Gazdaság

Érettségi tételek

Fleischer Tamás, a Világgazdasági Kutató Intézet (VKI) szakértője szerint a magyar autóút-hálózat Európa-érettsége nem elsősorban attól függ, hogy hány kilométer autópálya épül. A fő kérdés az, hogy a közúthálózat minősége a mai állapothoz képest javul-e vagy romlik. Ennek a hálózatnak a tönkremenetele sokkal súlyosabb következményekkel járhat, mint ha nem építik meg az autópályákat. Fleischer Tamás úgy véli: a visegrádi-országokon belüli észak-déli autópályák építése méltánytalanul háttérbe szorul, az érintett kormányok csak a kelet-nyugati fejlesztéseket erőltetik. A magyar autópálya-hálózat szerkezetével kapcsolatban a kutató annak a véleményének adott hangot, hogy az “megismétli” a vasút- és a főúthálózat struktúráját: a főváros-centrikusság még szembeötlőbb lesz. További kritikai észrevétel, hogy a hazai autópályák jó része kapacitáspótlást szolgál: főút helyett az adott szakaszon csak autópálya található.

A magyarral összevethető CEFTA-országok autópálya-hálózata vegyes képet mutat.

Szlovákia az 1995 végi adat szerint 200 kilométer autópályával rendelkezik, ám ez egyelőre elkerüli a magyar határszakaszt. Ezen túlmenően még 650 kilométer építését tervezik 2005-ig. A lengyel autópálya-hálózat két fő eleme az észak-déli és a kelet-nyugati szakasz. Ez utóbbi a nagyobb forgalmú, de így is viszonylag alacsony terheltségű: csupán napi 15-20 ezer jármű halad át rajta. A cseh hálózat a magyarhoz hasonlóan sugaras szerkezetű, középpontjában a fővárossal. A cseh és a szlovák autópályák is főleg koncessziós finanszírozásban épültek, használatukért a svájci rendszerhez hasonlóan egy évre szóló matricát kell vásárolni. Csehországban 400 koronát, Szlovákiában 1600 köbcentiméter alatt 200, afelett pedig 400 koronát kell fizetni. Lengyelországban egyelőre nincs fizetős autópálya.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik