Élet-Stílus

Kelet-Európa a kocsmaturizmus fellegvára

Évente egyre több angol és ír fiatal érkezik Budapestre, hogy az itteni olcsó sörrel ünnepelje a függetlensége utolsó napjait. A bulituristák számolatlanul költik a valutájukat, mégis sok helyen nemkívánatos vendégek.

Amikor Mick, a 28 éves ír számítógépes szakember a prágai legénybúcsúja után kézhez kapta a hitelkártya-egyenlegét, már nem az erős cseh sörtől sajgott a feje. Homályosan emlékezett, hogy a sztriptízbárban töltött estén annyi pénzt dugdosott a táncos lányok bugyijába, hogy az italokért már a kártyájával kellett fizetetnie, de arra csak otthon döbbent rá, hogy a dúskeblű pincérlány „véletlenül” egy nullával többet ütött be a gépbe. Bár a Dublin–Prága retúrjegye csak 132 euróba került, azt az éjszakát közel ezer eurója bánta.

Az ír és angol fiatalok életének szinte kötelező része az esküvőt megelőző legény- és leánybúcsú (más néven: stag and hen party, avagy szarvasbika és tyúk buli.) Valamikor az ünneplés egyet jelentett néhány pofa sörrel a helyi pubban. A szervezőknek ma már ennél egzotikusabb helyszínt kell felmutatniuk. Az olcsó szórakozás után sóvárgó britek pedig felfedezték Kelet-Európát.

Keleti vadromantika

Az egykori keleti blokk országait a diszkont-repülőjáratok tették ellenállhatatlan útiránnyá. Prága már tíz éve tartja vezető pozícióját, de a többi nagyváros, Krakkó, Pozsony és Budapest is szorosan halad a nyomában. Kelet-Európa csábereje az olcsó sör, a csinos lányok és a hajnalig nyitva tartó bárok összhatásában rejlik.

A legény- és leánybúcsúk szervezésére egész szakma épült. Az utazásszervező cégek változatos programmal csábítanak Magyarországra: barlangászat, vívás, gokartozás, Trabant-túra vagy éppen dunai sétahajózás sztriptíztáncosok társaságában. A nagy kaliberű fegyverekkel való lövészet tiltott Angliában, nem meglepő hát, hogy ez a legnagyobb kedvenc a listán. A leánybúcsúk résztvevői általában a termálfürdőkben szépülnek vagy kedvükre vásárolhatnak a Váci utcában. A kalandosabb kedvű hölgyeket Chippendale-fiúk szórakoztatják, vagy maguk is megtanulhatják a sztriptíztánc egy-két alapelemét. „Fantasztikusan éreztük magunkat! Minden fillért megért az a hétvége!” – írja az egyik szervező honlapján egy lelkes vőfély, aki még az autóját is eladta, hogy ki tudja fizetni a parti költségeit.

Pozsony már kifulladt

Az amerikai Josey Walker Budapesten alapított cége, a Stag Republic főként a brit piacot igyekszik kiszolgálni. Internetes oldalukon a legforróbb csajokat és a legemlékezetesebb kalandokat ígérik a kalandra éhes fiatal „bikáknak”. „Budapest legnagyobb előnye, hogy sokkal változatosabb szórakozást kínál, mint a legtöbb európai nagyváros. Pozsony volt a tavalyi szenzáció, de az a piac kifulladt, mert a csoportok túlnőtték a várost. Budapesten nincs ilyen probléma, két-háromszor annyi vendéget is elbír, mint a szlovák főváros” – nyilatkozta Josey Walker, aki szerint Krakkó lesz az idei szezon nagy slágere.

Színes éjszakai életre vágynak a bulituristák (forrás: sxc)

Színes éjszakai életre vágynak a bulituristák (forrás: sxc)

Egy másik meghatározó szereplő, a londoni székhelyű Pissup! (magyarul: Idd le magad!) nevében hordozza a legénybúcsúk filozófiáját. A cég 2000 óta szervez utakat Prágába, Pozsonyba, Berlinbe, Varsóba, Budapestre és Tallinba. Ettől az évtől kezdve a román fővárost is felvették a kínálatukba. Jacy Meyer, a cég szóvivője szerint Budapest vonzereje az újdonságában rejlik. „Attól, hogy eltöltöttél egy hétvégét a magyar fővárosban, még nem támad az az érzésed, hogy mindent láttál” – hangsúlyozza.

Mindkét megkeresett utazásszervező egyenként legalább 6-7 ezer vendéget utaztat Magyarországra évente. A szakma további évi húszszázalékos növekedésre számít. A bulituristák túlnyomó többsége a brit szigetekről érkezik Magyarországra. A budapesti brit nagykövetség adatai szerint 2007-ben összesen több mint 350 ezer brit turista látogatott el hazánkba.

Ligeti Ádám, a Magyar Turizmus Zrt. londoni külképviselője úgy látja, a magyar turizmusmarketing számára a német piac után Nagy-Britannia jelenti a legfontosabb célcsoportot. „Sajnos arra nincsenek pontos adatok, hogy az országba érkező brit turisták közül hányan tartoznak ehhez a speciális szegmenshez, de azt biztosan kijelenthetjük, hogy ezek a vendégek jól jövedelmezőek a gazdaságnak, mert végig jól akarják érezni magukat” – mondta el lapunknak.

—-A baj forrása: kulturális különbségek—-

A liverpooli Peter lelkes szavakkal ír a magyarországi élményeiről, csak egy rosszízű emléke van: „A szálloda tökéletes volt, kivéve, hogy ott szállt meg egy másik brit csoport is. Egy rakás tipikus, hangoskodó idióta, akik rossz hírét keltik az angol srácoknak külföldön” – panaszkodott. Valószínűleg sok budapesti vendéglátós boldogan egyetértene ezzel a leírással. Az angol fiúcsapatok jól fizető, de olykor problémás vendégek. Néhány bártulaj arról panaszkodik, hogy a turisták csak néhány napig maradnak a városban, és nem érdekli őket, ha kárt tesznek a berendezésben.

Ligeti Ádám kifejtette, hogy Dublin és Prága már kimondottan szabadulni szeretne ezektől a vendégektől, ezért – tanulva az ő példájukból – a Magyar Turizmus Zrt. nem helyez különösebb hangsúlyt a turisták ezen csoportjára. Ugyanakkor elismerte, hogy Budapest a nagyobb kiterjedése miatt sokkal zökkenőmentesebben képes ezeknek a sokszor hangos csoportoknak a befogadására, mint például a kisebb belvárossal rendelkező Prága. Josey Walker viszont ellenkező véleményen van. „Szerintem ez csak azt mutatja, hogy a magyar turisztikai szakemberek mennyire keveset tudnak arról az országról, amelyet népszerűsítenek” – állítja.

Az angol lányok is szeretik külföldön kitombolni magukat (forrás: MTI)

Az angol lányok is szeretik külföldön kitombolni magukat (forrás: MTI)

A 4play Lounge egy nyugati tulajdonú sztriptízbár Budapesten. A klub PR-menedzsere, Paul Kamondy határozottan állítja, hogy soha nem akadt komoly gondjuk a külföldi vendégekkel. „A magyar vendéglátósok sokszor egyszerűen nem tudják, hogyan kell bánni ezekkel a srácokkal és itt kezdődnek a problémák. A legfontosabb, hogy legyen egy menedzser kéznél, aki tud velük angolul kommunikálni és képes kezelni a helyzetet. A legtöbb gondot azok a túlbuzgó kidobók okozzák, akik egy szót sem beszélnek angolul, és fogalmuk sincs arról, hogy mi fán terem a vendéglátás” – nyilatkozta a FigyelőNetnek.

Kamondy szerint a turisták sokkal inkább bíznak a klubjukban, mert a menedzsment is külföldi. Véleménye szerint a bajok a kulturális különbségekből adódnak: „Az angol srácok szeretik elengedni magukat. A különböző kulturális háttér miatt azonban néhány magyar sértésnek veszi a viselkedésüket” – osztotta meg a tapasztalatait lapunkkal.

Rossz társaságban

A színes éjszakai élet az egyik legvonzóbb eleme a budapesti túráknak. Néha persze a kalandból is megárt a sok. A turisták internetes fórumokon adják tovább az elrettentő történeteket; például arról a két férfiról, akiket egy budapesti szórakozóhelyen pisztollyal győztek meg, hogy 350 ezer forint reális ár két konyakért cserébe. Az utazásszervezők legszívesebben angolul beszélő, de a helyi viszonyokat jól ismerő idegenvezetőkre bízzák a csoportjaikat. A sörmámorban úszó fiúkra tucatnyi veszély leselkedik a kelet-európai éjszakában.

„A legénybúcsúk népszerűségének növekedésével nem érkezik hozzánk számottevően több panasz. Azokat a bejelentéseket viszont, amelyek végül eljutnak a nagykövetséghez, kimondottan riasztónak találjuk” – mondta el Petra Thompson, a budapesti brit nagykövetség sajtófőnöke a FigyelőNetnek. Előfordult olyan eset, amikor angol turistáktól 170 ezer forintot kértek el három italért. A vendégeket gyakran erőszakkal vagy fenyegetéssel kényszerítik fizetésre. A nagykövetség a maga eszközeivel igyekszik segíteni a helyzeten – hangsúlyozta Petra Thompson. A követség a BTH Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht.-val közösen megjelentetett egy angol nyelvű kiadványt, amelyben fontos információk találhatók a budapesti tömegközlekedésről, a valutaváltásról, az elveszett útlevél- vagy a poggyászügyintézésről, a megfelelő taxitársaság és a szórakozóhelyek kiválasztásáról.

Ligeti Ádám szerint a turisztikai szakma a panaszok kivizsgálásával és szankciók alkalmazásával tud a visszaélések ellen fellépni. Véleménye szerint ezeket az eseteket szakmai berkekben, és nem a széles nyilvánosság előtt érdemes tisztázni. Paul Kamondy, a 4play Lounge sztriptízbár menedzsere viszont élesen bírálta a hatóságokat, akik – véleménye szerint – nem lépnek fel a helyzet ellen.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik