A megkérdezett háztartások 31,9 százalékát biztosan, 30,5 százalékát pedig valószínűleg befolyásolja a válság, amikor utazásaikról döntenek – derül ki a Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) legfrissebb felméréséből.
Fapadosokat választjuk
A megkérdezettek 47,3 százaléka ugyanakkor úgy válaszolt, hogy nem befolyásolja utazási döntésében a válság, ők továbbra is megengedhetik maguknak a korábbi színvonalú és gyakoriságú utazásokat. Egy részük megpróbálja megkeresni a megszokott utazásokhoz szükséges összeget, mások pedig inkább másról mondanak le az utazás kedvéért. A megkérdezett háztartások 24,4 százaléka nem tervez többnapos utazást 2009-ben, amelynek oka elsősorban anyagi korlátokban, és a válság miatti óvatosságban keresendő.
Az MT Zrt. felméréséből az is kiderül, hogy a válság által érintettek háromnegyede összességében kevesebb pénzt fordít majd utazásra 2009-ben. Ezt többféleképpen tervezik megvalósítani: 15,1 százalék kevesebb időt fordít utazásra, 21,6 százalék közelebbi úti célt választ, míg 15,5 százalék személygépkocsival, busszal, vonattal elérhető helyekre utazik. Csaknem 5 százalék pedig úgy spórol, hogy diszkont légitársasággal utazik.
Számos akció
A várakozások szerint növekszik majd a belföldi úti célok vonzereje – a válaszadók 18,6 százaléka például csak belföldre utazik – , ezenkívül nő az akciók szerepe. A Magyar Turizmus Zrt. 2009-ben az utazási szokásokban történő változásnak megfelelően a közeli küldőpiacokra fókuszál, és forgalomélénkítő kampányt indít a közeli országokban, valamint stratégiájukban nagyobb szerepet kap a belföldi turizmus élénkítése.
A nemzeti turisztikai marketingszervezet Németországban, Ausztriában, Lengyelországban, Csehországban Szlovákiában, Oroszországban, Ukrajnában és Romániában indított forgalomélénkítő kampányt januártól. A Magyar Turizmus Zrt. fellendülést vár a témaévektől – 2009 a Kulturális Turizmus Éve -, az üdülési csekk turisztikai felhasználásának ösztönzésétől, valamint a tervezett Vendégbarát Magyarország kampánytól.