Hamarosan versenyhelyzetbe kerül a roimán nemzeti távközlési társaság, a Romtelecom. Legnagyobb vetélytársai a mobilszolgáltatóként ismert MobiFon és Mobil Rom lesznek, amelyek a jelek szerint a vezetékes telefóniában is utat törnek maguknak. A verseny éleződésére a 2003. januári piacnyitás után lehet számítani: addig a Romtelecom monopolhelyzetben marad.
A görög OTE távközlési vállalat 1998 végén fizette ki a román országos telefontársaság részvényeinek 35 százalékáért járó 675 millió dollárt; ezzel azonban mindössze 16 százalékos szavazati joghoz jutott hozzá. A részvények fennmaradó részét az állam megtartotta. A Romtelecom teljes értékét a részleges privatizáció 1,93 milliárd dollárra, telefonvonalanként 540 dollárra “állította be”. A görög résztulajdonos nemrégiben megállapodást kötött a GTE amerikai távközlési szolgáltatóval, amelynek értelmében Romtelecom részvényeinek egy részét két éven belül továbbadja neki.
Az ilyen szolgáltatóknál szokásosan figyelembe vett mutatók ismeretében a Romtelecom egyelőre nemigen büszkélkedhet: működési területén a vonalsűrűség csupán 16 százalék. (Összehasonlításképpen: Magyarországon ez a ráta 40 százalékos.) A telefonhoz jutás átlagos várakozási ideje még mindig csaknem négy év.
A cégnek – a nemzetközi trendhez illeszkedve – nincs más választása, mint szélesíteni a szolgáltatási spektrumot, mégpedig a mobilszolgáltatók, az internet és az adatközlés terén. Öt évre szóló fejlesztési terve 2,7 milliárd, évi átlagban tehát közel 600 millió dolláros invesztíciót irányoz elő, ami aligha teljesíthető külföldi partnerek bevonása nélkül.
A vezetékes szolgáltatásban ma még egyeduralkodó társaság a mobilszolgáltatások piacán is újabb pozíciókat szerez: az év elején indult Bukarestben, Brassóban és Constantában a vállalat tulajdonában lévő CosmoRom nevű DCS-1800 rendszerű szolgáltató. A hálózatot a svéd Ericsson és a görög Intracom 37 millió dollárért építette ki. A CosmoRom térhódítása attól függ, sikerül-e újabb stratégiai partnereket maga mellé állítania. Csupán az idén legalább 250 millió dolláros tőkebevonásra lenne szüksége ahhoz, hogy versenytársaival szemben némi előnyre tegyen szert a második romániai DCS-1800 frekvencia meghirdetéséig.
A GSM-típusú mobilszolgáltatás az utóbbi években látványos fejlődésen ment át Romániában is. 1996-ban két frekvenciára hirdettek pályázatot, így törhetett be a piacra a MobiFon és a Mobil Rom. Kezdetben a Mobil Rom elsősorban a gyors terjeszkedésre fektette a hangsúlyt, a MobiFon viszont inkább a minőségre koncentrált. A szolgáltatás megkezdése után egy évvel már az ország területének 80 százalékát, a második év végére pedig 90 százalékát hálózták be a mobilcégek. Mára csupán a főútvonalaktól távol eső, eldugott településeken jelez elégtelen térerőt a maroktelefonok kijelzője.
Mindkét cég intenzív reklámkampányba kezdett: az első évben 4, a másodikban 8, 1999 első harmadában pedig 2,3 millió dollár értékben reklámozták szolgáltatásaikat. Az eredmény nem maradt el: a legoptimistább előrejelzéseket is túlszárnyalva, 1997 végére százezren fizettek elő mobilszolgáltatásokra, 1999 közepén pedig már 850 ezer volt az előfizetők száma.
A két mobilszolgáltató közül sikeresebbnek számító MobiFon előfizetői tábora már tavaly augusztusban meghaladta a félmilliót. Az ügyfelek számának növekedéséhez hasonlóan a bevételek is felfutóban vannak. A MobiFon forgalma az 1997-es 26,7 millió dollárról 1998-ban 46,8 millió dollárra emelkedett. Tavalyelőtt a Mobil Rom is jó évet zárt: 24 millió dolláros nyereséget könyvelhetett el, 10 millió dollárral többet az előirányzottnál. Számítások szerint a mobilszolgáltatók befektetései 4 év alatt térülnek meg Romániában.
Jövőbemutató tervek