Üzleti tippek

Felemás cipőben

Barátságos focimeccsen vetett véget szimbolikusan a több mint hatvan éve tartó háborúskodásnak a Dassler fivérek két márkája, az Adidas és a Puma. A német sportszergyártók rivalizálására persze ezután is számítani lehet.

Nem mindennapi eseménynek lehettek szemtanúi szeptember 21-én a bajorországi Herzogenaurach lakói: végignézhették, amint a Dassler testvérpár alapította cégek, az Adidas és a Puma dolgozói hatvan év után először kezet fogtak, majd vegyes csapatokat alakítva lejátszottak egy futballmeccset. Tették mindezt azért, hogy szimbolikusan véget vessenek a két vállalat hosszú évtizedek óta dúló háborúskodásának. A győztes csapat csatára az Adidas vezérigazgatója, Herbert Hainer, kapusa pedig a Puma vezére, Jochen Zeitz volt, a végeredmény 7–5 lett.

A világhírű sportszergyártók kibékülése nemcsak a vállalatok életében, hanem Herzogenaurach történelmében is mérföldkőnek számít, hiszen a cégek háborúskodása a várost is megosztotta.

Mesés múlt

A történet 1920-ra nyúlik vissza, amikor egy Nürnberg melletti kis faluban egy atlétikáért rajongó pék, Adolf Dassler úgy döntött, nem akar több kemencét látni. Otthagyta munkahelyét, a családi házuk mosókonyháját átalakította műhellyé, és futócipőket kezdett el készíteni. Négy év sem telt el, és olyan sikeres volt a vállalkozása, hogy testvére, Rudolf is beszállt az üzletbe, 1925-ben pedig már tizenkét munkás gyártotta a bőrtalpú, szegecses futócipőket. Először 1928-ban, Amszterdamban „vettek részt” olimpián, miközben folyamatosan fejlődtek, még a nagy világválság idején is. A gyártásba újabbnál újabb anyagokat vontak be, a kenguru- és cápabőrtől kezdve az amerikai üzemanyaghordók gumi- és vászontömítéséig mindent hasznosítani tudtak. Az átütő siker 1936-ban következett be, amikor Adolf „rábeszélte” a fekete Jesse Owens atlétát, hogy az ő sportcipőjét válassza. A futó ezt követően négy aranyat szerzett, öt világcsúcsot ért el a berlini olimpián.

Testvérharc

A közös vállalkozás huszonnégy éven keresztül sikeresen működött, míg 1948-ban a Dassler fivérek végérvényesen össze nem vesztek. Pontosan nem tudni, hogy miért vált ellenségessé a testvérek viszonya, de valószínűsíthető, hogy eltérő politikai nézeteik vezettek a szakításhoz. De azt is pletykálták, hogy szemet vetettek egymás feleségére, illetve hogy Rudolf többször lopott az akkor még közös kasszából. Az ellentét egész életüket végigkísérte. Adolf még Rudolf halálos ágyánál sem jelent meg, és a temetést is ennek megfelelően intézték: a két testvér ugyan egy temetőben nyugszik, de annak két legtávolabbi pontján.

A szétválás után a fivérek külön vállalkozásba kezdtek. Adolf 1948 augusztusában hivatalosan is levédette az Adi becenevéből és vezetékneve első három betűjéből származó Adidas márkanevet, valamint az azóta legendássá vált három csíkot. Rudolf a városkát átszelő patak túloldalára költözött, és megalapította Puma névre keresztelt márkáját.

Ezzel egy időben Herzogenaurach is két részre szakadt: a pékségek, kocsmák és boltok elkötelezték magukat egyik vagy másik márka mellett, a város két futballcsapatában, az ASV Herzogenaurachban és az FC Herzogenaurachban az Adidas, illetve a Puma dolgozói játszottak. És ami talán még ennél is megdöbbentőbb: a hetvenes évek végéig a házasságkötés is nagyon ritka volt az ellenkező táborba tartozók között. Az ellenségeskedés később is megmaradt. Például amikor Lothar Matthäus, a bajor városka egyetlen neves sportolója a Borussia Mönchengladbachtól az Adidas által támogatott Bayern Münchenhez szerződött, valósággal rettegett attól, hogy a Pumánál dolgozó apja elveszíti miatta az állását, a családot pedig kinézik Herzogenaurachból.

Mostanra azonban megváltozott a helyzet. A testvérpár rokonainak tulajdonrésze minimálisra csökkent a cégben, a munkások már többségükben nem németek, és az is elfogadottá vált, hogy a kisváros Pumát vagy Adidast viselő tinijei együtt járjanak szórakozni.

Sztárokra hajtanak

Kezdetben főleg a sportolók keresték meg az Adidast, mindenki a korszerű sportcipőben akart versenyezni. Ma viszont már a cég fizet súlyos pénzeket egy-egy sportolónak vagy csapatnak, hogy az ő ruháit hordja.

Az Adidas először hivatalosan 1954-ben, a svájci labdarúgó-világbajnokságon tűnt fel szponzorként, amikor az NSZK csapatának támogatója volt. A németek megnyerték a világbajnokságot, pedig a magyar Aranycsapat volt az ellenfelük. Arról is szól a fáma, hogy a megmérettetés előtt Puskás Ferenc személyesen kereste fel az Adidast, hogy csodacipőket vásároljon, ám a kommunista vezetés elzárkózott az „imperialista árutól”.

Az első Adidast viselő énekes Bob Marley volt, aki a hetvenes években nem kapott túl nagy összeget annak fejében, hogy háromcsíkos cipőben lépett a színpadra. Nála jóval nagyobbat dobott a márka népszerűségén a Run D.M.C., miután a rapegyüttes dalba foglalta kedvenc cipőjét, Superstar My Adidas címmel. A világhírű sportolók is jelentősen hozzájárultak a márka sikeréhez. Szponzorálták többek között Steffi Graf teniszezőnőt, s a brazil Kaká, az argentin Lionel Messi is Adidasban játszik, akárcsak David Beckham, aki 1997-től a márka egyik reklámarca.

Új utakon

Míg az Adidas a sztárok segítségével igyekezett egyre nagyobbra nőni, addig a bátorságot és szilárdságot szimbolizáló logót választó Puma a technológiai újításokra építette a márkát.
A gyártásban 1960-ban vezették be a vulkanizálás technológiáját, amely ma már minden cipőgyárban használatos. A nyolcvanas évek elején feltalálták a Douflex talpat, amely sokkal kényelmesebbé teszi a cipőt viselője számára, az ezredfordulón pedig a cég mérnökei a Porschéval közösen megalkották a tűzálló lábbelit.

A technológiai újítások mellett persze a Puma sem tagadta meg a hírességekkel való együttműködést. A cég számára emlékezetes pillanat volt, amikor az 1970-es világbajnokságon a kezdőrúgás előtt a márka egyik legismertebb arca, Pelé intett a bírónak, majd lehajolt, és milliók szeme láttára megkötötte Puma-cipőfűzőjét. Az ifjú teniszező, Boris Becker viszont véletlenül lett a márka pártfogoltja, miután a rivális Adidas ismeretlenségére hivatkozva megtagadta tőle a szponzori támogatást.

A Puma többségi tulajdonosa a PPR francia cég, míg az Adidas birtoklása sokkal jobban megoszlik: egyik részvényesének sincs öt százalékkal nagyobb tulajdoni hányada a vállalatban.

Csíkos siker

Az Adidas három csíkja valójában nem dizájnelem, hanem technológiai követelmény: eleinte nem is három, hanem mindössze egy csík díszítette Adolf cipőit, kizárólag azért, hogy megerősítse a lábbelik oldaltartását.
A leveles logót 1972-ben alkották meg a müncheni olimpiára, ez 1997-ig volt a cég márkajelzése, amikor lecserélték, és a három csíkból álló háromszög szimbólumot kezdték használni. A márkajelzés azt a hegyet, illetve kihívást jeleníti meg, amelyet mind a sportban, mind az életben le kell győzni.

Szponzori mérkőzések

A legutóbbi, 2006-os németországi foci vb-n a két márka látványos csatát vívott a rendezvény csapatainak öltöztetéséért, amit végül a Puma nyert 12–6-ra. Azt még nem tudni, hogy a 2010-es dél-afrikai világbajnokságnak melyik szponzor lesz a győztese, egyelőre annyi biztos, hogy a selejtezőkön Adidas melegítőben játszik – a teljesség igénye nélkül – a német, a mexikói, a japán, a francia, az orosz, a román, az argentin, a kenyai, az ukrán és a magyar válogatott. A klubcsapatok közül három sáv díszíti többek közt a Chelsea, a Marseille, a Bayern München, az Anderlecht, az Ajax, a Dinamo Kijev, a Milan, a Real Madrid és a friss BL-tabellás Debrecen játékosainak mezét.

A Pumának is bőven van mit felmutatnia. Rudolf Dassler márkája szállítja a francia első- és másodosztályú mérkőzések, valamint a ligakupa labdáját, és Puma-logót láthatunk a kameruni, az osztrák, az olasz, a svájci, a cseh, az uruguayi és az egyiptomi nemzeti csapat labdarúgóinak mezén. Egyebek mellett az ugró nagymacska feszít az FC Bruges, a Bristol City, a Lazio, a Villarreal és nem utolsósorban az Újpest FC focistáinak egyenruháján is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik