Élet-Stílus

Hullanak az őrült motorosok

Elég csak az elmúlt hetet végigböngészni egy hírkereső oldalon, hogy elszörnyedve lássuk, hány súlyos motoros baleset történik. A legutóbbi esetben egy álló kocsisor mellett egykerekező csapódott be egy szembejövő autóba.

Nem csak az örökké hangoztatott közlekedési morálon múlik minden – kezdi Szabó Attila, az Erste Motoros Akadémia vezetője. Olaszországban mindenkinek van autója és motorja egyszerre, és azt használja is nap mint nap. Ott tudják mind technikailag, mind közlekedésileg, hogyan kell részt venni a forgalomban. Nálunk sem a rossz szándék, ami a legtöbb konfliktust okozza az autósok és motorosok között.

A motoros közlekedés „velejárója”, hogy átlépnek szabályokat, ilyen például a kocsisorban való előre csalinkázás. A motorozás létjogosultságát az adja, hogy gyorsabban lehet haladni, mint autóval. Ezeket a kis kihágásokat, előnyszerzéseket a rendőrök is elnézik.

Azzal azonban minden motorosnak tisztában kellene lennie, hogy szinte láthatatlan szereplője a közlekedésnek, valamint hogy esetükben minden nem kívánt eseménynek súlyos következményei lesznek. Nekik volna a legfontosabb, ne is következzen be egy baleset, ezért kell hogy minden pillanatban helyesen mérjék fel a lehetőségeiket. Sajnos a motorosképzés egyáltalán nincs összhangban a modern motorok teljesítményével. Arról nem is beszélve, hogy a gyors és olcsó tanfolyamokon még olyan oktató is akad, aki maga nem is tud motorozni.

Szintén nagy probléma a robogók jogállása is, amihez elég a sima jogsi, ennek birtokában viszont a tulajdonos azt gondolja, akkor motorozni is tud. Gyakori, hogy az emberek egy Ferrari-teljesítményű járművet kapnak meg egy nagy motorral, viszont töredékáron. Ez így nagyon sok embernek vonzó, viszont iszonyú veszélyes.

Motoros balesetek az utóbbi 30 napban (klikk a képre). A piros a súlyos, a fekete a halálos baleset. (police.hu)

Motoros balesetek az utóbbi 30 napban (klikk a képre). A piros a súlyos, a fekete a halálos baleset. (police.hu)

Kázsmér Tamás, aki 15 évig szolgált a BRFK közlekedésrendészeti osztályán, megerősíti a fentieket. A KRESZ jelenleg tiltja, hogy egy nyomtávú közlekedési eszköz két nyomtávú eszközt sávon belül előzzön, azonban a rendőrök elnézőek ezzel a szabálysértéssel szemben – mondja. A problémák akkor adódnak, ha a motoros – miközben az álló autók között lavírozik – letör egy tükröt. Innentől könnyen megvan az ellenségeskedés.

A másik eset, és nyilván ez a súlyosabb, amikor a motorosok menet közben igen gyorsan váltogatják a sávokat. Az autósok gyakran nem is érzékelik, hogy melléjük ért egy motor, és sávváltás közben fellökik. Ilyenkor aztán nehéz megállapítani, ki volt a hibás fél.

Persze a motorosokat nem kell félteni, mindent megtesznek, hogy ne lehessen őket olyan könnyen rendszabályozni. Feljebb hajtják a rendszámtáblákat, hogy ne lehessen leolvasni, de gyakori a robogónak álcázott 100 vagy 125 köbcentis motor.

Kázsmér Tamás a nyugati országokban bevett fokozatos jogosultság elve mellett teszi le a voksát. Először csak kismotorra kapnának vizsgát, majd jöhet az feltételes A-kategória, majd lehet nagy motorra ülni. Ezalatt már kellő rutin és higgadtság szerezhető, hogy ne minden áron egy kerekezve közlekedjünk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik