Gazdaság

Pizzapiac – Szelet, nem szelet

Egymással és a szürkegazdasággal is versenyeznek a pizzasütők, akik a telített piacon a növekedésbe menekülnek.

Olaszország-szerte demonstrációkat váltott ki, hogy az euró bevezetése miatt megdrágult a pizza. A fogyasztóvédők szerint a nemzeti eledel árának csak az ötödét teszik ki a felhasznált anyagok, indokolatlan tehát a 80 százalékos haszonkulcs. A drágulás miatti dühükben szeptember 21-én az éttermekben, a büfékben és a szupermarketekben is egynapos pizza- és pasta-bojkottot hirdettek, amelynek több százezer támogatója akadt.


Pizzapiac – Szelet, nem szelet 1

A San Marzano szakácsai. Kísérlet képpen immár házhoz rendelésre is készítenek pizzát.

FUTÁR ÖTLET. A magyar pizzafogyasztók tábora persze még nem mérhető az olaszhoz. Becslések szerint nálunk évente 20-25 millió pizzát rendelnek az éttermekben, ami viszonylag alacsony szintnek számít. Ehhez persze hozzájön még a házhoz rendelés. Az egyik legújabb szereplő, a San Marzano-hálózatot üzemeltető PizzaExpress Hungary Rt. a főváros V. kerületében ugyancsak nekilátott e tevékenységnek. Ez a lépés eretnekségnek számít az Angliától a Távol-Keletig 9 országban jelenlévő PizzaExpress 37 éves történetében, mivel ilyen szolgáltatást a cég – nevével ellentétben – még sehol sem kínált elegáns éttermeiben. A brit vezetés az újítást egyelőre csak kísérletképpen engedélyezte október közepétől a magyar partnernek, mert félti a színvonalat. Dobóczky András, a jelenleg két fővárosi San Marzano-éttermet üzemeltető PizzaExpress Hungary vezérigazgatója viszont éppen a komoly anyagi áldozatokat követelő minőségi és franchise szabályok teljesítése érdekében vállalkozott az újításra. Az éttermenkénti napi 200 vendég mellett így 40-50 házhoz szállításra is számíthat. A bevétel mellett a reklámértéke sem lebecsülendő a pizza-futároknak, akiknek a telefonhívástól számított fél órán belül kell leszállítaniuk a rendelést.

 Vendéglősködés

 A felnőtt lakosság 40 százaléka étkezik több-kevesebb rendszerességgel vendéglőben, míg gyorsétterembe 31 százalék jár – derül ki a GfK Piackutató Intézet reprezentatív felméréséből. Hagyományos étteremben többséget alkotnak a 20-39 éves férfiak. A magasabb képzettségűek körében elterjedtebb a vendéglőben étkezés, mint az alacsonyabb iskolázottak közt; így például a diplomások kétharmada szokott időnként éttermi vendég lenni, a 8 általánost vagy kevesebbet végzetteknek viszont mindössze egyötöde mondhatja ezt el magáról. A havi nettó 100 ezer forintnál magasabb jövedelmű háztartásokban élők közül a többség jár étterembe, míg az ennél kevesebbet keresőknél azok vannak többségben, akik sohasem járnak étterembe. Regionálisan Budapest és Észak-Dunántúl mutatószámai emelkednek ki; az ország többi régiójában az átlagosnál kevesebben szoktak vendéglőben étkezni. A gyorséttermek vendégei közt is több a férfi, mint a nő. A 30 évesnél fiatalabbak többsége szokott ilyen helyekre járni, míg a 40 évesnél idősebbek körében elenyésző ez az arány. Vendéglősködés

A felnőtt lakosság 40 százaléka étkezik több-kevesebb rendszerességgel vendéglőben, míg gyorsétterembe 31 százalék jár – derül ki a GfK Piackutató Intézet reprezentatív felméréséből. Hagyományos étteremben többséget alkotnak a 20-39 éves férfiak. A magasabb képzettségűek körében elterjedtebb a vendéglőben étkezés, mint az alacsonyabb iskolázottak közt; így például a diplomások kétharmada szokott időnként éttermi vendég lenni, a 8 általánost vagy kevesebbet végzetteknek viszont mindössze egyötöde mondhatja ezt el magáról. A havi nettó 100 ezer forintnál magasabb jövedelmű háztartásokban élők közül a többség jár étterembe, míg az ennél kevesebbet keresőknél azok vannak többségben, akik sohasem járnak étterembe. Regionálisan Budapest és Észak-Dunántúl mutatószámai emelkednek ki; az ország többi régiójában az átlagosnál kevesebben szoktak vendéglőben étkezni. A gyorséttermek vendégei közt is több a férfi, mint a nő. A 30 évesnél fiatalabbak többsége szokott ilyen helyekre járni, míg a 40 évesnél idősebbek körében elenyésző ez az arány.

A PizzaExpress angol franchise-gazdája nem véletlenül aggódik a színvonalért: a bennfentesek szerint a házhoz szállítás külön szakma. Ausztriában például az üzletek zöme szakosodott – vagy helyben, a vendéglőben árusítják a pizzát, vagy házhoz szállítják. Cselényi Csaba, az 5 fővárosi éttermet üzemeltető, a házhoz szállításban évtizedes rutinnal rendelkező Il Treno Kft. ügyvezető igazgatója szerint a fogyasztónak egyre kevesebb az ideje, így üzleteiknél immár több mint 35 százalékos – és egyre növekvő – a kiszállított pizzák aránya.

Pedig Szeidl Tamás, a hazai Pizza Hut-hálózatot üzemeltető Kentucky System Kft. ügyvezető igazgatója a házhoz szállítást – a csomagolás és a fuvar miatt – a legdrágább eladási módnak tartja. A verseny a kiszállításban már néha szó szerint életveszélyes. A száguldó motoros futárok az esős, nedves időszak beköszöntével gyakran megsérülnek. A veszélyes üzem az üzleti kockázatot is növeli, hiszen a Pizza Hut a Király utcai körzetéből kiszállított csemegékre 40 perces időgaranciát vállal: ha később ér oda a szállítmány, nem kérhetik el az árát.

A rivalizálás nem csak a kiszállítás pontosságában, a 900 és 2000 forint között változó árakban, hanem a láncépítésben is megmutatkozik. A PizzaExpress Hungary tulajdonosa, az Argus Capital kockázati tőkebefektető, amely áttételesen az amerikai Prudential érdekeltséghez is kapcsolódik, eddig 3 millió dollárt fektetett be a magyar, a lengyel és a cseh pizzaüzletbe, s továbbra is a terjeszkedésben lát fantáziát. A cég a következő két évben 4-5 új éttermet nyit majd, hosszú távon pedig legalább 20 vendéglővel számol.


Pizzapiac – Szelet, nem szelet 2

Persze nem csak a PizzaExpress, hanem valamennyi konkurens a növekedésbe menekül a még mindig nyomott piacon. A magyar tulajdonban lévő Il Treno fontolva halad, a következő 5 évben – már franchise-rendszerben – 5-ről kétszámjegyűre növeli üzleteinek számát. A Don Pepe Kft. viszont, a napokban megnyíló bajai étteremmel együtt, immár 27 tagú házhoz szállító hálózatot működtet, s ezzel a Pizza Hut-láncot megelőzve, a legnagyobbnak számít az országban. A cég Budapesten 2-3, a vidéki nagyvarosokban évi 3-4 új étterem nyitását tervezi. Egy nemzetközi partnerrel – a moszkvai franchise étterem megnyitása után – közép- és kelet-európai terjeszkedésre is készülnek a következő években. Ugyanakkor a Pizza Hutnál telítettnek tartják a piacot, főképpen a fővárosban; a következő években a meglévő 15 franchise-üzlet mellé legfeljebb 4-5 újat nyitnak majd.

NAGY ÉLVEZET. Dobóczky András szerint a hagyományos mediterrán étteremként üzemelő, első osztályú San Marzano nem a pizzás gyorséttermekkel versenyez. Igaz, a Pizza Hut is irányt váltott: a nemrég igényesen felújított 4 üzlet már hagyományos pizza-vendéglőként épült újjá. A 20 százalékos árleszállítás is hozzájárult ahhoz, hogy ezekben a vendéglőkben a hétvégén már érdemes előre asztalt rendelni, ha valaki biztosra akar menni.

A verseny tovább erősödhet: a PizzaExpress és másfélszáz fővárosi konkurense hamarosan új szereplőkkel lesz kénytelen megosztani a piacot: a tengerentúlról érkező, ám Európában már jelenlévő Dominos, és a spanyol Telepizza egyaránt fontolgatja a magyarországi fészekrakást. Némi reményt, kifutási lehetőséget adhat, hogy szerte Nyugat-Európában az élelmiszer-fogyasztás ötödét már a vendéglátás adja, míg itthon csak 7 százalékos ez az arány.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik