Gazdaság

B2B banki vásárlási programok – Céges parti

A vállalatközi (B2B) internetes megrendelések pénzforgalmát egyszerűsítő megoldást kínál a Europay.

Vállalatközi internetes megrendelések mögé magyarországi bank eddig még nem állt, ebben nagyon is lemaradtak az itteni pénzintézetek – értékelik egyiküknél. Noha éppen a vállalati ügyfelek rendelkeznek azokkal a jellemzőkkel, amelyek révén az internetes vásárlásokat és az azokat kísérő pénzforgalom egyszerűsítését ösztönözhetnék, a bankok mégis kivétel nélkül a magán ügyfeleiknek teremtenek első körben alapot az internetes vásárlásokhoz. Ennek magyarázata abban rejlik, hogy a tömegszerű kiszolgálás látványosabb és szélesebb körben ad alkalmat a tesztelésre.

B2B banki vásárlási programok – Céges parti 1KIHÍVÁSOK. Mindenesetre most a Europay a vállalatközi internetes megrendelések pénzforgalmi költségeinek csökkenését ígérő vásárlási programot indít. A belgiumi székhelyű kártyatársaság tulajdonképpen egy B2B terhelési kártyát kínál, amellyel alacsony értékű termékek megrendelését javasolja. Ehhez kapcsolódik a MasterCard International web-alapú szolgáltatása a Smart Date OnLine, ahol az illető vállalat nyomon követheti és elemezheti B2B költségeit. “A magyar bankoknak a közeli jövő kártyafronton más kihívásokat tartogat” – vetíti előre Razvan Munteanu, a Europay Magyarországért, Horvátországért és Romániáért felelős ügyvezető igazgatója. Szerinte a pénzintézetek fejlesztési stratégiák garmadájából választhatnak. Mindenekelőtt dönthetnek úgy, hogy erőforrásaikat a bankkártya szám további növelésére összpontosítják – mert bár e régióban Magyarországon a legelterjedtebb a plasztiklap használata, az Európai Unióban “szokásos” arányoktól még mindig nagy az elmaradás. Volna még mit tenni az elfogadó hálózat kiterjesztése, a kártyahasználat biztonságának növelése és általában a szolgáltatás színvonalának emelése terén is. S akkor még nem esett szó a virtuális kártyákról, és persze a vállalatok közti megrendelések internetes, kártyás változatairól sem. “Mindezekre egyszerre azonban képtelenség áldozni” – szögezi le az igazgató, aki azt azonban nem zárja ki, hogy a Europay új vállalatközi vásárlási programja, amelyet sorra mutat be a szervezet az érdeklődő pénzintézeteknek, kísérletek szintjén ne jutna el a hazai bankokba. Abban pedig Munteanu egészen bizonyos, hogy amint például a hitelkártyák ügye, úgy ez is szerepel szinte valamenynyi bank terveiben. Ezt megerősítik maguk a bankok is, többségük azonban még e módozatok biztonsági és költségigényein hüledezik.

A B2B ügyletek sajátosságai• A céges ügyfelek tudatosabb megrendelők, azaz a lakosságiaknál jobban értékelhetnék a gyorsabb kiszolgálási módokat

• A szükséges beruházásokhoz inkább a cégnek vannak erőforrásaik

• A B2B banki vásárlási programok költségmegtakarító hatásait főként a vállalatok élveznék

• Minden újabb B2B kapcsolat testre szabott rendszert kíván a banktól, a már kiépített szisztéma más cégre nem alkalmazható

• A megrendelés mindkét oldalán számítógépek “ülnek”, e rendszerek kiépítésével a megrendelések és a velük együtt zajló pénzforgalom során a közvetlen emberi közreműködés akár nullára is csökkenthető

• Nagy értékek cserélnek gazdát

• Általában a vevő és az eladó is hajlandó a másikhoz alkalmazkodni

Az első fecske mindazonáltal már megérkezőben van. “Az Inter-Európa Bank egy könyváruház B2B kapcsolataihoz tartja a gyertyát” – mondja Olti Ferenc, a bank IT vezetője. Azaz a bank – harmadik szereplőként – a megrendelések és vásárlások pénzforgalmi hátterének kiépítője. Ez pedig nagyban különbözik a lakossági internetes vásárlásokhoz szükséges banki alapoktól. Mindazonáltal kvázi megoldások ma is működnek, a vállalatközi elektronikus forgalom ma is zajlik, ennek csatornája az electronic data interchange (EDI).

A Europay a most elindított vásárlási programjától a felhasználói költségek nagyon is érezhető csökkenését reméli, noha a mértékről a kártyatársaságnál nem kívánnak nyilatkozni. Már csak azért sem beszélnek róla, mert az jelentősen függ az adott cég struktúrájától, attól, hogy egy számla hány szervezeti szinten, hány kézen át jut célba, de befolyásolják a társaság vásárlási szokásai is. Összességében azt ígérik, hogy a Nyugat-Európában a nagyvállalatok esetében egyetlen számlára jutó mintegy száz eurót kitevő költséget bizonyosan jóval csökkenti. “Az így elérhető megtakarítás egyébként sokkal kevésbé motiválhatja a magyarországi cégeket – ismeri el a Europay ügyvezető igazgatója -, hiszen itt e költség töredéke az Európa nyugati felén tapasztaltnak.”

B2B banki vásárlási programok – Céges parti 2NÉGY ORSZÁGBAN. A Europay első körben négy országban indítja útjára programját. A kiválasztottak: Hollandia, Németország, Olaszország és Spanyolország. A kártyatársaság szerint ugyanis ezek a helyszínek rendelkeznek a leginkább alkalmas technikai háttérrel, olyan rendszerekkel, amelyek valóban hozzásegítenek a költségmegtakarítás realizálásához. Ugyanakkor e vidékek kellően “érettek” is, azaz a fogyasztók hozzászoktak az üzleti vásárlási kártyák használatához. Magyarországon leghamarabb ez év végén eshet szó komolyabban a program bevezetéséről, s csupán 3-5 év múltán remélhető, hogy e fizetési mód valamennyire is elterjed – értékelik a Europaynél. A vásárlási programmal az idén debütáló négy országban azonban bizonyára lakossági ügyfeleknek kínált virtuális kártyák sikeréhez hasonlót remélnek, a tavaly márciusban piacra dobott új kártyák ügyfélköre ugyanis hónapról hónapra 20 százalékkal bővül.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik