Élet-Stílus

Kisebb kamat, nagyobb kockázat?

Az autófinanszírozásnál továbbra is a devizahitelek a meghatározók, bár már csökken az előnyük. A kedvezőbbnek tűnő konstrukciókat választók azonban nagyobb kockázatot vállalnak.

Legyen szó akár lakás, akár autó vásárlásáról, az átlagos hitelfelvevő leginkább azt nézi, hogy reményei szerint nagyobb megerőltetés nélkül ki tudja-e fizetni a havi törlesztő részleteket. A döntés alapja egyeseknél kizárólag a törlesztő részlet nagysága, de jobb esetben is sokan csak a különböző konstrukciók teljes hiteldíj-mutatóinak (thm) az összehasonlításáig jutnak el, az esetleges kockázatokat már nem veszik figyelembe. Így nem meglepő, hogy az autófinanszírozásnál továbbra is a devizahitelek a meghatározók, hiszen a forinthitelek kamata (és így a thm is) a csökkenés ellenére még mindig magasabbak a devizahitelekénél.


Kisebb kamat, nagyobb kockázat? 1

HÁROM ÉVE. Érdemes megnézni, hogyan alakult a forint, illetve néhány más deviza kamata az utóbbi időben. A FigyelőTrend három éve összehasonlította a Renault Scenic hitelre történő vásárlásánál elérhető kamatokat. Akkor egy 60 hónapos futamidejű svájci frank alapú hitelnél 11,31 százalék, míg egy forinthitelnél 20,5 százalék volt a thm, a havi törlesztő részlet pedig 21 978, illetve 25 824 forint. A többség számára egyértelmű döntést jelentett a két thm közötti 9 százalékpont különbség, illetve a forinthitelnél a 18 százalékkal magasabb havi törlesztő részlet: svájci frankban érdemes eladósodni.

Utólag megállapítható, hogy az így okoskodók, ha nem is voltak elég alaposak, de azért jól döntöttek. A forint és a svájci frank árfolyamának kockázata ugyan rejtett magában némi veszélyt, de ez itt nem veszteséget, hanem nyereséget jelentett. Míg három éve ősszel 166 forint körül mozgott a svájci frank árfolyama, addig most már csak 159 forintot kell adni érte. A devizahitel mellett döntők így nemcsak a két thm közötti 9 százalékponton nyertek, hanem azon is, hogy a frank több mint 4 százalékot gyengült a forinthoz képest, azaz a még fennálló hiteleknél ennyivel kevesebbet kell havonta forintban fizetniük.

ÁRFOLYAMMOZGÁSOK. Mi a helyzet most? A forintkamatok csökkenése miatt jóval olcsóbban lehet hitelhez jutni, de a verseny erősödése miatt – és természetesen figyelembe véve a nemzetközi pénzpiacok alakulását – a devizahitelek kamatai is inkább csökkentek, mint emelkedtek. A FigyelőTrend ezúttal a Mercedes E osztályában a belépő modellnek számító E200 CDI modell hitelfeltételeit nézte meg.


Kisebb kamat, nagyobb kockázat? 2

A 10 millió 285 ezer forintos listaáras modell esetében például 50 százalékos önrésszel 60 havi törlesztésnél svájci frank alapú hitelnél 8,29 százalék a thm, és 104 247 forint a havi törlesztő részlet. A Mercedes forint- és euróhiteleinél jelenleg nem befolyásolja a thm-et a hitel futamideje és az önrész nagysága. Más cégek konstrukcióinál gyakran kisebb thm-mel honorálják a nagyobb önrészt a kisebb a finanszírozói kockázat miatt. A futamidő hossza attól függően befolyásolja a kamatot, hogy az adott deviza piacán milyenek a várakozások. Hosszabb távon csökkenő kamatokra számító piacon a hosszabb konstrukcióknál kisebb a thm, emelkedő kamatokra számító piacon viszont nagyobb.

Az előző mercedeses konstrukciónál a forint- és a frankhitel thm-je között már csak 3 százalékpont a különbség. A táblázatból látható, hogy ha csak a teljes hiteldíj-mutatót nézzük, akkor svájci frank esetén kapjuk a legkedvezőbb számokat. Ez azonban nem jelenti azt, hogy három év múltán újra megvizsgálva az árfolyamokat, utólag is ez a konstrukció lesz a legjobb. A forint esetleges leértékelődése alaposan megváltoztatja a helyzetet. A forint jelenleg a ą 15 százalékos ingadozási sáv erős oldalán, 13 százalékon áll. Már csak keveset erősödhet, de a középértékhez képest 28 százalékot tud esni úgy, hogy a Magyar Nemzeti Banknak nem is kell beavatkoznia a nemzeti valuta védelmében.

Az árfolyamkockázatot jól mutatja a dollár árfolyamának változása. Ki gondolta volna 2000-ben, hogy nagyon rossz befektetés a dollár? Akkor még a mainál jóval magasabb volt a hazai infláció, így a korábbi forintleértékelésekhez szokott befektetők akár joggal gondolhatták volna azt, hogy érdemes dollárban takarékoskodni. Nem nekik volt igazuk.


Kisebb kamat, nagyobb kockázat? 3

Míg öt évvel ezelőtt 320 forint közelében volt a dollár, addig az év elején 180 forintig esett az árfolyam, és mostanában is csak 200 forint közelében mozog. Amilyen rossz volt ez a dollárbetéttel rendelkezőknek, olyan jó azoknak, akik dollárban adósodtak el. Ha a világ egyik meghatározó valutájának számító dollár árfolyama ilyen nagymértékben mozdulhat el, akkor mi mondható el egy jóval gyengébb pozíciójú fizetőeszközről?

KEDVEZMÉNYES? Az előző thm-eket még mindig soknak tartó autóvásárlók alkalmanként jobb feltételekkel is találkozhatnak. A vevőket megfogni igyekvő marketingakciók egyik eleme a kedvező finanszírozási ajánlat. Gyakran nem árengedményt vagy ingyen extrákat ajánl a forgalmazó, hanem alacsony kamatozású hitelt. A Mercedes esetében néhány modellnél a cégcsoporthoz tartozó finanszírozó, a DaimlerChrysler Services Credit Rt. 4,06 százalékig vitte le a thm-et, így mindössze 10 százalékos önrésznél már a lélektani határnak számító 100 ezer forint alá eshet a havi törlesztő részlet.

Egy kedvezményesnek beállított finanszírozásnál azonban mindig érdemes utánaszámolni, hogy a kamatkedvezmény mennyit is jelent valójában. Ha a normál modellre érvényes 8,29 százalék helyett járna 4,06 százalék 60 hónapon keresztül, ez azt jelentené, hogy a havi törlesztő részlet 9573 forinttal csökkenne az előző példabeli autónál. A havi megtakarítások értéke egy 8 százalékos diszkontlábbal számolva egyenértékű azzal, mint ha az autó árát 475 300 forinttal, azaz 4,6 százalékkal csökkentenék, ami nagyobb összeg, mint amennyit egy autószalonbeli alkudozásnál el lehet érni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik