítás jelentene mind a NIS-nek, mind a felhasználóknak.
A vajdasági magyarok is bírálták
“Átvették” a horvát kutakat
A horvát INA, melynek kisebbségi részvénypakettjét most vásárolja meg a Mol, nemzetközi döntőbírósághoz fordul a szerbiai Beopetrol privatizációja kapcsán. A Beopetrol-tendert ugyan az orosz Lukoil nyerte, ám az INA sérelmezi, hogy Horvátország Jugoszláviából történt kiválása után a Beopetrol a horvát cég szerbiai benzinkúthálózatát térítés nélkül „átvette”.
A legnagyobb délvidéki magyar párt elnöke úgy fogalmazott: „Medgyessy Péter miniszterelnök egyetlen szabadkai látogatása, egy tárgyalás kevés a két ország kapcsolatainak rendezéséhez. Régóta mondom, hogy a két ország kapcsolatait rendezni kell, kormányfői, államfői és minisztériumi szintű látogatások révén, szorosabb és gyakoribb tárgyalásokra van szükség. Erre eddig nemigen van példa, s mivel egyik részről sem látom a közeledési szándékot, a jövőre nézve sem vagyok derülátó.”
Hiábavaló diplomáciai erőfeszítések
355 benzinkút a tét
Az 1947-ben alapított, 5 ezer főt foglalkoztató NIS Jugopetrol jelenleg 355 benzinkutat üzemeltet Szerbiában.
Medgyessy Péter miniszterelnök igyekezetét mindenesetre nem érdemes túlértékelni. Annál is kevésbé, mert éppen a szerbiai kormányfő budapesti látogatásának előestéjén veszítette el parlamenti többségét a belgrádi kormányzó koalíció. Így fél évvel Zoran Djindjics miniszterelnök meggyilkolása és egy évvel a kormány mandátumának lejárta előtt előrehozott választások kiírására kerülhet sor Szerbiában. Ami egyúttal azt is jelenti, hogy a jelenlegi koalícióval történő privatizációs egyeztetések aligha kötelezik bármire is a következő kormányzatot.