Ha a cég sikeres évet zárt, miért ne ünneipelnék azt meg a dolgozók is? A vállalati szórakoztatás (corporate entertainment) jól működő iparág Nyugat-Európában, itthon azonban még szinte ismeretlen fogalom. “Éppen ezért fogtam bele ebbe a vállalkozásba” – mondja Andy Thompson, a Goldrock Rendezvényszervező és Szolgáltató Kft. tulajdonos-ügyvezetője.
ÜRES PÁLYÁN. Az angol vállalkozónak feltűnt, hogy ha felüti a szakmai telefonkönyvet, nyomát sem találja az ilyen jellegű szórakoztató cégeknek. Ez a terület persze sok mindenben hasonlatos az outdoor-tréningekhez (Figyelő, 2000/20. szám), hiszen az alap itt is a közös élmény. Thompson úgy véli, a magyar vállalatok is rájöttek már arra, hogy a siker nagy része magának a munkaerőnek köszönhető, így érdemes az ilyen, szórakozás jellegű programokra is pénzt áldozni. A cél persze ez esetben is a vállalati folyamatok hatékonyságának fejlesztése, ám ezt nem a hagyományos tréningek segítségével érik el. Azokat ugyanis inkább csak kisebb, 10-15 fős csoportokban lehet igazán jól csinálni, és gyakran többnapos, nagyon intenzív programokon keresztül történik a tanulás. Ahhoz, hogy az elvégzett feladatokból maradandó és hasznosítható élmények maradjanak, gyakran meg kell szakítani a programot, s a trénerek segítségével ki kell elemezni a történteket. Ráadásul a szervezők gyakran a félelem érzését is felhasználják: a résztvevőknek meg kell tanulniuk leküzdeni rettegésüket, ennek jegyében például le kell ugraniuk a mélybe. A vállalati szórakoztatáson viszont sok ember van ott – gyakran az egész cég -, s tulajdonképpen játszik. Ez megtörheti a jeget olyan munkatársak között is, akik korábban valamilyen konfliktus miatt nem tudtak együtt dolgozni.
A Panasonic magyarországi képviselete alig egy hónapja vett részt egy ilyen programban. Mint Gál András, a cég pénzügyi igazgatója elmondta, az alkalmazottak 90 százaléka jelen volt. A hangsúly az aktív részvételen van, hiszen az, hogy a munkatársak együtt vannak, csak akkor működik igazán jól, ha folyamatos a jókedv. A különleges helyszínek és események évekig kellemes emlékként maradnak meg.
A BŐSÉG ZAVARA. A dolgozók száguldhatnak homokfutón vagy fordított kormányzású autón (ha sikerül), de akár bekötött szemmel is vezethetnek. Választható szabadtéri sportnap – agyaggalamb-lövészettel vagy nyílpuskázással -, vitorlázás vagy ejtőernyőzés. Vannak már utazási irodák (Vista, Extreme Event), amelyek akár külföldön is vállalják a szórakoztatást. A Panasonicnál például a kreatív, vetélkedőkkel teli délelőtt után egy Balaton melletti pályán cross autókkal versenyeztek a játékosok. “Itt egy nap alatt jobban összerázódtak az emberek, mint az egész elmúlt év során” – emeli ki egy résztvevő.
Számos beltéri program is létezik. A filmforgatás – ahol a csapatok írják a szöveget, játsszák el a szerepeket és maguk is veszik fel a filmet – remek lehetőség, hogy a cég munkatársai úgy működjenek együtt egész nap, ahogyan a munkahelyükön nem. Egy vállalati vacsorát sokkal szórakoztatóbbá tud tenni, ha a végén filmes lóverseny a program, ahol a résztvevők játékpénzzel fogadhatnak.
A költségek akár a csillagos égig is felmehetnek, de Thompson szerint már szerveztek 300 főnek 3 millió forintból igen jó tapasztalatokkal zárult programsorozatot. Az ilyen típusú játékok persze nem csak cégen belül használhatóak. A partnereknek szervezett, sok száz fős fogadások nem töltik be szerepüket, így a kapcsolatépítés új formáját kell keresni. Az egy főre jutó költség ekkor jóval magasabb, de az élmény akár egy életre is partnerré teheti az addig esetleges üzletfeleket. Fábián Zsolt, a Matáv üzleti kommunikációs részlegének marketingvezetője régebbi ügyfeleket hívott meg a Hungaroringre igazi, versenyre felkészített autókkal folytatott vetélkedésre. A napot hangulatos vacsora zárta. Az étkezés közben hivatalos színészek által eljátszott bűntényt kellett megoldani. “A gyilkosság igazán misztikus volt – meséli Fábián -, különösen, hogy a vacsorát a rejtelmes hangulatú Vasarelly-kastélyban tartottuk.” A játékok végén ajándék illeti a győzteseket, de azok sem mennek el üres kézzel, akik a legmesszebb jártak az igazságtól, vagy a legutolsók lettek a kincsvadászaton. A lényeg ugyanis az, hogy mindenki jól érezze magát.