Mitől vadak?
„Nicsak, Donatello a vadak között!” – kiálltott fel egy kritikus az 1905-ös párizsi Őszi Szalon 15-ös termébe belépve, amikor Matisse, Derain, Vlaminck képei között megpillantott egy kis Marquet szobrot. A kritikus ezzel a felkiálltással az impresszionistákat továbbfejlesztő új művészeti mozgalomnak adott nevet: fauve, azaz vad. Ezen a kiállításon – bár nem ebben a teremben – több magyar festmény is meghökkentette a francia műértőket: Czóbel Béla, Berény Róbert alkotásai különös színhasználatával és a kompozícióik térszerkezetével ugyanúgy kitűntek a többi festmény közül, akárcsak a francia fauveisták festményei.
Dominique Szymusiak, a La Chateau-Cambresisi Matisse Múzeum igazagtónője nyitotta meg a tárlatot a Nemzeti Galéria zsúfolásig megtelt első emeleti aulájában. Amellett, hogy ismertette a mozgalom elnevezéséről szóló anekdotát, kiemelte, hogy a vadak három impresszionista előfutára Van Gogh, aki képzeletének örvényeit festette meg utánozhatatlan módon, Gaugain, aki meghökkentő színekkel és erős kontúrokkal rukkolt elő, és Cézanne, aki építményként szerkesztette meg képeit. E mesterek elképzelésit vették alapul, és egyben dobták sutba.
100 milliós vadak
A kiállítás nagyjából százmillió forintba került. Több mint 21 millió forinttal támogatta a kulturális tárca, az állam 70 millió euró értékben vállalt garanciát a külföldről érkezett műtárgyakért
A magyar vadak
A magyar művészek életrajzában gyakran szerepel a Julian Akadémia neve. Ebben a legismertebb párizsi magániskolában tanult annak idején a nagybányai művésztelep alapítóinak többsége, de rövid ideig ide járt Berény Róbert és Márffy Ödön is. A nyitott szellemű iskola elsősorban a mesterségbeli tudást közvetítette a növendékeknek, oktatási rendszerében pedig az aktrajzolásra és aktfestésre helyezte a hangsúlyt. A modernebb magánakadémiák közül a Colarossiban képezte magát Boromisza Tibor, illetve Perlrott Csaba Vilmos – ezt ő meg is örökítette egyik festményén. Henri Matisse 1908-ban hozta létre szabadiskoláját, ahol az első időkben a magyarok közül Perlrott, Bornemisza és a később műkereskedőként világhírűvé váló Brummer József, majd valószínőleg Dénes Valéria is tanult. Matisse fontosnak tartotta a múzeumi tárgyak és a klasszikus művek másolását, ezért szerepelnek az ő, illetve tanítványai művein – így például Perlrott és Bornemisza itt bemutatott alkotásain is – szobrok, antik gipszöntvények vagy anatómiai minták.
A fiatalok, akik a telet a párizsi akadémiák festőállványai előtt töltötték, nyaranta a nagybányai művésztelepre, Nyergesújfalura vagy Budapestre visszatérve új festői szemléletet honosítottak meg. Műveikkel hamarosan megjelentek a budapesti kiállítótermek falain, és hatással voltak az idősebb nemzedék számos tagjára, például Iványi Grünwald Bélára és Csók Istvánra is.
A vadak tárlata
A Nemzeti Galéria földszinti termeibe belépve tényleg a színorgia hökkenti meg először a látogatókat. Nagyon erős, sokszor tiszta, vibráló színek sugároznak minden vászonról. (Sőt, több vászonnak mindkét oldalán egy-egy mesterművet láthatunk – valószínűleg nem volt pénzük a művészeknek újabb vászonra.) Tájképek, portrék, csendéletek, aktok, mind-mind rikító színekben pompázva, mégis harmóniában. Az igazi fauve-ok, a franciák képei egyáltalán nem tűnnek ki a mezőnyből, úgy tűnik jót tett a vadak szemléletének a korabeli hazai – nagybányai, nyergesújfalui, kaposvári – műhelyek látásmódja.
Vadak a mobilon
A Pannon, mely több mint tíz éve a Magyar Nemzeti Galéria főtámogatója, a WAP-on is elérhetővé teszi a kiállítás legnépszerűbb képeit.
A tárlat nem művészek szerinti csoportosításban vagy kronologikus rendben, hanem nagyobb tematikus egységekben rendezi el a bemutatott anyagot, ezáltal a modern magyar művészet kialakulásának legfontosabb helyszíneit: Párizst, Nagybányát, Kaposvárt és Nyergesújfalut ismerhetjük meg.
/Magyar Vadak Párizstól Nagybányáig 1904-1914
2006. március 22 – 2006. július 30., Budavári Palota, C épület/