Hallotta már a „megosztott iparág” kifejezést? Valószínűleg nem, pedig ha vállalkozása idetartozik, és nem ismeri e rejtélyes iparág belső törvényszerűségeit, akkor komoly bajba kerülhet – figyelmeztet Haraszti Mihály vállalkozásfejlesztési és franchise szakértő.
A megosztott iparágakba tartoznak a kis- és nagykereskedelmi vállalkozások, az összes szolgáltató, vendéglátó és idegenforgalmi cég, az úgynevezett kreatív iparágak, továbbá a feldolgozóipar és a mezőgazdaság bizonyos – nem túl jelentős – része is. A lista azért érdekes, mert szinte mindegyik terület a kisvállalkozások kedvenc terepe.
Mik a jellemzői a megosztott iparágakba tartozó cégeknek?
Először is a piacnak rengeteg, elhanyagolható részesedéssel bíró szereplője van, és a vállalkozások jórészt szó szerint helyben fejtik ki tevékenységüket. Például, ha végigsétálunk egy nagyobb lakótelepen, szinte minden lépcsőházhoz tartozik egy apró, rendszerint éjjel-nappal nyitva tartó „szatócsbolt”. Miért fontos ez? Azért, mert az ilyen kiskereskedő és szolgáltató üzletek néha már a száz méterrel messzebb lakókra sem számíthatnak, és kénytelenek mélységében „megdolgozni a piacot”, vagyis a közvetlen környezetükben élőket – magyarázta az FN24-nek Haraszti Mihály.
Sorozatunk következő részében arról olvashatnak, hogy milyen növekedési pályán mozoghatnak a megosztott iparágakba tartozó kisvállalkozások.
Jön a multi? Kétségbeesés helyett keresse a réseket!
A megosztott iparágban az előbbiekből adódóan senki nem rendelkezik akkora erővel, hogy befolyásolhassa az iparági eseményeket. A kiszolgáltatottság egyenes következménye pedig, hogy a kisvállalkozások ne essenek kétségbe, amikor a közelükben feltűnik egy hatalmas kiskereskedelmi monstrum, hanem örüljenek, hogy ezek odavonzzák a tömeget, és nekik „mindössze” az a dolguk, hogy felmérjék, veszélyesnek tűnő versenytársuk választéka kinek az igényeit NEM elégíti ki.
A kisvállalkozások amúgy is igen szűkös erőforrások felett rendelkeznek, tehát elemi érdekük azok minél hatékonyabb felhasználása. Ebből logikusan következik, hogy a piac olyan egyértelműen körülhatárolt szeletét célozzák csak meg, ahol a speciális igények kielégítésével uralkodó pozícióra tehetnek szert. Haraszti Mihály szerint ez azért létfontosságú stratégia, mert a rétegigények kielégítése mindig a kiskereskedelmi óriások ingerküszöbe alatt marad.
Vigyázó szemek a cégeken
A harmadik említésre méltó jellemző ebben az iparágban, hogy a kis, maximum közepes méretű cég általában a tulajdonos közvetlen irányítása alatt áll. Márpedig tulajdonosi szemlélete kizárólag a tulajdonosnak lehet, de nála sem törvényszerűen alakul ez ki. Az alkalmazott viszont mindig abban lesz érdekelt, hogy a kollégákat, a vevőket, a piacot, a kormánypolitikát vagy például a gazdasági környezetet tegye felelőssé a kudarcokért, miközben ő, mint egyetlen fáklya világít a sötét égen. Egyedül a tulajdonos, aki általában megtapasztalja, milyen álmatlanul forgolódni éjszakánként, azon töprengve, miből fogja a jövő havi számlákat kifizetni, képes a kellő súllyal átlátni a vállalkozás feladatait és azok súlyát.
A mai világban, ahol a visszaélés, a lopás, az ötletek lenyúlása, a szerződések megszegése a társadalom szemében nem csak megtűrtté, hanem szinte már normává vált, a tulajdonos vigyázó szeme szinte elengedhetetlen a fennmaradáshoz – tette hozzá a szakértő.
És még egy komoly fegyver
Uralkodó vonásként érdemes megemlíteni a termékeket és a szolgáltatásokat érintő látványos megkülönböztetéseket is. Egy kisvállalkozás igen komoly sikerre számíthat, ha egyedi, másokétól különböző terméket állít elő vagy forgalmaz.
A jelentős technológiai és fejlettségi különbségekről sem szabad elfeledkezni. Bár az adott árucikk általában olcsóbban megvásárolható a nagyáruházakban, de ott az eladó (ha van egyáltalán) néha azt sem tudja, hol kell bekapcsolni a berendezést. A másik választást a kisebb szaküzletek jelentik, ahol magasan képzett munkatársak a legértékesebb tényezőt, az információt is felkínálják a termék mellé. Ez Haraszti Mihály szerint megint a kisvállalkozások komoly fegyvere lehet.
Haraszti Mihály évtizedek óta foglalkozik a kis- és közepes vállalkozások növekedésével, és a legstabilabb növekedési stratégiát jelentő franchise hazai szakértője. Hét egyetemen és főiskolán tanított, könyveket, tanulmányokat és cikkek százait publikálta. Honlapja, a www.franchisemegoldasok.hu évek óta elismert szakmai forrásnak számít.