Gazdaság

A NABI BRIT AKVIZÍCIÓJA – Európai járat

A nagy buszgyártók közé kerül a NABI, miután 35,2 millió dollárért megvette az angol Optare céget. A lépés javítja a cég növekedési kilátásait, de kockázatot is rejt magában.

Az Ikarus Amerikába szállító üzeméből hét éve kinőtt magyar-amerikai vegyes vállalat, a North American Bus Industries (NABI) Rt. 35,2 millió dollárért (21,5 millió font) megvásárolta az Optare nevű brit buszgyártó céget. Róna Péter, a társaság elnöke a bejelentés kapcsán kiemelte, hogy a NABI az első szektorbeli magyar cég, amely immár nemzetközi csoportként működik. Elismerte ugyanakkor, hogy nem csak a cég teljesítményét és kilátásait, hanem egyúttal a társaság részvényeinek kockázatait is megnöveli a lépés. A NABI ilyen irányú terveinek híre informálisan már hónapokkal korábban elterjedt. Hiába épült be azonban az árfolyamba már korábban ez a várakozás, a bejelentés napján mégis 10 százalékkal nőtt a részvény árfolyama. Azután e hét elejére a kedélyek lecsillapodtak, így ismét 6 ezer forint alá csökkent a kurzus.

BENT AZ ELSŐ TÍZBEN. A NABI-nak az Optare üzlet révén lehetősége nyílik a brit piacra való belépésre, hiszen azon 10,4 százalékos részesedéssel az Optare a harmadik legnagyobb szállító. A NABI-csoport egyúttal bekerül az Európában és Észak-Amerikában érdekelt tíz legnagyobb buszgyártó közé. A kontinentális nyugat-európai piaci megjelenéshez szintén jó ugródeszka lehet a felvásárlás. A 35,2 millió dolláros vételárat a buszgyár lényegében hitelből fizeti ki. A teljes összegből 20 millió dollárt 6 éves futamidejű, 5 évi türelmi idő után törlesztendő kötvények révén finanszíroznak. A kötvényt az amerikai Matlife biztosító jegyezte le, amely az évi 9,3 százalékos kamaton felül úgynevezett warrant csomagot kap. Ezzel 330 ezer 258 darab új kibocsátású NABI-részvény vételi jogához jut, méghozzá 5446 forintos árfolyamon. A vételár másik részét a menedzsment tulajdonú Optare vezetői részére kibocsátott kötvények, illetve az Optare átvállalt hitele jelenti. A konstrukció a készpénzfizetéssel szemben adózási szempontból előnyösebb az Optare tulajdonos-vezetői számára, akik egyébként a helyükön maradnak.

Az együttműködés leglényegesebb pontja a NABI kompozit technológiájának átadása, valamint az Optare Solo nevű, szintén korszerű buszának az amerikai, és később a magyar piacra történő bevezetése. A britek fejlesztés alatt álló minibusza is nagy sikerre számíthat világszerte, főként, ha a NABI technológiájával gyártják majd a karosszériáját. A brit cég forgalma tavalyelőtt 56 millió dollár, nyeresége 1,5 millió dollár volt, szemben a NABI 134 milliós forgalmával, és 4,4 milliós nyereségével.

“A 30 százalékos súlycsökkenést, ezzel olcsó és környezetkímélő üzemeltetést lehetővé tevő kompozit karosszériás buszok prototípusai, a Compobusok várhatóan március végére már a kritikus ütközési teszteken is túlesnek” – mondta el a Figyelőnek Rácz András, a NABI vezérigazgatója.

NAGYRATÖRŐ TERVEK. A profitvárakozások nagyratörőek: 2000-ben az 1998-as szint (0,98 dollár) 140 százalékának megfelelő a részvényenkénti nyereséget (EPS) vár a cég vezetése; jövőre 270 százalék, 2002-ben pedig 390 százalék az előirányzat. A tavalyi eredményekről Róna Péter annyit árult el, hogy a tervezett 150 millió dollár feletti árbevételt elérték, mivel sikerült 501 buszt értékesíteni, s jól alakult a bruttó fedezeti szint is. (A negyedik negyedéves gyorsjelentést február közepéig kell közzétennie a NABI-nak.) Az 1999-re előzetesen kalkulált nyereség 0,8-1,2 millió dollárral csökkenhet, mivel egyfelől az akvizíció miatt “kitisztítják” a magyar-amerikai gyár könyveit, másfelől a költségek is növekedtek az 1999-re jellemző kis sorozatok miatt.

A Credit Suisse First Boston (CSFB) vételt ajánló friss elemzése szerint a tavalyi 1,07 dollár után 2000-ben csupán 0,79 dolláros, 2001-ben viszont 1,59 dolláros EPS várható. A CSFB szakértői kiemelik, hogy 2002-től az akvizíció – az európai piacok várható megnyílása mellett – növeli az eredményességet, így a részvény értékét is, amelynek árfolyama a CSFB szerint egy éven belül eléri a 7800 forintot. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik