Egy mai tizenéves természetesnek tekinti a mobiltelefont, hogy legalább annyi virtuális barátja van, mint hús-vér ismerőse, s azon sem lepődik meg, ha a tanárnő e-mailben kéri be a házi dolgozatokat. A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (Maksz) tavaly alkalmazta először az Arany Penge Kreatív Fesztivál kapcsán az online nevezést, s akkor fogadták be először a pályaműveket online formában. Mindez azt jelenti, hogy nem kellett az ügynökségeknek napokig azon tűnődniük, hogyan csomagolják be a kissé amorf, kétméteres molinót, hogy az egy darabban megérkezzen a pályázat kiírójához.
Korábban postai úton kellett eljuttatni a kisebb-nagyobb pakkokat, amelyek kibontása, tárolása nem kis fejfájást okozott a szervezőknek, s a zsűrizés menetét, időtartamát is jelentősen befolyásolta. Nem kell hozzá túl nagy fantázia, hogy magunk elé képzeljük a bizottságot, amint egy emberként kuksol az asztal alatt, s keresgéli az egyik elkallódott pályaművet. A rendszer tavaly sikeresen debütált, az ügynökségek örömmel fogadták az újítást („csak egy kattintás a jelentkezés”), s az archiválás is jóval időtállóbb. Mindezen felbuzdulva az idén már minden számítógépen zajlik, nemcsak a nevezés, de a zsűrizés is. Utóbbi mindig is sarkalatos pont volt, az „egymást díjazza a szakma” felvetés szinte mindig elhangzott a reklámversenyek kapcsán. A szervezők reményei szerint az új rendszerrel az eddigi vádakat még inkább eloszlathatják. Korábban a zsűri közösen nézte meg a beérkezett megoldásokat.
Sőt, néhány évvel ezelőtt még arra is volt lehetőség, hogy bizonyos nehezen bemutatható kategóriákban a nevező élőben prezentálhatta a megoldását, hogy a szakmai testület teljesebb információk alapján hozhasson döntést. Kézfeltartással szavaztak, s a többség akarata győzött. Aki érintett volt, az természetesen nem szavazhatott, s csendben kellett maradnia az értékelés során.
Az idén ugyan összeülnek a zsűritagok, ellenben anonim, számítógépes szavazás lesz, s egytől százig lehet pontozni a beérkezett alkotásokat, majd számítógépes statisztika készül. Ezzel az Arany Penge szakít a hazai gyakorlattal, s az olyan nagy külföldi fesztiválok nyomdokaiba lép, mint a Golden Drum vagy a Cannes-i Reklámfesztivál.
A nevezési kategóriák, megoldások sora 16-ra bővült. Újdonság, hogy míg korábban csak teljes rendezvényes megoldásokkal lehetett jelentkezni, addig az idén benevezhető a rendezvény egy bizonyos eleme, amelyet a készítő önmagában is kifejezetten kreatívnak tart. Ilyen lehet a kiírók szerint egy hoszteszruha vagy akár egy speciális fénytechnikai koncepció.
Az online csatornák bővülésével felkerültek a listára az egyéb netes megoldások. Érdekesség, hogy a kiírók az online kategóriában csak vállalati honlapok, márkaoldalak, microsite-ok marketingkommunikációs megoldásait várják, míg a ban-nereket az új, egyéb online megoldások közé sorolják a vírusvideókkal és az egyéb, akár mobiltelefonra fejlesztett ötletekkel együtt. A szervezők tudatosan használják a kategória helyett, illetve mellett a megoldás fogalmát, amely véleményük szerint tágabb mozgásteret nyújt az ügynökségek számára.
Más szempontból is rendhagyó lesz az idei Arany Penge. A Maksz az Egzo Kft.-vel és a Multeam Kft.-vel közösen hirdette meg 2009 májusában az Ifjú Penge versenyt, amelynek díjátadójára a korábbi tervek szerint a Reklámzabálók Éjszaká-ján került volna sor. Sajnálatos módon tavaly nemcsak az egyéjszakás reklámfalás, de az ifjú titánok értékelése is elmaradt. Ezt pótlandó, az Arany Penge keretén belül lesz az elbírálás, a díjátadóra pedig május 27-én az Arany Penge gálán kerül sor.