Gazdaság

FORMA-1 A HUNGARORINGEN – Futam a pénzünk után

Jó idő esetén rekordnézőszámot hozhat az augusztus 10-ei Forma-1-es Magyar Nagydíj a Hungaroringen. Ennek ellenére legalább félmilliárdjába kerül az államnak az idén a futam megrendezése. A gyorsasági autósport száguldó cirkuszának hazai produkciójáért ugyan a kormánynak mindig a zsebébe kell nyúlni, ennek ellenére nemzetgazdaságilag még lehet nyereséges a futam.

A kormány szerint – anyagi áldozatvállalásaiból is láthatóan – mindenképpen érdemes három napra vendégül látni a Hungaroringen “dübörgő szivarokat”, hiszen kevés ennél jobb országpropaganda létezik a világon. Berényi János, a Hungaroring Sport Rt. elnöke beharangozó sajtótájékoztatóján újólag elmondta, hogy a futam három napja alatt a világ százegynéhány televíziójában több százszor hangzik el Magyarország és Budapest neve. Ismét kifejtette, hogy a Forma-1 kapcsán ismeretterjesztő filmeket sugároznak hazánkról, és a kedvező nyár végi időpont miatt az autósportot kedvelő turistákat is nagy számban csábítja a verseny. Az idén tizenkettedszer megrendezendő Magyar Nagydíj három napja alatt Budapest 50 kilométeres körzetében nem lehet majd szállodai szobát kapni. Schumacher miatt sok ezer német érkezik a versenyre, és szép számmal jönnek a Berger-hívő osztrákok és a Ferrari-drukker olaszok is. A külföldi nézők szerény becslések szerint ezen rövid idő alatt 6-8 milliárd forintot tesznek hozzá az ország idegenforgalmi bevételéhez, az áfa-befizetés pedig 1,2-1,6 milliárddal növekszik. Ez az a pénzösszeg, amely miatt – az országpropagandán túl – érdemes Forma-1-es futamot rendezni a Hungaroringen.

Maga a viadal ugyanis – ha szorosan csak a futammal kapcsolatos bevételeket és kiadásokat veszszük – csaknem minden évben veszteséges, állami támogatással lehet csak nullszaldóra hozni a mérlegét. Az állam idén 650 millió forinttal száll be a futam rendezésébe. A pénz jelentős részét (csaknem félmilliárd forintot) a pálya modernizálására, a Hungaroringre vezető utak renoválására költötte a Hungaroring Sport Rt. (Utóbbira már csak azért is nagy szükség volt, hiszen a tavalyi futamon a sok látogató miatt botrányosan rossz volt a pálya környékének közlekedési helyzete.) Az állami dotáció fennmaradó közel 200 millió forintja pedig garanciát jelent az esetleges veszteségek fedezésére.

A futamot szervező társaság bevételeiből a legnagyobb tételt jegyeladás teszi ki. Ez azonban mindig bizonytalan, hiszen ez az időjárás mellett az előző futamokon ki-alakult versenyzői sorrendtől is függ. Most az utóbbi közgazdaságilag optimális, hiszen az elsőség sorsa még nyitott, a német Schumacher versenyben van érte, a legutóbbi futamot pedig az osztrák Berger nyerte.

A szervezők mindenesetre 9000 új ülőhelyet alakítottak ki, és Európa-szerte 2500 helyen árusítják a jegyeket. A belépővel rendelkező nézőket az Árpád hídtól ingyenes buszjárat szállítja a ringre, s az ígéretek szerint a pálya megközelítése és a parkolás egyszerűbb lesz, mint az előző években.

Úgy tűnik, a sok kedvező változásnak köszönhetően a kormány is rákapott a Forma-1-re, hiszen amíg két éve még “csak” Kuncze Gábor sportot felügyelő belügyminiszter látogatott ki a pályára, addig tavaly már Horn Gyula miniszterelnök is megtisztelte jelenlétével a Magyar Nagydíjat, sőt, ő adta át Jacques Villeneuve-nek az első helyért járó trófeát. A miniszterelnök akkor találkozott a Nemzetközi Automobil Szövetség alelnökével, a Forma-1-es csapatokat tömörítő FOCA-t pedig irányító Bernie Ecclestone-nal. A Forma-1 “főnökének” luxusbuszában lefolytatott rövid tárgyalás után biztossá vált: a száguldó cirkusz 2001-ig minden évben eljön Magyarországra, így addig a büdzsé kiadásai között is szerepel majd az ezzel kapcsolatos tétel.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik