Marketing
Luxusbor a Bulgaritól
Nemsokára a luxusborok piacára is betör az eddig divatban utazó, elsősorban ékszerekkel és órákkal foglalkozó olasz Bulgari – értesült az MTI. A cég Siena mellett vásárolt szőlőhegyet, ahol már meg is kezdték a munkálatokat. A márka főként nemzetközi és helyi vörös szőlőfajtákból akar luxusbort gyártani.
Konyakból parfüm
Ezentúl nem csak ihatják, hanem magukra is permetezhetik a férfiak a Courvoisier-t. A Beam Global Spirits & Wine Inc. neves konyakmárkája ugyanis a parfümpiacon is hódítani kíván, Courvoisier l’Edition Impériale néven – írja a MediaPost. A 25–35 éves férfi korosztályt megcélzó illatszert 2007 tavaszától árulják majd világszerte. A termék legfőbb piaca a tervek szerint az Egyesül Királyságok lesz, ahol a Courvoisier a legkeresettebb konyakmárka, de a parfüm jó eséllyel indul Európában, Ázsiában és Észak-Amerikában is.
Átpozícionálás előtt a Mountain Dew
Átpozícionálja Mountain Dew márkáját a Pepsi. A márka maga mögött hagyja a 13 éve hirdetett extrém imázst, és kampányait a jövőben a vidámság, energia és szenvedély értékek köré építi fel – írja a Brandweek. A Red Bullal való közvetlen versengést elkerülendő, a Pepsi inkább egy energiát adó üdítőként, mint energiaitalként pozícionálja majd a Mountain Dew-t.
A Győri Kekszé lesz a Negro
A Negro márka teljes egészében a Győri Keksz birtokába kerül 2007. január 2-ától, miután megegyezés született a levédett márka két tulajdonosa – a Győri Keksz Kft. és a Nestlé Hungária Kft. között. A Danone vállalatcsoporthoz tartozó Győri Keksz célja, hogy a Negro tradicionális magyar termékké váljon.
Vízilabdázik a Soproni
A Soproni sör középtávú szponzori megállapodást kötött a magyar férfi vízilabda válogatottal. A Brau Union Hungária NyRt. a Soproni márkaépítő stratégiájának keretén belül kötötte meg a Magyar Vízilabda Szövetséggel a több tízmillió forint értékű szerződést, amelynek egyik látványos következménye, hogy Szívós Márton vízilabda-játékos lesz a sörmárka arca. A szponzorációs projekt létrehozásában a Brau Union tanácsadója a Sport Agency Kft. volt.
Terjeszkedik a dm
A Közép- és Dél-Európában terjeszkedne a következő, 2006/2007-es üzleti évben is a német drogerie markt (dm). A drogérialánc tervezi a romániai piacra lépést, míg az említett régióban mintegy száz újabb üzletet tervez megnyitni – írja az MTI. Az Európa szerte 1720 üzlettel rendelkező hálózat a 2005/2006-os üzleti évében 3,7 milliárd eurós csoportszintű forgalmat bonyolított, ez 11,7 százalékkal haladta meg az előző év forgalmát.
Média
Antal Imre az RTL Klubon
Szeszélyes címmel november 2-től új műsor indul az RTL Klubon Antal Imrével.
A produkciót a Szféra Tv humorműhely készíti a kereskedelmi csatorna számára. A program a csatorna tájékoztatása szerint az egykori Szeszélyes Évszakoknál pörgősebb, és a fiatalok számára „poénosabb” lesz.
Új sportcsatorna a régióban
A North American Sports Networkkel közösen fizetős sportcsatornát indít a Viasat3 tulajdonosa, a svéd MTG csoport Kelet-Európában. Az adó Oroszországban, Fehéroroszországban, Moldovában, Grúziában, Kazahsztánban és a három balti államban indul el novemberben. A 24 órában sugárzó csatornán olyan prémium tartalmak láthatóak, mint a profi jégkorong- vagy baseball meccsek.
Csökkent az Emmis bevétele
Közel 5 százalékkal, 99,9 millió dollárra csökkent a Sláger Rádió tulajdonosának, az amerikai Emmis Communications-nak a bevétele a második negyedévben 2005 hasonló időszakához képest. A társaság jelentése szerint a visszaesés elsősorban a New York-i és a Los Angeles-i rádiópiac gyengébb eredményének köszönhető. A cég üzemi eredménye 22 millió dollár volt a vizsgált időszakban.
Mobiltévéznek a német kiadók
A mobiltelefonos televíziózásra specializálódott Neva Media társaságban vásárolt egyenként 33,3 százalékos részesedést a Burda és a Holtzbrinck német kiadócég. A két vállalkozás a DVB-H adattovábbítási szabványban gondolkozik. Ezt a hálózatot most építik ki Németországban. A tévécsatornák és a különböző videók sugárzása várhatóan jövő év végén indulhat.
Több tévé 2006-ban
Az iSupply szerint 2006-ban globális szinten 5,7 százalékos növekedés várható a televízió-készülékek gyártásában. Az év végére a piac 187,7 millió készülékkel számolhat, noha a 2005-ös becslés mindössze 177,5 millió darabról szólt. 2010-re várhatóan 226,6 millió darab televíziót adnak majd el világszerte.
Reklám
Újabb Bravia reklám a Sonytól
A San Francisco utcáin leguruló gumilabdák után ismét egy nem mindennapi spottal állt elő a Sony, amely produkciójával valószínűleg ismét szeretné elnyerni az év reklámja címet. A Bravia Tv színeit bemutató látványos spotban egy Skóciában található 24 emeletes házat bombáztak 70 ezer liter festékkel. A reklámfilmet Jonathan Glazer rendezte, akinek nevéhez több díjnyertes reklám mellett zenei videóklipek és egész estés filmek is fűződnek.
Ügynökség
Próbakő: a Worldcom tagja lett
A független pr ügynökségeket tömörítő Worldcom PR Group európai, afrikai és közel-keleti régiója szeptemberi regionális ülésén tagjai közé választotta a Próbakő Kommunikációt. A Varsóban rendezett találkozón a magyar ügynökségen kívül a három balti államban aktív PR Net Baltic és a brit üzleti kommunikációs piacon tevékenykedő Winningtons került a nemzetközi ügynökséghálózat tagjai közé.
Jó eredmények az Omnicomnál
Az egy évvel korábbit 9,5 százalékkal meghaladó, 161,7 millió dolláros profitot ért el a harmadik negyedévben a világ legnagyobb reklámügynökség-csoportja, az Omnicom Group Inc. Az 1986-ban alakult, a BBDO Worldwide, a DDB Worldwide és a TBWA Worldwide anyavállalataként működő – Magyarországon pedig az OMD Hungary és a PHD tulajdonosaként jelen lévő – cég piaci részesedése és árbevétele is nőtt, ez utóbbi 2,8 milliárd dollárra emelkedett.
Online
Új arculattal az SG.hu
Új arculattal és korszerűsített közösségi szolgáltatásokkal jelentkezett az SG.hu. A közel nyolcéves múltra visszatekintő oldal informatikai, szórakoztató elektronikai és tudományos híreket közöl. A magazint kiadó SG.hu Kiadói Kft. a Sanoma Budapest Zrt. stratégiai partnere, amely kizárólagos joggal rendelkezik az SG.hu hirdetési felületeinek értékesítésére.
HarmoNet – Origó együttműködés
Megújult külsővel, felépítéssel és tartalommal jelentkezik október 13-ától a HarmoNet, amely egyúttal stratégai együttműködést kötött az Origóval. Az oldalak a jövőben közös tartalommal is jelentkeznek.
Kutatás
Színes vagy szürke e-mail?
A színvilág alapján vizsgálta szeptemberben az e-mailek hatékonyságát a Zseron Kft. A kutatásból kiderült: a színes küldeményekben elhelyezett információk, linkek jobban felkeltik az olvasók érdeklődését, így a színes verzió 38 százalékkal körözte le a sima fekete-fehér változatot.
Marketing
Személyre szabott bankkártya a K&H-tól
Személyre szabható, egyedi külsejű bankkártyát vezet be hamarosan a K&H Bank. November 30-tól minden ügyfél maga alkothatja meg K&H énkártyáját, amelyen szerepelhet kedvenc saját vagy választott fotó, de akár grafika is.
A kezdeményezés nem magyar találmány. Az újítást nyáron már bevezették Hollandiában (POSTBANK), Dániában (Nykredit) és Belgiumban (KBC), ahol a kártya igen kedvező fogadtatásra talált: csak ez utóbbi országban több mint 100 ezer KBC énkártyát igényeltek kevesebb mint három hónap alatt, s ennek mintegy 20 százaléka új ügyfelet is jelentett a bank számára. A KBC ügyfeleinél leggyakrabban közeli hozzátartozó, gyermek, barát, kedvenc vagy vicces állatkép, mutatós tárgy, saját készítésű tájkép lett az egyes kártyák főszereplője.
Hazánkban elsőként a K&H MasterCard betéti kártya „szabható át”, néhány hónapon belül azonban további kártyatípusok esetében is kérhető a saját kártyakép. Természetesen a kártyákon nem szerepelhet semmilyen megbotránkoztató, vagy másokat sértő illusztráció, továbbá nem lehet jogdíj köteles képet, cégek, márkák logóit, sztárok fotóját választani. „Az énkártya bevezetésével célunk, hogy egy funkcionális banktechnikai eszközből szerethető, személyes tárgy váljon” – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H Bank kommunikációs igazgatója, aki hozzátette: az új terméktől az ügyfelek számának növekedését is remélik, hiszen a pénzintézet előzetes felmérési szerint a megkérdezettek 56 százaléka kiváltana ilyen típusú kártyát. A kártyakép díja egyszeri 850 forint, de aki 2007. február 1-jéig igényli a K&H énkártyát, annak az első éves kártyadíjat a bank elengedi.
Magyarországon a K&H Bank közel 600 ezer darab bankkártyával rendelkezik.
Coca-Cola bojkott a Tescóban
Elszállítják a Coca–Cola hűtőberendezéseit a Tesco áruházakból, miután a két cég lassan egy éve nem tud megegyezni az üdítőital cég termékeinek áráról, elhelyezéséről és promóciójáról.
A magyarországi üzleti harc nem egyedi jelenség. A Cseh Köztársaságban és Szlovákiában például több mint egy éven keresztül nem lehetett Coca-Cola termékeket kapni a Tesco áruházakban. „Az anyacégek magas szinten is egyeztettek egymással a magyarországi helyzetről, de egyelőre nem sikerült megoldást találni” – fogalmazott Hardy Mihály, a Tesco szóvivője. Hozzátette: az üzletlánc szeretné az árakat alacsonyan tartani, miközben az üdítőipar cég az árak emelésében érdekelt. A Coca-Cola termékeiből milliárdos forgalmat bonyolított a Tesco, ezért nem mindegy, milyen mértékben osztozik a két cég egymással a hasznon.
„Tisztességes üzleti kapcsolat kialakításában reménykedünk. Nem csupán árharcról van szó, hanem az egész szállítási és kereskedelmi feltételrendszer újragondolásáról. Mindkét fél eltérően látja a kialakult szituációt, és jelenleg nincs kompromisszum” – fogalmazott a Coca-Cola kommunikációs igazgatója. Pogány Éda rossz, negatív reklámnak tartja az üres Coca-Cola hűtők árválkodását a Tescókban, ezért is döntött a cég a hűtőgépek elszállítása mellett.
Média
Két kiadványban a leggazdagabb magyarok
A top 100 első 10 helyezettje (md forint)
1. Csányi Sándor 90
2. Demján Sándor 80
3. Széles Gábor 58,5
4. Leisztinger Tamás 50
5. Várszegi Gábor 45
6. Nagy Elek 44
7. Veres Tibor 40
8. Bige László 33
9. Dunai család 30
10. Wáberer György 29
Forrás: a leggazdagabb száz magyar (Magyar Hírlap)
A top 150 első 10 helyezettje (md forint)
1. Megdet Rahimkulov 153
2. Demján Sándor 80
3. Csányi Sándor 55
4. Széles Gábor 45
5. Várszegi Gábor 43
6. Leisztinger Tamás 40
7. Nagy Elek 39
8. Bige László Tibor 34
9. Veres Tibor 32
10. Wáberer György 29
Forrás: A 150 leggazdagabb Magyarországon (Népszabadság)
A Magyar Hírlap 168 oldalas kiadványát ezúttal bővített tartalommal dobták piacra: a 100 leggazdagabb üzletemberről szóló összeállítás mellett lifestyle témák (pl. luxusautó-összeállítás, bortermesztésről, exkluzív órákról, magánrepülőkről, yachtokról stb. készült írások) is helyet kaptak a lapban, s a hazai regionális listák, valamint a Forbes legvagyonosabbakról szóló lajstroma sem hiányzik a kiadványból.
Az áron (előbbi 960, utóbbi 990 forintba kerül) és – az egyenként 30 ezres – példányszámon kívül több dolog is közös a két könyvben: a Népszabadság 100 oldalas kiadványában szintén olvashatóak lifestyle témájú cikkek, interjúk, és a magyar listán kívül nemzetközi rangsor is található benne, mégpedig Kelet-Európa leggazdagabbjairól. Szintén közös vonás, hogy üzletileg mindkét vállalkozás sikeres.
Baráth Maya, „A leggazdagabb száz magyar” hirdetési képviseletét ellátó Rising Star Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: egyrészt a hirdetők szeretik a kiadványt, másrészt az olvasókat még mindig érdekli, kik a leggazdagabbak.
Kovács Ildikó, a Népszabadság kiadványának projektvezetője úgy véli, hogy a Népszabadság TOP kiadványok sorozata, így „A 150 leggazdagabb Magyarországon” amellett, hogy nyereséges, első sorban a brand kiterjesztését szolgálja.
A Népszabadság összeállítása szerint egyébként a 150 leggazdagabb magyarországi lakos vagyona 1269 milliárd forintra rúg, amely 15 százalékkal gyarapodott a tavaly mérthez képest. A lista élén Megdet Rahimkulov áll, aki megduplázta vagyonát, így 153 milliárdot tudhat magáénak. Jelentős változás a kiadvány szerint, hogy Demján Sándor megelőzte a listán Csányi Sándort.
Az MTV áttörte a Nagy Falat
A baidu.com, amelyet 2000-ben két Egyesült Államokban tanult diák indított el, jelenleg nemcsak a kínai piacon számít óriásnak (a Google kínai megfelelője), de már világviszonylatban is a negyedik leglátogatottabb weboldal. Bill Roedy, az MTV Networks International igazgatója elmondta: a megállapodás nyomán a zenecsatorna 15 ezer órányi zeneanyagot, filmet, videót bocsátott partnere rendelkezésére, amelyeket szinkronizálnak és a kínai piacra adaptálnak. Az anyagok külön MTV Zone megjelöléssel kerülnek fel a kereső oldalra, s a későbbiekben újabbakkal bővülnek. A jelentések szerint az MTV a China Mobile-lal és a Chine Unicommal is tárgyalásokat kezdett, hogy a tartalmak akár még az idén a mobiltelefonokra is eljussanak.
Ügynökség
A Huntsworthé lett az Mmd
A nemzetközi pr csoport, a Huntsworth PLC vásárolta fel az Mmd pr és public affairs kommunikációs tanácsadó céget. Az ügylet kezdőértéke 12 millió angol font, de a következő három évben – a profit függvényében – még sor kerülhet további részletek fizetésére. A végső összeg akár a 35 millió fontot is elérheti. A felvásárlás után az Mmd megtartotta márkanevét, és a cég vezetőségében sem lesznek változások.
„Szokatlan eset, hogy egy magáncég ilyen volumenű fejlődést ér el, ugyanakkor egyetlen független részvényes tulajdonában marad. Mivel a cég fejlődése tovább folytatódik, természetes, hogy egy nagyobb szervezethez való csatlakozásra került sor” – kommentálta a lépést Alistair McLeish, az Mmd elnöke.
Az 1993-ban alakult, 18 országban 180 tanácsadót foglalkoztató Mmd 1995 óta van jelen Magyarországon. Az egyes országokra vonatkozó, illetve a régiót felölelő kampányaikat öt fő területre szakosodva végzik: vállalati és közkapcsolatok, egészségügy és gyógyszeripar, B2B, azaz üzleti kommunikáció és konzumer területen.
A Huntsworth, amely az európai szintű stratégiai fejlődés érdekében vásárolta fel az Mmd-t, a világ több vezető pr ügynökségét magában foglalva a konzumer, pénzügyi, public affairs és technológia, valamint egészségügy és gyógyszeripar szektorokban nyújt szakértői szolgáltatást. A rohamosan fejlődő társaság (2001-es bevétele alig 10 millió font, a tavalyi pedig már 14-szer ennyi), az európai kontinensen 25 irodával képviselteti magát, és az Egyesült Királyságokban is igen erős jelenléttel bír.
Kutatás
Növekszik a kiskereskedelem
Mintegy 64 milliárd forinttal több bevételt realizált 2006 első félévében a hazai kiskereskedelem, mint egy évvel korábban – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb, a hazai kiskereskedelem 2006. első félévi helyzetét elemző Kereskedelmi Analízisek tanulmányából. E tény mögött az enyhén csökkenő vásárlási gyakoriság mellett a növekvő átlagos vásárlásonkénti költés áll: míg 2005 első félévében egy vásárló átlagosan 1588 forintot fizetett a pénztárnál alkalmanként, addig 2006 első hat hónapjában az úgynevezett kosárérték 1647 forintra növekedett. Persze az egyes csatornák között e tekintetben jelentős különbségek figyelhetők meg: ez a mutató a legalacsonyabb értéket a független kisboltokban, a legnagyobb értéket pedig a cash&carry üzletekben éri el.
A modern kereskedelmi csatornák – hipermarketek, szupermarketek, diszkontok és cash&carry üzletek – FMCG piaci súlya az előző év azonos időszakához képest mintegy 1,6 százalékponttal (57,7 százalékról 59,3 százalékra) emelkedett. A hipermarketek piacrésze nem nőtt tovább, stabilan 23,9 százalék körül alakul. A láncba szerveződött kisboltok piacrésze már eléri a 14,9 százalékot, ugyanakkor a független kisboltok piaci súlya 14,7 százalékra csökkent.
A bevásárlások zöme változatlanul a pénteki és szombati napokra koncentrálódik: az összbeszerzések mintegy 40 százaléka e két napon realizálódik.
A kutatás eredményei alapján megállapítható, hogy egyre terjed a kártyás fizetési lehetőség. Bár egyelőre továbbra is a készpénzzel történő fizetés a leggyakoribb, a vásárlások értékének már 12 százalékát bankkártyás fizetéssel ellentételezik a vásárlók.
A szórakoztató-elektronika lesz a karácsonyi sláger
Becslések szerint idén az amerikaiak 14 százalékkal többet költenek majd az ünnepek alatt, s ennek egynegyedét, 21 milliárd dollárt, szórakoztató-elektronikai cikkekre fordítják.
Az amerikai Szórakoztatóelektronikai Szövetség most kiadott előrejelzése szerint idén a fiatalok körében az MP3 lejátszók szerepelnek majd a karácsonyi kívánságlisták élén. Egy másik felmérést követően is arra jutottak, hogy ma ez a legkedveltebb szórakozási forma az amerikai diákok körében. Jelenleg minden ötödik amerikai rendelkezik ilyen digitális lejátszóval, s az Ipsos közvélemény-kutatása szerint elsősorban a tizenévesek körében terjed rohamosan az MP3-láz. Körükben már minden második rendelkezik iPoddal vagy hasonló, zeneletöltésre alkalmas készülékkel, a 18–35 év közöttiek körében pedig idén nyáron szintén jelentősen, 30 százalékra emelkedett ez az arány. Mindez arra utal, hogy a fizikai hanghordozók ideje fokozatosan lejár, az online zeneboltokkal a hagyományos lemezüzletek már nem veszik fel a versenyt, ezért a lemezkiadók nem véletlenül keresik az új eladási, terjesztési és reklámozási megoldásokat (iTunes, MySpace,YouTube). Szakértők szerint mindez jövőre az elektronikai- és médiapiac más területein is hatalmas változásokat hozhat, hiszen az MP3 lejátszóval rendelkezők kiemelten érdeklődnek a mobiltelevíziózás, a filmletöltések vagy az egyéb multimédiás szolgáltatások iránt. Hasonlóképpen jelentősen változik a felnőttek igénye, érdeklődése is, hiszen a Szórakoztatóelektronikai Szövetség előrejelzése szerint a karácsonyi piacon ők is az új „elektronikai kütyük” iránt érdeklődnek, így DVD-lejátszók és felvevők, digitális fényképezőgépek, laptopok, plazmatévék, játékkonzolok, mobiltelefonok, videókamerák, valamint a HD-kijelzők szerepelnek a bevásárlási listák élén. A Szövetség felmérése szerint a slágertermékek közül jelenleg a digitális fényképezőgépek vezetnek, megelőzve az egyre több funkcióra képes mobiltelefonokat.