Jön a reklámadó, derült ki előző héten. Többen a TV2 felvásárlásának “elősegítését” sejtik a legújabb ötlet mögött. Ezt egyelőre senki nem erősítette meg, az viszont biztos, hogy a jobboldali médiavállalkozók érdekeltségei valahogy mind kikerültek a legdurvább sarc alól.
Az NGM munkaanyaga szerint az adó alanya a reklám közzétevője, alapja a reklám-közzétételi tevékenységéből származó adóévi nettó árbevétel. Az adó mértéke sávosan emelkedik, az 1 milliárd forint alatti részre 0 százalék, 1-5 milliárd forint között részre 1 százalék, 5-10 milliárd forint közötti részre 10 százalék, az ezt meghaladó részre 20 százalék. Mint megírtuk, lapunk gyűjtése alapján példátlan a magyar kormány által tervezett reklámadó, sehol az EU-ban nem kell ennyit fizetni.
Pontos adatok egyelőre nincsenek a reklám-közzétételi tevékenységből származó adóévi nettó árbevételekről, a 444.hu viszont közölt egy listát az egymilliárd forintnál nagyobb árbevételi médiaszolgáltatókról, megjegyezve, hogy sok cég árbevételénél nem a reklámbevétel a meghatározó.
A lista alapján a 20%-os adóval sújtott médiavállalkozások közé biztosan nem fog bekerülni egyetlen jobboldali médium sem.
A legrosszabbul Liszkay Gábor Hír TV-je járhat, a 8,8 milliárdos árbevétel miatt ugyanis nagy valószínűséggel őket a második legdurvább, azaz a 10%-os adó sújtja majd. Ugyancsak nem kerül be a legdurvább sávba a Simicska Lajos-féle Publimont, esetükben viszont elképzelhető a 10 %-os kulcs. Bár a cég árbevétele 2011-ben még nem érte el az 5 milliárd forintot (4,359 milliárd forint), a sikeres 2012-es év után könnyen lehet, hogy végül mégis beleesnek majd a 10%-os kategóriába.
Fotó: Kummer János
A szintén a Simicska-Nyerges médiabirodalom részeként számon tartott Advenio (Class FM) viszont biztosan megússza majd mind a 20, mind a 10%-os kulcsot, árbevétele ugyanis 2,333 milliárd forint volt. Így esetükben már nem 10, hanem csak 1% lesz az adó.
Nincs ez másként a többi Fidesz-közeli médiavállakozással sem. Nem esik a durvább kulcsok alá Fonyó Károly Metropolja (2,492 milliárd), Liszkay Gábor Magyar Nemzete (2,733 milliárd), Vitézy Tamás Helyi Thémája (1,109 milliárd), ahogy Széles Gábor Echo TV-je sem, amelynek árbevétele épphogy meghaladta az egymilliárd forintot (1,027 milliárd).
20%-os kulcs
– Nem lesz közte jobboldali médiavállalkozó
10%-os kulcs
– Hír Tv (8,8 milliárd)
– Publimont (4,3 milliárd)
1 %-os kulcs
– Metropol (2,4)
– Class FM (2,3 milliárd)
– Helyi Théma (1,1)
– Echo TV (1 milliárd)