Gazdaság

SZÁMLÁZÁS A MATÁVNÁL – Kiterjesztett figyelem

Jövőre befejeződik a Matáv szolgáltatást támogató rendszerének (OSS) országos kiterjesztése. Addigra valamennyi előfizető ügyfél- és műszaki nyilvántartása, a napi hívások adatfeldolgozása és konkrét számlázása is ezen a rendszeren fut majd keresztül.

Az OSS jelenleg a Matáv pesti, budai és miskolci igazgatóságán fut, míg Sopronban, Pécsett és Debrecenben még a régi, Távinfónak nevezett rendszer működik – tudtuk meg Harsányi László számlázási osztályvezetőtől. A kiterjesztés természetesen jelentős hardverbővítéssel jár, hiszen pillanatnyilag csak az előfizetők 60 százaléka van a rendszeren; ez indokolja a tervezett szoftverfejlesztéseket is.

A rendszer jelenleg hatprocesszoros Tandem hardveren fut. Harsányi szerint a processzorok számát tíz-tizenötre kellene bővíteni a kiterjesztés során, amiről egyébként most folynak a tárgyalások. A szoftver – amelyet a CAP Gemini cég dán részlege szállított – ugyancsak fejlesztésekre szorul. Hogy maga az egész rendszer elavult lenne, azt Harsányi cáfolta. Kétségtelen viszont, hogy megvalósításának gondolata még 1991-ben vetődött fel, s a tavalyi átadásig a technika meglehetősen nagyot haladt előre. A bevezetés nehézségei ellenére az OSS rendkívül nagy előrelépést hozott, egyelőre tehát szó sincs a lecseréléséről.

Az úgynevezett üzleti szolgáltatások közül az ISDN is az OSS-n fut. Az Internet, X25, bérelt vonali és egyéb szolgáltatások számlázása és nyilvántartása a jelenleg tendereztetés alatt álló BSS (Business Support System) rendszeren zajlik.

Harsányi emlékeztetett rá, hogy a havi számlázásról az úgynevezett folyamatos számlázásra az OSS májusban állt át a pesti, a budai és a miskolci igazgatóságon. Ennek köszönhetően a számla immár 35 nappal követi az első hívást, míg korábban ez esetenként 50 napos volt. Emellett a Matáv a pénzintézeteken keresztül fizető előfizetőknek úgy küldi ki a számlát, hogy legalább 5-6 nap álljon rendelkezésükre addig, amíg a cég leemeli a kért összeget. Az intézményi előfizetők valós (a hónap elejétől a hónap végéig tartó) havi számlát kapnak, ami a könyvelést könnyíti meg. Az OSS egyébként a három igazgatóság területén 1,2 millió előfizető ügyeit kezeli: havonta 100 milliónál több hívást regisztrál és egymilliónyi számlát küld ki.

Részletezett számlát az előfizetők 9-10 százaléka kér; a beadott reklamációk száma pedig májusban 1300-1400 körül volt.

Az úgynevezett rövid hívások problematikájáról Harsányi úgy vélekedett: a Matáv csak olyan hívás-kezdeményezéseket számláz ki, amelyeket a túloldalon valamilyen reakció követett – jóllehet, ez nem mindig beszéd jellegű. A Matáv eddig 16-18 lehetséges okot talált a problémára. Ilyen lehet például, amikor a mobiltelefonok hívásakor az üzenőbox jelentkezik, de a hívó nem hagy üzenetet, hanem egyből leteszi a telefont.

A fenti gondot is orvosolhatná, ha a Matáv áttérne az impulzusalapú számlázásról az időalapú, másodpercekben mért számlázásra, illetve ha bevezetné a néhány másodperces ingyenes hívást. Harsányi szerint a tarifarendszer ilyen jellegű módosítása az engedélyező hatóság dolga, de a Matáv OSS-rendszere képes lenne az új szisztéma kezelésére is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik