Közélet

Autósok tizedelik a motorosokat

Esztelenül száguldoznak a sztrádán, repesztenek a zsúfolt utcákon, nem törődnek semmivel – sokan így vélekednek a motorosokról, pedig egyre inkább úgy tűnik, nem a túlzott sebesség, hanem az autósok figyelmetlensége okozza a vesztüket.

Szörnyű tragédia történt vasárnap egy tízfős magyar motoros csapattal. A társaság a Krakkó-Zakopane útvonalon fekvő Lubien település határában járt, amikor frontálisan ütközött egy brit rendszámú, jobbkormányos kocsival. Az egymás mögött haladó, Szlovákiába tartó magyarok első járművének sofőrje, egy 44 éves férfi és utasa, egy 40 éves nő – egy házaspár – a helyszínen életét vesztette, a harmadik áldozat, egy 58 éves férfi hajnalban a kórházban halt meg. Az még tisztázásra vár, az autó miért futott át a szemközti sávba, ám egy biztos: a motorosok szabályosan közlekedtek.

Amint beköszönt a tavasz, egyre többen pattannak motorra. Áprilisban ennek kapcsán már kerestük az Országos Rendőr-főkapitányságot. Arra voltunk kíváncsiak, nőtt, esetleg csökkent-e a motoros balesetek száma, és tudni akartuk azt is, mi vezetett ezekhez tragédiákhoz. Bár a motorosokra vonatkozó statisztikák egyre kedvezőbb számokat mutatnak, a rendőrségi adatok szerint a legtöbb balesetet sajnos még mindig az okozza, hogy a sofőrök gyorsabban mennek a megengedettnél.

Bár a fenti szörnyű baleset külföldön történt, az idei példákból kitűnik, egyre több motoros hal meg az autósok figyelmetlensége miatt a hazai utakon. „Régi motorosokat” kérdeztünk arról, nekik mi a tapasztalatuk, kellőképpen odafigyelnek-e rájuk.

Ha én nem haladhatok, te se

Az Adony Környéki Motoros Tekergők alapítója a Hír24-nek elmondta, a tavaszi „kirajzásra” gyakran nincsenek felkészülve az autósok, de sokszor a motorosok sem. Udvarhelyi Zoltán alig „pár perces” példával is tudott szolgálni. Elmondta, az előtte haladó kocsi hirtelen fékezett, az autóban ülők pedig csacsogtak tovább. Arra valószínűleg nem is gondoltak, hogy a mögöttük haladó motoros könnyedén a jármű alá csúszhat. Tapasztalata szerint az is gyakran előfordul, hogy a sofőröknek nem tetszik, amikor a motoros elhalad mellettük a sorok között, így megesik, hogy egyszerűen rájuk húzzák a kormányt.

Az Anonymus Motoros Egyesület elnöke is gyakran találkozik figyelmetlen autósokkal. Ifjabb Lázár Lajos elmondta, sokszor előfordul, hogy nem hagyják őket előzni, vagy befejezni a manővert. Arra a kérdésre, hogy vajon ezeket a helyzeteket zömében az autósok figyelmetlensége, vagy inkább mentalitásuk szüli, az egyesület vezetője azt mondta, inkább az utóbbiról van szó. Beszélt arról is, hogy különösen oda kell figyelniük a kamionosokra, akik bizony erősebbnek érzik magukat, és eszerint is viselkedneka volán mögött.

Nincs nagy BMW kopasz gyerekkel

Állítása szerint külföldön egészen más a helyzet, biztonságosabban tudnak haladni. Az autósok előzékenyebbek, türelmesebbek. Segítik a motorosokat, hagyják őket előzni, és ha kell, akár lehúzódnak.

Az Ábrányi Lovagok Motoros Szövetségének elnöke szerint azonban nincs baj az autósok mentalitásával, legalábbis ami a többségüket illeti. Egész egyszerűen nincsenek felkészülve arra, hogy motorossal találkoznak. Furó József szerint hiába néznek balra, jobbra, nem veszik észre az érkező kétkerekűt. Szerinte a probléma már a KRESZ oktatásánál kezdődik, ugyanis jobban fel kéne készíteni az autósokat „rájuk”. Akár motorosról, akár kerékpárosról van szó. Bár megjegyezte, itthon lassan, de javulni látszik a helyzet, egyre nagyobb odafigyelést kapnak. Mint mondta, Nyugat- Európában, Ausztriában, Németországban nyilván sokkal könnyebb számukra a közlekedés, de például Bulgáriában, Romániában egyáltalán nincsenek tekintettel rájuk az utakon. Tapasztalata szerint a magyar autós valahol az arany középúton helyezkedik el.

Kis tapasztalat, nagy motor

Ám az éremnek két oldala van. Az ábrányi lovag szerint igencsak sok a rutintalan, fiatal motoros is az utakon. Ők azok, akik csekély tapasztalattal felülnek egy nagyteljesítményű motorra. Mint mondta, ő a fokozatosság elvét vallja. Úgy véli, ez részben a szülők felelőssége is, nem kell rögtön a legnagyobbra, a leggyorsabbra ülni. Ezeknek a fiataloknak – amikor megszerzik a szükséges papírokat – biztonságtechnikai tréningre lenne szükségük, hogy megérezzék a masinát, ami alattuk van.

Hasonló véleményen van Udvarhelyi Zoltán is, ő is arról beszélt, hogy ezeknek a fiataloknak nemcsak, hogy nincs meg a kellő rutinjuk, gyakorta ülnek rá olyan nagyteljesítményű motorokra, amelyeket nem tudnak se megfelelően használni, se kihasználni az itthoni utakon. Beszélt arról is, hogy gyakran még neki, tapasztalt motorosnak is szoknia kell a járművet, főleg, hogy a téli időszakban, három-négy hónapig egyáltalán nem használja azt. Ilyenkor – hiába a tízéves rutin – ő is sokkal megfontoltabb, óvatosabb. A véleményt osztja az Anonymus Motoros Egyesület elnöke is.

Amikor az erősebb hibázik

Idén már több motoros halálához vezetett az autósok figyelmetlensége, mint ahogy az alig néhány napja is történt Borsodban. A sofőr előzésbe kezdett, de a manőver rosszul sikerült, a kocsi nekiütközött egy motorosnak. A kétkerekűn utazó 43 éves férfit kórházba vitték, de az orvosok már nem tudták megmenteni. Az autós ellen eljárás indult.

Március közepén Mezőtúr közelében is autós hajtott neki egy szabályosan közlekedő kétkerekűnek. A kocsi átsodródott a szemközti sávba, a két jármű pedig összeütközött. A motoron utazó férfi olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy már a kiérkező mentők sem tudtak segíteni rajta.

Szintén márciusban, a Pest megyei Tökölön is tragédia történt. Egy kocsi sofőrje nem adott elsőbbséget kanyarodás közben a vele szemből érkező motorkerékpárosnak, és összeütköztek. A 41 éves budapesti férfi a mentőautóban, kórházba szállítás közben halt meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik