Magyarország Legvonzóbb Munkáltatóit egyedülállóan magas, 27 ezer válaszadó véleménye alapján választották ki. A stabilitás és a fizetés a fiatalabb generációk számára az átlagosnál kevésbé lényegesek, egy munkahely számukra akkor igazán vonzó, ha ott nagyobb figyelmet kap a társadalmi felelősségvállalás és a munka-magánélet egyensúlya. A fiatalabb generációk tagjai ugyanúgy igénylik a márkanevet a karrierválasztás során, mint az áruk kiválasztásakor – derült ki a Figyelő, az AON Hewitt és az AIESEC Magyarország Munkáltatói Márka Kutatásából.
A válaszadók véleménye és saját HR-gyakorlataik alapján Magyarország Legvonzóbb Munkáltatói az idén:
1. AUDI HUNGARIA MOTOR KFT.
2. MOL-csoport
3. Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.
4. Bosch Magyarország
5. PricewaterhouseCoopers Magyarország Kft.
6. Deloitte Magyarország
7. IBM Magyarország
8. KPMG Hungária Kft.
9. Coca-Cola HBC Magyarország Kft.
10. SAP Hungary Kft.
A Legvonzóbb Munkáltatók rangsora egyrészt a munkavállalók véleményén, elvárásain alapul, de a több tízezer fő megkérdezése alapján kialakuló vonzósági szempont mellett objektív szempontok is érvényesülnek. „A kitöltők által értékelt közel 250 vállalat lehetőséget kapott, hogy számot adjon arról, mennyire befogadó a pályakezdőkkel szemben, milyen szakmai fejlődésre és karrier előmenetelre számíthatnak a fiatalok, ha hozzá jelentkeznek. Ahol a cégek valós kínálata, az általuk nyújtott lehetőségek, képzések, juttatások leginkább egybeesnek a munkavállalók cégről alkotott elképzeléseivel, azok a cégek nyerik el a Legvonzóbb Munkáltató címet.” – magyarázza Szirbik Edina, a Munkáltatói Márka Kutatás projektvezetője.
Milyen az ideális munkahely?
A válaszadók szakmájuktól függetlenül a biztos megélhetést, folyamatos fejlődést és változatos, érdekes feladatokat szeretnének találni az ideális munkahelyen, de csaknem minden negyedik ember a három legfontosabb tényező közé sorolta a szakmai kihívásokat és a rugalmas munkavégzés lehetőségét is. Közel 70 százalékuk olyan munkahelyen dolgozna, ahol anyagilag és erkölcsileg is elismerik, s emellett több mint 30 százalék jelölte meg a prioritások között, hogy cég stabil, megbízható legyen, ahol jó csapatban, kellemes légkörben dolgozhat.
A mindenki számára fontos tényezők mellett – mint a biztos megélhetés – a fiatal munkavállalóknál előtérbe kerül a társadalmi elismertség, hasznosság, mások segítése, az ügyfelekkel való együttműködés, mások irányítása és a fejlődés, de egyre nagyobb figyelmet kap a társadalmi felelősségvállalás, a környezetvédelem, illetve az, hogy milyen a hangulat a vállalatnál. Mindezek alapján azt mondhatjuk, hogy Magyarországon inkább a Z generációnál jelennek meg azok a jellemzők, amelyeket a külföldi kutatások az Y generációhoz társítanak. (A felmérés során az 1980 előtt születetteket sorolták az X, az 1981 és 1991 között születetteket az Y, az 1992 után világra jötteket pedig a Z generációba.)
Az IT-sek a legmagabiztosabbak az álláskeresési lehetőségeikkel kapcsolatban, őket a pénzügyi végzettségűek követik, míg az egészségügyben dolgozók 28 százaléka kimondottan tart az álláskereséstől. Míg az informatikai területen dolgozók számára az átlagnál fontosabb, hogy munkájuk során új dolgokat alkothassanak, az utóbbi két kategóriába tartozó munkavállalók ezt jóval kevésbé vélik lényegesnek” – sorolja a kutatás eredményeiből levonható további következtetéseket Vértesi Bálint, az AIESEC üzletfejlesztésért felelős elnökhelyettese. Nem meglepő, hogy az egészségügyben dolgozók inkább a társadalom számára hasznos tevékenységet, mások segítését tartják lényegesnek. A marketing végzettségűeknek a változatos, érdekes feladatok, a kereskedelemben dolgozóknak az ügyfelekkel való kapcsolattartás, míg a pénzügyeseknek a folyamatos fejlődés fontos az ideális munkáról való gondolkodáskor.
Élő kapcsolatok vagy közösségi oldalak
A fiatalok számára kiemelkedően fontos, hogy sikeres vállalatoknál dolgozzanak. Egy sikeres, jó nevű vállalatnál töltött pár év jól mutat az önéletrajzban, és alapja lehet a további karriernek. A fiatalabb generációk tagjai ugyanúgy igénylik a márkanevet a karrierválasztás során, mint az áruk kiválasztásakor. Életrajzukat jó nevű szervezetek sorával szeretnék megtölteni. Az imidzs jelentőségét mutatja például, hogy a Z generáció számára kiemelkedően fontos a munkáltató társadalmi hasznossága, nemzetközi elismertsége, és szakmájuk társadalmi megbecsültsége.
A 30 évnél idősebb korosztály a fiatalabbakhoz képest minimális mértékben használja egyetemi, főiskolai kapcsolatait, tagjai az ifjabb generációk képviselőinél nagyobb mértékben támaszkodnak sajtóhírekre, a személyzeti tanácsadó cégektől, állásinterjúkon, valamint a már az adott cégeknél dolgozó emberektől kapott információkra – derült ki a válaszokból. Az Y és Z generáció tagjai viszont az egyetemi állásbörzéket, levelező listákat, céges prezentációkat és tanáraik véleményét részesítik előnyben, ha egy-egy munkáltatóról szeretnének többet megtudni. A Z generáció körében alulreprezentáltak az online állásportálok, a vállalati honlapok és a virtuális állásbörzék.
A kutatás célja az volt, hogy az egyetemeken és főiskolákon tanulók, továbbá a pályakezdők és a már több éves munkatapasztalattal rendelkezők munkaerő-piaci elvárásait és a cégekről alkotott véleményét feltérképezze, és ennek alapján összeállítsa azon munkáltatók listáját, amelyek a legjobb választást jelentik az álláskeresőknek, és a legvonzóbbak a munkaerőpiacon. A kérdőíveket 27 ezren töltötték ki, közülük 10 400 pályakezdő és 16 500 tapasztalt munkavállaló volt. Az adatgyűjtésben kiemelten közreműködött Magyarország legnépszerűbb állásportálja, a Profession.hu. A válaszadók több mint 240 vállalatot értékeltek: képet adtak azok ismertségéről, vonzóságáról és megkülönböztető jellemzőikről, versenyelőnyeikről és egyedi vonásaikról – közölte Sziber Éva, az Aon Hewitt Munkáltatói Márkaépítés szakterület vezetője.