Három hónap kevésnek bizonyult az amerikai igazságügyi minisztérium illetékesei számára, hogy eldöntsék, vajon megsérti-e a trösztellenes törvényt a Yahoo! és a Google tervezett együttműködése, ezért további egy hónapot kértek a vizsgálat folytatására. A két internetes keresőcég október elején bejelentette, hogy tiszteletben tartják a kérést, és elhalasztják az együttműködés megkezdését mindaddig, amíg sikerül lezárni a vizsgálatot.
A június közepén bejelentett egyezség értelmében a webvilág legbefolyásosabb társaságának számító Google jogot szerezne arra, hogy hirdetéseket értékesítsen a Yahoo! oldalain. A megállapodás a Yahoo! menedzsmentje szerint évente mintegy nyolcszázmillió dollárnyi bevételt hozhatna a világ második számú keresőcégének. A tervezett „házasság” kapcsán az amerikai hatóságok eredetileg száznaposra tervezett vizsgálatot indítottak.
A Google és a Yahoo! összefogását leghevesebben a világ vezető szoftvercége, az internetes piacon is egyre aktívabb Microsoft ellenzi. A társaság indoklása szerint mivel a két vállalat részesedése a keresésekhez kapcsolódó hirdetések amerikai piacán meghaladná a nyolcvan százalékot, összefogásuk csökkentené a versenyt.
De tiltakoznak a hirdetők is, mert attól tartanak, hogy a Google és a Yahoo! összefogása monopolhelyzetbe hozná a két vállalatot, s ez a hirdetési árak emelkedéséhez vezetne. A hirdetőket tömörítő The World Federation of Advertisers (WFA) nevű szervezet szerint annak ellenére, hogy a két keresőcég szerint csak Észak-Amerikára lesz érvényes az együttműködés, annak hatásai globálisak lesznek, mivel az amerikai és kanadai piacokon megszerzett egyértelmű előnyök miatt csökken a hajlandóságuk a más területeken való versenyre.
A Microsoft egyébként nem kis szerepet játszott abban, hogy felmerült a két piacvezető keresőcég összefogásának gondolata. A szoftvergyártó még februárban indított hadjáratot a Yahoo! megszerzése érdekében, azonban június elején a próbálkozás – egyelőre legalábbis úgy tűnik – végleg kudarcba fulladt. A Google-lal való egyezség egyértelmű próbálkozás a Yahoo! vezetése részéről arra, hogy megbékítsék a Microsoft-ügylet meghiúsulása miatt elégedetlen befektetőket.
A tét nem kicsi, hiszen tavaly a negyvenmilliárd dollár körüli online reklámpiac mintegy felét a keresési találatok mellett megjelenített hirdetések adták.
A világ vezető szoftvercége évek óta igyekszik megerősíteni pozícióját az internetes piacon, azonban erőfeszítéseit egyelőre kevés siker koronázta. A Microsoft webes részlegére az utóbbi két és fél évben 7,5 milliárd dollárt költött, azonban az elmúlt üzleti évet 745 milliós veszteséggel zárta az üzletág. Ugyanakkor a Google negyedévről negyedévre javít az eredményein. Tavaly a cég hétszer akkora bevételre tett szert netes hirdetésekből, mint a szoftvergyártó.
Az idén tízéves Google 2007 elején jelent meg hivatalosan is Magyarországon, Peresztegi Zoltán személyében kinevezve hazai képviselőjét. Az azóta eltelt másfél évben érezhetően felgyorsult a Google-alkalmazások lokalizálásának üteme, és bár konkrét adatokat nem közölnek a cég illetékesei, annyit azért lehet tudni, hogy egyre több hazai hirdető használja reklámmegoldásaikat, az AdWordst és az AdSense-t.