Gazdaság

DANUBIUS HOTELS – Rendkívüli félév

Pusztán csak a számadatokra támaszkodva elmondhatjuk: a Danubius Hotels első féléves adózás előtti eredménye idén számottevően – a tavalyi 1,8 milliárdról 2,5 milliárd forintra – nőtt. (Az értékesítés nettó árbevétele eközben alig 8 százalékkal emelkedett.) Az eredményjavulással azonban csínján kell bánni, lévén, hogy az elsősorban a pénzügyi műveletek eredményeinek volt köszönhető: az üzleti tevékenységből származó profit ugyanis 1,7 milliárdról 1,1 milliárdra csökkent. Mindennek az az oka, hogy a féléves jelentést az időközben megvásárolt HungarHotels eredményeivel korrigálták. A teljesítményre a felvásárlással járó költségek is kedvezőtlenül hatottak, 300 millió forintnyi eredményromlás azonban a két cég eltérő számviteli politikájára vezethető vissza. (Ez az eltérés a gyorsjelentés szerint az év végére kiegyenlítődik.)

A pénzügyi műveletek eredménye – az előző év hasonló időszakához viszonyítva – 1,35 milliárd forinttal lett több. Ennek részben az a magyarázata, hogy a Danubius a HungarHotels felvásárlásakor a vételár ötödét kárpótlási jeggyel egyenlítette ki. Ezen jegyek kedvező beszerzési árának köszönhetően a cég egymilliárd forintos eredménynövekedést könyvelhetett el. A másik nagy bevételi tétel a 810 milliós privatizációs ellenértékhányad után kapott 596 milliós késedelmi kamat volt. Ezenkívül – a német fizetőeszköz gyengélkedése nyomán – a Danubius 90 milliós márkahitele is olcsóbbá vált. (Az átértékelési veszteség és a kamatok így csak 456 millió forinttal rontották az eredményt; ha a társaság forinthitelből finanszírozta volna magát, a féléves kölcsön kamatterhe egymilliárdot tett volna ki.) Ezen rendkívülinek nevezhető tételek nélkül a féléves eredmény egymilliárd alatt maradt volna.

A szállodaláncok egyik legfontosabb összehasonlító mutatószáma a szobafoglaltság. Ez a Danubiusnál csoportszinten 1,1 százalékkal, 56,7 százalékra emelkedett, amely azt jelenti, hogy Magyarországon messze az átlagos kihasználtsági szint felett tevékenykedik a társaság. (Örvendetes, hogy a foglaltság nem csökkent a tavalyi kiugróan jó évhez képest, amikor is a millecentenárium miatt mindenki hazánkra figyelt. Hozzá kell azonban tenni azt is, hogy a sokat költő, “minőségi” turisták száma csökkent.)

Mivel a vendégek 60 százaléka német, svájci vagy osztrák, az árbevétel gyenge növekedésében oroszlánrésze volt annak, hogy – a csúszóleértékelés ellenére – a német márka alig értékelődött fel a forinttal szemben.

A Danubius és a HungarHotels a hatékony együttműködés érdekében fejleszti a vállalati szerkezetet, és központosított marketing, beszerzési és műszaki részleget hoz létre. Mindez az eddigi eredményes működésre csak pozitív hatással lehet, és a külföldi terjeszkedés lehetőségét is megnyitja a szállodacsoport előtt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik