Gazdaság

SOPRONI SÖRGYÁR – Emelt adag

A megfelelő konszolidált bázis hiányában egyelőre csak korlátozott mértékben értékelhető az idén március óta egyesült Soproni és Martfűi Sörgyár harmadik negyedéves gyorsjelentése. Annyi mindenesetre bízvást megkockáztatható, hogy a martfűi cég beolvadása jelentős mértékben csökkenthette a soproni gyár logisztikai és beruházást finanszírozó költségeit.

A 69,5 százalékban az osztrák Brau Union tulajdonában lévő – és minden valószínűség szerint a társaság december 5-i rendkívüli közgyűlésén Brau Union Hungária Sörgyárak névre átkeresztelkedő – Soproni Sörgyár árbevétele szeptember végére elérte a 13,2 milliárd forintot. Miután a két gyár értékesítése már tavaly január óta közös, a tavalyi első háromnegyed éves eredménykimutatás egy-egy eleme, ha korlátozottan is, de alkalmas lehet az összehasonlításra. Az árbevétel közel 16 százalékos emelkedését csak kisebb részben indokolja az összesen 1,23 millió hektoliter eladott sör mennyiségének 1,7 százalékos növekedése; a bővülés jórészt az időközben végrehajtott áremelés következménye. A társaság még így is képes volt 0,5 százalékkal (21,9 százalékra) növelni piaci részesedését a 40 ezer hektoliterrel (5,674 millió hektoliterre) szűkülő hazai piacon.

Az anyagköltségek meredek emelkedése az összeolvadással magyarázható. A Martfűi Sörgyárból származó eladások beszerzési értéke ugyanis korábban az “eladott áruk beszerzési értéke” sorban szerepelt, most viszont már a költségek közé került.

Az adózás előtti eredmény – az ugyancsak az összeolvadás miatt jelentősen emelkedő egyéb költségek és személyi jellegű ráfordítások ellenére – a féléves 705 millióról három hónap alatt 1227 millióra, azaz 74 százalékkal emelkedett. Ezt a dinamikát a két sörgyár külön-külön minden valószínűség szerint képtelen lett volna elérni. Az egyesülés kedvező hatását tükrözi az is, hogy az átalakuláskori 6,998 milliárd forintos saját tőke azóta 8,354 milliárd forintra emelkedett.

A Sopron további erőfeszítéseket tesz piaci részesedésének növelésére. Ezt célozza a szeptember 11-én a sörgyár 100 százalékos tulajdonaként alapított Csillaghegyi út Ingatlankezelő és Hasznosító Kft. is. A társaság feladata az, hogy biztosítsa a későbbiekben kialakítandó budapesti értékesítési centrumhoz szükséges erőforrásokat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik