Gazdaság

CHRYSLER VOYAGER 2.0 – A sokoldalú egyterű

Nemrégiben dobták piacra a Chrysler egyterű buszlimuzinjának, a Voyagernek a legújabb változatát Magyarországon. Az 1983-as bemutató óta a márka jelentős változáson ment keresztül, és az amerikai szabványoknak megfelelően szigorú passzív biztonsági berendezésekkel (dupla légzsák, blokkolásgátló, oldalütközés- védelem) ellátott, sajátos vonalvezetésű gépkocsi méltó vetélytársa az európai autógyártók hasonló termékeinek. A fejlesztők ugyanakkor néhány olyan egyedi újítással is előrukkoltak, amelyek miatt az autó nemcsak a családi autózás szerelmeseinek, hanem az üzleti élet szereplőinek érdeklődését is felkeltheti.

A Voyager márkanév kapcsán sokaknak a végeláthatatlan amerikai autópályákon “poroszkáló” családi limuzin jut eszükbe, amely révén a nagy távolságok is könnyedén legyőzhetőek. A Chrysler Jeep Import Hungary Kft.-től kipróbálásra kapott 2.0 L változat ilyen értelemben nem is okozott csalódást: az alapállapotban hétférőhelyes gépkocsi szinte falta a kilométereket a honi autópályákon, és az újszerű felfüggesztésnek köszönhetően akkor sem jött igazán zavarba, ha ennél némileg kátyúsabb úton kellett haladnia. A városi közlekedés azonban nem igazán a Voyager “esete”: bár az autó méretét tekintve (hosszúság: 4733 mm, szélesség: 1950 mm) nem igényel több helyet a parkolásnál, mint egy középkategóriájú szedán, a városi forgalomban elvesznek azok előnyök, amelyek általában a buszlimuzinokra jellemzőek.

Az autót itthon ötféle motorváltozattal dobták piacra, ezek között a “legizmosabb” a 3,8 literes, hathengeres benzines Grand Voyager, a maga 164 lóerejével és 180 km/óra végsebességével. Ám a szerkesztőségünk által kipróbált 2 literes, négyhengeres, 133 lóerős változatnak sincs miért panaszkodnia, hiszen az autó “tömött” állapotban is megőrizte dinamizmusát. A műszaki leírásban megadott 180 km/órás végsebesség ugyan némileg túlzónak tűnik, ám az tény, hogy a Voyager kategóriájában az egyik legkedvezőbb mutatókkal rendelkezik. Gyorsulás tekintetében ugyan a buszlimuzinok középmezőnyében helyezkedik el azzal, hogy – méréseink szerint – 14 másodperc körül gyorsul fel száz kilométerre, ám ezért bőségesen kárpótolnak az üzemanyag-fogyasztás területén mutatkozó előnyök. 120 km/órás átlagsebességnél a Voyager hozzávetőleg 10 liternyi ólommentes benzint “evett”, vegyes forgalomban ugyanez az érték 12,5-13 liter körül alakult, ami még némely középkategóriájú személygépkocsinak is becsületére válhat.

A gyárilag megadott műszaki adatokat nézve a Voyager 2.0 L elsőkerék-meghajtású, 5 fokozatú mechanikus váltóval felszerelt gépkocsi, amelyet egy 16 szelepes felülvezérelt motor hajt. A motor legnagyobb teljesítményét 6000 fordulatszámon adja le, a legnagyobb (174 Nm) nyomaték 5000 fordulatszám mellett következik be. Az üzemanyag-ellátást hengerenkénti befecskendezéssel és szabályozott katalizátorral oldották meg, a gyújtásrendszer közvetlen elektronikus gyújtású (DIS). A stabil útfekvést elöl merevítőrudas, beépített gáztöltésű lengéscsillapítók és tekercsrugók, hátul laprugók és csőszelvényű hátsó tengely segítik. A fékrendszer szervorásegítéses, négy kerékre ható ABS-sel ellátott, elöl tárcsa-, hátul dobfékekkel.

Amitől a Voyager több, mint egy egyszerű családi buszlimuzin, az elsősorban a fejlesztők néhány újításának köszönhető. Az autó belső tere az úgynevezett Easy Out Roller Seats görgős ülésrendszernek köszönhetően igen sokféleképpen variálható, és néhány mozdulattal könnyedén átalakítható üzleti tárgyalásokra alkalmas kisbusszá, de az ülések kivételével nagyszerű kisáruszállító jármű válhat is belőle. Az alapállapotban 450 literes csomagtér így akár 4140 literre is bővíthető, amivel a Voyager jelenleg a legjobb a kategóriájában. Ezt csak tetézi, hogy az 1705 kilogramm önsúlyú autót 835 kilogramm raksúllyal lehet terhelni. Az autó sokoldalúságán nagyot lendít az egyedülálló ajtórendszer is. A Chrysler mérnökei a Voyagert mindkét oldalon tolóajtóval látták el, aminek köszönhetően igen könnyűvé válik a ki- és berakodás.

Kényelmi és biztonsági szempontból sem érheti szó a ház elejét, hiszen minden Voyagerben alapfelszerelés a dupla légzsák, az oldalütközés-védelem és a blokkolásgátló, ami igény estén négykerékhajtással és biztonsági gyermeküléssel bővíthető. Mindezek alapján bizton állítható: a Voyager megéri az árát, még akkor is, ha ez jelenleg 5,93 millió forintra tehető.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik