„Egészségtelen, rákkeltő, miattuk irtják ki az esőerdőket” – ilyen és ehhez hasonló kijelentésekkel pocskondiázzák leggyakrabban a világ vezető étteremláncát. A szekér mégis szalad, a McDonald’s étkezdék tucatjait nyitja hetente a világ legeldugottabb pontjain, hogy hamburgert adjon a szendvics szerelmeseinek, és a heves ellenzőknek egyaránt. Mert akár szeretjük, akár nem, egyszer-egyszer szinte mindenki bekap egy „hambit”, ugyanúgy, ahogy „ritkán nézzük” a Győzike-show-t vagy a Barátok köztet.
A legkedveltebb Márkák
1. Nokia
2. Tesco
3. iPod
4. O2
5. Facebook
Forrás: Joshua G2
Valami hasonló játszódhatott le a brit fogyasztói fejekben, amikor a legutáltabb márkák rangsorának legfelső fokára állították a hamburgeróriást. Mindeközben a tavalyi esztendő a Big Mac „nagy visszatérése” volt a szigetországban, s a britek csak épp annyira „nem kedvelik” a céget, hogy 70 százalékuk csupán évente egyszer látogatja a McDonald’s valamelyik éttermét. A gyakoribb vendégeknek köszönhetően a brand felkerült a legkedveltebb márkák listájára is, igaz, ott csak a 37. helyig jutott. De a gyorsétteremlánc szeretem, nem szeretem szerepeltetése nem az egyetlen ellentmondás a Marketing című szaklap legfrissebb felmérésében. A milliókat fillérekért utaztató Ryanair ugyancsak a legutáltabbak élmezőnyében végzett, a legkedveltebbek között pedig egyáltalán nem szerepel. Szinte az összes világmárka felkerült mindkét listára, azaz a reklámszakemberek által áhítozott heves érzelmi reakciót (pozitívot vagy negatívot) sikeresen váltották ki a fogyasztóból. S noha a McDonald’sot nagyon elutasították és csak „kicsit” kedvelték a válaszadók, a legtöbb megosztó brand mindkét lajstrom élmezőnyében végzett.
A legutáltabb márkák
1. McDonald’s
2. AOL
3. The Sun
4. N-Gage
Forrás: Joshua G2
Így lehetséges, hogy Nagy-Britannia kedvenc focicsapata a Manchester United (MU) lett, ám ők zsebelhették be a leggyűlöltebbnek járó címet is. Különös pikantériája a szektoronkénti ötös bontásnak, hogy a Premier League nagy négyese (Arsenal, Chelsea, Liverpool, MU) mellett egy brit viszonylatban is kis csapat, a Wigan Athletic is kivívta a drukkerek utálatát. A sporthoz hasonló végletes érzelemkitörések még leginkább a mobilszolgáltatóknál érhetők tetten. Az ötös lista mindkét oldalára felkerült az Orange, a Vodafone és a T-Mobile, míg a legkedveltebbek között a dobogó legfelső fokára az egyszerűségéről elhíresült O2 állhatott fel.
A tősgyökeres brit márkák közül több is első helyen végzett az iparági bontás mindkét rangsorában. A British Airways (BA) imázsát a Heathrow 5-ös termináljának botrányos megnyitása jelentősen aláásta, így nem meglepő, hogy az utáltak legutáltabbja lett. Az viszont jól tükrözi a britek lojalitását, szakértők szerint pedig a vállalat profizmusát, hogy a légitársaság a legkedveltebb címet is meg tudta szerezni. Hasonló eredménnyel „büszkélkedhet” a hiper- és szupermarket-mamut Tesco is. Egyes vélemények szerint a kutatás egyértelműen rámutat arra, mekkora veszéllyel jár a túlzott terjeszkedés, illetve hogy hogyan csaphat át a fogyasztói szeretet heves gyűlöletbe. Kérdéses, mennyire veszi komolyan a figyelmeztetést a brand. A legnagyobb pofont talán mégsem a BA vagy a Tesco, hanem a The Sun kapta. A bulvárlap még kampányában is szeretett újságként aposztrofálja magát („The Sun: We Love It”), valahogy mégis sikerült kivívnia a legkedveltebb mellett a legutáltabbnak járó címet is.
Istvánko Viktória
A legkedveltebb márkák A legutáltabb márkák