Öt százalékról 13-ra emelkedett az új autók iközött a kombik aránya az elmúlt tíz év alatt Európában. A piackutatók szerint 2000-re már 15 százalékra bővül a “puttonyosok” részesedése a változtatható belső tér jóvoltából. Vonzó alternatívát kínálnak például a japánok. Különösen, ha olyan extra előnyt ígérnek, mint például a Nissan – csak nálunk bevezetett – öt évig (vagy 100 ezer kilométerig) tartó teljes körű garanciája. Igazi újdonság a Nissan Primera szeptemberben piacra dobott kombija, a Wagon. A harmadik generációs középkategóriás Nissan itteni piaci bevezetésére mintegy 150 millió forintot fordított az importőr, a Summit Motors Hungary. A Renault-val frigyre lépett Nissan következő Primerája csak 2002-ben várható, de információnk szerint még nem a Lagunával közös padlólemezen. A 2000-es modellévre most bemutatott Primera motorválasztéka 1,6-1,8- 2,0 literes benzinesből és egy 2,0 literes turbódízelből áll; karosszériából csapott, lépcsőshátú és kombi készül. Az összehasonlításban szereplő 2 literes 6 millió forintot közelítő ára már nem japánosan szerény, de cserébe a vevő szinte valamennyi extrát megkapja az alapárban. A középosztályban elvárható szolgáltatások (például szervokormány, elektromos ablakemelők, elektromosan állítható és fűthető külső tükrök, automata klíma, ABS, légzsák, dönthető kormány, övfeszítő) mellett egyebek között a fékerőt akár a vezetőt felülbírálva szabályozó fékassistance-t, fűthető első üléseket, oldallégzsákokat, fedélzeti komputert, hathangszórós rádiósmagnót adnak – mindez máshol csak a jobban felszerelt változatoknál jár.
Ennek a kényeztető üzletpolitikának a sikerét jelzi, hogy csoportjában (D szegmens) itthon 6,2 százalékos, Európában 3,5 százalékos részesedést szerzett a Primera, amelyből eddig több mint egymillió kocsi kelt el a kontinensen. Nálunk az idén összesen – az előző típussal együtt – 720 Primerát adtak el.
Az Opel már 1924 óta gyárt kombit, és a Vectra-család az európai középkategória piacvezetője. Itthon eddig 5600 darabot adtak el, és az idei terv 1300 darab. Tervezői szerint a most búcsúzó 1999-es modellévre kifejlesztett, 37 százalékban megújult második generációs Vectra az 1996-os első nemzedéknél takarékosabb és simább járású motorokkal, újrahangolt futóművel és fokozott biztonsággal felvértezve ezután is megőrzi piaci helyét. A munka során a Vectra 8 ezer alkatrészéből 3 ezret módosítottak. Az átrozsdásodás elleni garanciát pedig 10 évre növelték. Az új Vectra is három változatban készül: csapott ötajtós, lépcsőshátú és kombi karosszériával (alapfelszereltség szerint pedig GL Plus, CD és CDX kiépítettséggel). Az európai Vectra-vevők között népszerű a kombi, az összes eladás 31 százaléka. A Vectra Caravan magyar vásárlóinak 76 százaléka választja a benzinmotort. A motorkínálatban 1,6-tól 2,5 literesig ugyanis öt Ecotec benzines, valamint egy dízeles szerepel. A GL alap biztonsági csomagjában a középkategóriában szokásos két légzsák, övfeszítő, ABS, deréktámasz is megtalálható, a CD-ben klímaautomata, bőrkormány és (X 2.0 XEV, X 2.5 XE motor esetén) kipörgésgátló is van egyebek mellett.
A német Auto Motor und Sport összehasonlítása alapján a ráncfelvarrott Nissan Primera jellemzője a szolidság, de az áráért értékelendő ajánlat e “problémamentes” kombi. A lap az amúgy szintén nem rendkívüli, kiegyensúlyozott új Vectra nagy erényének halk és vibrációmentesen dolgozó motorját tartja. –