A reklámpiac haszonélvezői leginkább a pekingi olimpiai játékokban és a svájci–osztrák közös rendezésű labdarúgó Európa-bajnokságban bízhatnak, hogy az idei év a tavalyinál valamivel nagyobb növekedést hoz majd számukra. Az említettek mellett a politikai helyzet esetleges fokozódása/változása élénkíthet valamelyest a piacon. A szakértők nagy része azonban úgy véli, hogy 2008-ban a tavalyihoz hasonlóan emelkedhet a hazai reklámpiac.
Ezt azonban semmiképpen sem nevezhetnék lendületes bővülésnek, hiszen – akárcsak 2006-ban – tavaly is visszafogott növekedésnek lehettünk szemtanúi. A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) becslése szerint a hirdetők 2007-ben nettó 187 milliárd forintot fizettek termékeik és szolgáltatásaik reklámozásáért a médiában, s ez pusztán 6,07 százalékos emelkedést jelent 2006-hoz képest. Ráadásul az összképet igencsak rontja, hogy ez a növekedés részben annak köszönhető, hogy a korábbiakhoz képest egyes adatszolgáltatók nagyobb súllyal szerepeltek a kutatásban.
Lehalkított reklámok
Az egyes médiafelületek közül a legrosszabban a rádió és a mozi szerepelt. Az MRSZ adatai szerint előbbi esetében 4,85, utóbbinál pedig 5,65 százalékos csökkenést becsültek. Érdemes megjegyezni, hogy a rádiók esetében a visszaesést a vidéki adók erősödése sem tudta ellensúlyozni. Az említett két szegmens mellett a vizsgálatba bevont többi felületnél – tévé, sajtó, közterület, internet – kivétel nélkül erősödés tapasztalható. Igaz, általában csak minimális.
A televíziók reklámbevétele a szövetség becslése szerint 4,1 százalékkal haladta meg a korábbit. Kovács Krisztián, a Tv 2 kereskedelmi igazgatója úgy látja, hasonló mértékű bővülés várható 2008-ban is. A vezető szerint az előző évek tendenciájából kiindulva elképzelhető, hogy a tematikus adók tovább növelik részesedésüket a reklámtortából, de az szinte biztos, hogy a növekedés üteme csökken.
A médiafelületek közül egyedül az online reklámpiac dübörög. Tavaly 44,4 százaléknál is nagyobb mértékben bővült az interneten elköltött összegek nagysága. Ennek eredményeképpen, a rádiós reklámokat messze maguk mögé utasítva, 14 milliárdos reklámkiadással jelentek meg a weben a vállalkozások, ráadásul nemsokára a közterületet is lehagyhatja a net. Amíg ugyanis az MRSZ által megkérdezett adatszolgáltatók véleménye erősen megoszlik a tekintetben, hogy csökken vagy esetleg nő-e a közterületi reklámpiac 2008-ban, addig a web esetében cseppet sem kérdéses, hogy az idén is lendületes bővülés várható a piacon.
Netre hangolva
Novák Péter, az MRSZ alelnöke, az Internet tagozat vezetője lapunknak elmondta: a netes reklámpiac ötmilliárd forinttal is bővülhet az idén, ennek következtében 19 milliárd forintot költhetnek a hirdetők a weben. A szakértő szerint mindez különösen azért jelentős, mert az összpiac legfeljebb a tavalyihoz hasonló mértékben, azaz mintegy tízmilliárd forinttal erősödhet. Ez pedig azt jelenti, hogy a bővülés nagy része az internetre koncentrálódik. Novák Péter úgy látja: az egyes iparági szektorok közül az autógyártók, -forgalmazók, az FMCG-cégek, illetve a bankok és biztosítók növelhetik jelenlétüket a leggyorsabban fejlődő médiumon.
A szakértő hangsúlyozta azt is, hogy a netes reklámpiac bővülésének első számú haszonélvezője a keresőmarketing lesz. Már 2007-ben 1,1 milliárdos bevételre tett szert ez a szegmens, az idén pedig – óvatos becslések szerint is – megduplázódik az említett összeg, de vannak olyan vélemények, miszerint 2,5 milliárd forint fölé is emelkedhet a keresőmarketinghez kapcsolt hirdetések összege.