Emelkedő termelési költségekkel és csökkeinő olajárakkal találta magát szembe az évtized elején a British Petroleum olajtársaság európai kutatási üzletága (BP European Exploration Company). Erre reagálva számvite-lét “tokkal-vonóval” rábízta az Andersen Consultingra (AC). A feladatot elvállaló cég 50 százalékkal csökkentette a költségeket, s így a BP pénzügyi működési költségei csak a felét teszik ki a hasonló vállalatok átlagának.
VILÁGTENDENCIA. A BP a világon meghatározó trendet követte. Az AC nemzetközi felmérése szerint ugyanis a vállalatok felénél úgy tartják, hogy a jövő évezredben stratégiai kérdéssé válik az outsourcing, vagyis bizonyos tevékenységek kihelyezése.
Kérdés, miket érdemes átadni. A hagyományos elképzelés szerint azokat, amelyek kihelyezése költségcsökkentéssel jár, vagy amelyeket egy másik cég jobban el tud végezni. A vállalatok tehát attól váltak meg, amelyet működésük szempontjából nem tartottak fontosnak, s az volt az elvárás, hogy ezáltal erősebben koncentrálhassanak alaptevékenységükre. “Ez a felfogás azonban három évvel ezelőtt elkezdett megváltozni” – tudtuk meg Galgóczi Andreától, az AC junior partnerétől. Stratégiai előnyre ugyanis akkor lehet szert tenni, ha a stratégiailag fontos tevékenységet végezzük jobban. Így újabban a vállalatok nem attól válnak meg, amely számukra problémát okoz, hanem attól, amelynek javítása versenyelőnyt hoz magával. Amerikában például működik olyan sikeres biztosítótársaság, amely elfér egy kis irodában, ugyanis az összes tevékenységét kihelyezte.
Az ilyen extrém példáktól eltekintve, általában három esetben érdemes elgondolkodni az outsourcingon. Fúzióknál két eltérő felfogásban végzett tevékenység egységessé tétele oldható meg így. Tulajdonosváltás esetén is segíthet e módszer, ha az új tulajdonos mélyreható átszervezéseket hajt végre. Kezdő, de fejlődőképes vállalkozás számára a gyors növekedés záloga lehet, ha kihelyezi azt a számára létfontosságú tevékenységet, amelynél túl rövid idő áll rendelkezésre a szükséges háttér létrehozásához.
Galgóczi Andrea tapasztalata szerint a magyar vállalatok még hagyományosan gondolkodnak az outsourcingról, de ezzel is fejlettebbnek számítanak régióbeli társaiknál. Másutt ugyanis nagyon erős még a félelem attól, hogy egy-egy tevékenység kikerüljön a menedzsment közvetlen ellenőrzése alól.
ÚTTÖRŐ SZEREPBEN. Október elsejével a Matáv 3,5 ezer ingatlanának üzemeltetését egy másik cégre bízta. Ez utóbbinak az a feladata, hogy csökkentse az épületek üzemeltetési költségét, miközben javítja a munka minőségét. A partnervállalkozás, a Trammell Crow Wallis (TCW) 71 alkalmazottja közül – a vezérigazgatót és a pénzügyi igazgatót kivéve – mindenki a Matávtól jött. Ugyanakkor közel 300 matávos került a Vilatihoz, amely stratégiai alvállalkozóként az energiaellátással, a klímaberendezésekkel kapcsolatos tevékenységekért felelős. A kihelyezés révén 80 fővel csökkent az üzemeltetők létszáma.
A TCW-t, amely fele-fele arányban az amerikai Trammell Crow Company (TCC) és a Wallis Ingatlan Rt. tulajdonában van, kifejezetten létesítménygazdálkodással kapcsolatos szolgáltatás végzésére hozták létre. Mint Balogh Iván vezérigazgatótól megtudtuk, legelső megbízásukat a Matávtól kapták, s a szerződés értelmében egy éven belül nem is vállalhatnak más munkát, hogy erre a feladatra tudjanak koncentrálni. Előkészíteniük azonban szabad további szerződéseket, s ez szándékukban is áll.
Török István, a TCW vezérigazgató-helyettese szerint az outsourcing fontos vonása, hogy ezzel átalakul a felelősségi kör. Míg a Matávnál az ingatlan-üzemeltetés csak egy (és nem is túl fontos) tevékenység volt a sok közül, a TCW számára ez a fő feladat. Átgondolták tehát az egész tevékenységet, s ennek eredményeként például új kontrolling és monitoring rendszert dolgoznak ki a folyamatok kézbentartása érdekében. A feladat nagy, hiszen évi több százmilliós költségmegtakarítást vár el partnerétől a Matáv. A távközlési társaságnál egyébként már előkészületben van a következő outsourcing, ezúttal informatikai területen.