Még a politikától távolságot tartó üzleti körök szerint sem volt túlzottan elegáns megoldás, hogy a kormány legtöbb autópálya-építési megbízását magáénak tudó Vegyépszer-Betonút páros néhány héttel az országgyűlési választások első fordulója előtt újabb nagy értékű állami szerződéseket kötött. A két év alatt elvállalt 170 milliárd forintnyi megrendeléshez az idén mintegy 130 milliárd forintnyi új útépítési megbízás érkezett.
CÉGEK TAVASZA. A választásokhoz közeledve azonban nemcsak a megrendelések állománya és az árbevétel nő a Vegyépszer és a Betonút Rt. háza táján, hanem – ezzel párhuzamosan – a cégvásárlási kedv is. A korábbinál intenzívebben építi ugyanis holdudvarát mindkét társaság. Az év elején az 1998-ig legnagyobbnak számító magyar tulajdonú útépítő, a Betonútépítő Nemzetközi (BNÉ) Rt. “maradványai” feletti ellenőrzést egy, a Betonút Rt.-t képviselő ügyvéd szerezte meg, két hete pedig a BÁV Rt. privatizációjára az OTP-vel együtt az Inforg Rt. jelentkezett (Figyelő, 2002/13. szám). Az Inforg – amely mögött Nánásy Csaba áll tulajdonosként – a Vegyépszer két legfontosabb generálkivitelezőjéhez kapcsolódó VIA-21 Rt.-ben meghatározó tulajdonos.
A pároshoz köthető bevásárlási sorozatnak ezzel nincs vége: a Vegyépszert legutóbb azzal a székesfehérvári Alba Regia Építő Vállalkozó Holding (ARÉV) Rt.-vel “hozták hírbe”, amelyet Riegler Zoltán fideszes honatya készült megvásárolni tavaly ősszel (Figyelő, 2001/41. szám), ám utóbb – a politikai nyomást is indokul hozva – visszalépett a nehéz helyzetben lévő cég megszerzésétől. Most az ARÉV Rt.-vel a “hivatalos álláspont szerint” együttműködési megállapodást kötött a magasépítési munkákhoz partnert kereső Vegyépszer.
Információink szerint a terjeszkedés újabb állomásaként a Vegyépszer a IX. kerületi Lurdy-házat is érdekeltségi körében szeretné tudni. Az ügy érdekessége, hogy a bevásárlóközpont-irodaházba éppen ősszel költözik be az egyik állami nagyvállalat, a Malév, amelyet a legfontosabb bérlők között jegyeznek majd. A Lurdy-házat üzemeltető cég ügyvezető igazgatója, Hallai Miklós kérdésünkre elmondta, hogy a napokban aláírt szerződés szerint a Malév mintegy 550 munkatársa legkésőbb szeptember elsején, 6 ezer négyzetméternyi új irodaterületre költözik be. Ezt a részt jelenleg alakítják ki, így jelentősen nő az eddigi 12,5 ezer négyzetméternyi irodaterület, amelyet 90 százalékos kihasználtsággal adnak ki. Az ügyvezető cáfolta azonban, hogy a Vegyépszer, vagy bárki más megvásárolta volna a Lurdy-házat, illetve átvenné az üzemeltetési jogokat. Ugyanígy a Vegyépszernél is légből kapottnak minősítették a hírt.
VISSZATÉRNEK? Az azonban tény, hogy 1998-ban a Vegyépszer Rt. beruházásában épült a Lurdy üzletközpont és az irodaház, s a 7 milliárd forint értékű munkát azzal az ARÉV Rt.-vel közösen végezték, amellyel most ismét együttműködésre lépnek. További adalék, hogy a Malév és a Vegyépszer Rt. is mind jobb kapcsolatokat ápol. Konkrétan: mostanság kapta első megrendeléseit a Vegyépszer a Malév Rt.-től. Tavaly novemberben a Ferihegy-1. kisgépes termináljának (GAT) építésében vettek részt, pár hete pedig a kormányváró átépítésében kaptak szerepet. A 134 milliós munkáról a Vegyépszer belső hírlevele büszkén újságolja: “A KV Építési Kkt. (a Középület-építő Rt. és a Vegyépszer Rt. közös vállalata – A szerk.) több mint 8 éves fennállása óta első ízben tudott építési munkát nyerni a Malév Rt.-nél.” A cég reményei szerint a repülőtér-bővítési tervek további megrendeléseket hozhatnak számára, már csak azért is, mert – miként az említett lapban olvasható – a “GAT tavaly novemberi sikere után Orbán Viktor miniszterelnök is elismerően szólt az elvégzett munkáról”.