Élet-Stílus

Durva támadás a Wizz Airtől

A Wizz Air vezérigazgatója maga jelentette be, hogy vetélytársuk kivonul Magyarországról. A SkyEurope szóvivője lapunknak határozottan cáfolta, hogy ilyen irányú terveik lennének.

A magyar légiközlekedési piac a következő években jelentősen átalakul, fogalmazott Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója, hozzátéve, hogy várakozásai szerint a SkyEurope diszkont légitársaság hónapokon belül kivonul a magyar és a lengyel piacról. A hírt azonnal cáfolta lapunk megkeresésére Hegedűs Judit, a SkyEurope szóvivője. Elmondása szerint az utóbbi időben szárnyra kapott pletykának semmiféle alapja nincsen.

Váradi szerint Budapesten három értékelhető légitársaság működik, ezek közül a SkyEurope „a vártnál hamarabb” feladhatja a budapesti és lengyelországi bázist, a Malévnál pedig a pénzügyi eredmény és az új tulajdonos „változásokat sejtet”. Ezzel kapcsolatban a vezérigazgató megemlítette: a Malévnak több olyan járata van, ami egyáltalán nem érinti Magyarországot. Véleménye szerint a Malév „masszívan veszteséges”, és a cégnek előbb-utóbb „vissza kell vágni a működést”. A változásokban a Wizz Air aktív szerepet vállal, draszktikus növekedést tervez – tette hozzá a vezérigazgató.


Változó vesztesek

Váradi ugyanakkor bizakodóan nyilatkozott saját helyzetükről: elmondása szerint a RyanAir és a WizzAir tud nőni, a többi, magasabb költségekkel működő cég azonban el fog tűnni. (A diszkont repülőtársaságok piacán már több éve tartja magát az a vélekedés, hogy a fapadosok többsége hamarosan tönkre fog menni, de a társaságok nevei rendszerint aszerint változnak, hogy épp melyik légitársaság vezetője nyilatkozik.)

A WizzAir első embere növekedésük bizonyítékaként említette, hogy még az idén 16-ra növelik repülőgépeik számát, 2012-re pedig összesen 53 gépre adtak le rendelést, utasaik száma pedig a tavalyi 3,1 millióról idén vérhatóan 4,6 millióra fog nőni. A SkyEurope utasszáma tavaly hasonló mértékben nőtt: 2006 júniusában 2,2 millió utasuk volt, de idén június végén már 3,1 millió utast szállítottak. Idén még négy új gépet vesznek, 2011-re pedig összesen 32 géppel számolnak.

A változások alátámasztására a társaság első embere hangsúlyozta: négy útvonalon növelik járataik számát, és újraindítják milánói járatukat. Korábban már repült ide a Wizzair, de a SkyEurope megjelenése után nem sokkal leállították ezt a járatot. A SkyEurope viszont a Budapest-London járatot függesztette fel a túl erős árversenyre hivatkozva. Alain Skowronek, a SkyEurope egykori vezérigazgatója korábban lapunknak úgy nyilatkozott: ezt a járatot „nem temették el örökre, és nagyon hamar elképzelhető változás”.


Üzleti utasok a diszkontváróban


A diszkont légitársaságok már-már késhegyre menő (marketing)csatájával kapcsolatban a SkyEurope szóvivő rámutatott arra, hogy bár a légitársaságok komoly versenytársai egymásnak, a SkyEurope és a Wizz Air kínálata nem pontosan fedi egymást – és itt természetesen nem csak a desztinációkról van szó. Hegedűs Judit elmondása szerint ők a diszkont légitársaságok kategóriáján belül magasabb színvonalú szolgáltatást igyekeznek nyújtani. Ez többek között azt jelenti, hogy központi repülőterekre szállunk és magasabb az üzleti utasok aránya – fogalmazott a szóvivő.

Ezért a – napokon belül megjelenő – téli menetrendben az üzleti útvonalakon napi kettőre fogják növelni a járatok számát – mondta Hegedűs. A légitársaság budapesti utasainak többsége azonban a nyári szezonban elsősorban olasz üdülőhelyekre repül: legnépszerűbb célállomásaik Nápoly, Malaga, Rimini és az idén debütáló Catania.


Vidéki Wizz, nyaraló Sky

A WizzAir téli menetrendjében is látható növekedés: a London melletti Lutonra heti egy járattal, a Róma közeli Ciampinóra megduplázott kapacitással, Párizsba és Eindhovenbe pedig egyharmaddal több járatot indítanak.


Budapestről jelenleg egy tucat diszkont légitársaság indít járatokat, általuk közel félszáz városba lehet eljutni. A légitársaságok zöme azonban csupán egy-két desztinációt ajánl, a forgalmat és az elérhető városokat tekintve kiemelkedik közülük a SkyEurope és a Wizz Air. E két légitársaság ráadásul folyamatosan 8-10 közös desztinációt kínál, mely megmagyarázza valamelyest a köztük dúló versenyt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik