Gazdaság

REKLÁMAPRÓSÁGOK – A cég ajándéka

Az üzletemberek tudják, milyen sok múlik a személyes kapcsolaton, egy-egy apró figyelmességen. Egy parányi, filléres céges emlék akár sokmilliós megrendelések előmozdítója lehet. Az emblémás csecsebecsék gyártása, forgalmazása azonban maga is milliárdos üzlet.

Még a szakma számára is nehezen körülhatárolható, hogy hazánkban hány cég árusít reklámajándékot. A legtöbb kereskedelemben kapható termékből ugyanis válhat cégajándék. Néhány százra tehető azok száma, amelyek ezt a speciális tevékenységet tűzték a zászlajukra. E körön belül azonban mindössze tíz cég forgalma haladja meg a 100 millió forintot. A hazai piacvezető Golding Reklámajándék Kft. árbevétele már tiszteletre méltó: egymilliárd forintra rúg. A magyarországi céges souvenir kereskedelemben egyébként a hazai vállalkozások a meghatározóak, igaz, ezek esetenként nemzetközi társaságok képviseleteként működnek.

Martos Péter, a Golding Kft. ügyvezető igazgatója valamennyi vállalkozóban, társaságban potenciális partnert lát. Zömmel mégis azok a kis- és közepes vállalakozások rendelnek emblémás ajándékokat, amelyek nem képesek megfizetni az újsághirdetéseket, televíziós reklámokat. Nekik jóformán ez az egyetlen elérhető hatékony népszerűsítő forma.

A keresletnek megfelelően a céges ajándékok választéka is bőséges. A tíz forintos műanyagszatyortól, olcsó öngyújtótól a több százezer forintos tollkészletig tart. Némelyek csak emblémás kitűzőt rendelnek, ugyanakkor arra is akadt példa, hogy egy multinacionális cég tízmillió forintos családi házat sorsolt ki az ügyfelei között.

Egy-egy reklámajándékokra specializálódott kereskedő több ezer (a piacvezető például mintegy 3 ezer) cikket forgalmaz. Az ügyfél a katalógusokból rendszerint nem csak az esernyőt vagy az órát, hanem a célnak megfelelő minőséget is kiválaszthatja. A termékenkénti választék például a legegyszerűbb, néhány forintos műanyag golyóstolltól a 100 ezer forintos, nemesebb fémkivitelű pennáig terjed. Minden évnek megvan a maga slágere. Az idén ilyen a hajlítható, megcsomózható – egyébként fából készített – reklámceruza.

A reklámajándék-gyártás és vele együtt a forgalmazás nemzetközi iparággá lett. A műanyag toll például jellegzetesen német termék, ám a fémből készült íróeszközt már főként Tajvanból hozzák. A sporttáskát ugyancsak távolkeleti gyártók készítik. A reklámórák, zsebkések zömmel svájciak, de Honkong is nagy óragyártó, Kína pedig egyre elismertebb “műszakicikk-nagyhatalom”.

A nemzetközi csatornákon keresztül forgalmazott tárgyak feliratozását a célországban, lehetőleg a megrendelő közelében végzik el. Ez azért fontos, mert ehhez a művelethez, a minőség ellenőrzéséhez többször kell tárgyalni, egyeztetni az ügyféllel. Bár a feliratozás, amellyel a megrendelt áru valóban reklámhordozóvá válik, a megrendelőnek az egyik legfontosabb munkafázis, általában csak töredéke az ajándéktárgy árának, és nem is függ attól. Igaz, az értékesebb apróságokra a vevők igényesebb és tartósabb feliratot készíttetnek. A feliratozott tárgy mégiscsak a “cég tükre”…

Ajánlott videó

Olvasói sztorik