Gazdaság

DAIMLERCHRYSLER – Jelenetek egy házasságból

A Daimler Benz és a Crysler összevonásából adódó átszervezés még nem oldja meg a kulturális különbségekből adódó gondokat.

Csak egy esztendeje annak, hogy a Daimler Benz és a Chrysler 36 milliárd dolláros hozománnyal házasságra lépett, mégis a “külön hálószoba” mellett döntöttek a felek. A DaimlerChrysler október 29-i bejelentése szerint az átszervezés révén több önállóságot kap a vállalat amerikai részlege.

Jürgen E. Schrempp és Robert J. Eaton társelnökök a három külön autóüzletágat – Mercedes-Benz, Chrysler, haszongépjárművek – eredményező változtatásokat “logikus fejleménynek” nevezik. Az átszervezés csökkentette az üzlettársak között egyre növekvő feszültséget is, ami miatt több vezető beosztású Chrysler-alkalmazott hagyta el a céget. A két alapító közötti súrlódások egyébként a DaimlerChrysler részvényeinek árfolyamát is lenyomták, a befektetők ugyanis hiába vártak az összeolvadásból származó eredményjavulásra.

ALÁBECSÜLT KÜLÖNBSÉGEK. “A multinacionális vállalatok rendszeresen alábecslik az eltérő nemzeti kultúrákra visszavezethető mentalitásbeli különbségeket” – állapítja meg David E. Cole, a michigani egyetem autóipari és fuvarozási kutatóintézetének igazgatója. “Az egyesülő cégek mindig fogadkoznak, hogy elsőrangú prioritásként kezelik a kérdést, majd rendre megfeledkeznek erről a problémáról” – teszi hozzá.

Megmenthető-e még ezek után a közös vállalat? Több elemző is úgy véli, Schremppnek a Chrysler-menedzsment nagyobb önállóságára vonatkozó ígérete csak látszat; valójában azt a célt szolgálja, hogy a cég a külvilág felé jobb benyomást keltsen.

“A fúzió mindig új helyzetet teremt; a létrehozott vállalatnak önálló egységként újra helyt kell állnia” – figyelmeztet John A. Casesa, a Merrill Lynch szakértője.

A DaimlerChrysleren belüli változásokat ismertető minapi bejelentés egyik legkedvezőbb híre az volt, hogy Thomas C. Gale, a Chrysler termékfejlesztésért felelős vezetője a cégnél marad. Detroitban ugyanis már szárnyra kaptak olyan hírek, miszerint Thomas T. Stallkamp, a szeptemberben távozott Chrysler-elnök után Gale lesz a következő felmondó. A Chryslertől az utóbbi időben rengeteg tervezőmérnök igazolt át a General Motorshoz (GM) és a Fordhoz. Gale maradása javítja annak esélyét, hogy nagyobb zavarok nélkül folytatódjon a termékfejlesztés.

Az üzleti elemzők azonban a közös társaság rövid távon várható teljesítményét illetően még mindig borúlátóak. A csalódást keltő második negyedév után a harmadikban ugyan kellemes meglepetést keltett a cég árbevétele, részvényeinek árfolyama azonban továbbra is alacsony: 31 százalékkal marad el az eddigi legmagasabb értéktől. “Vajon miért nincsenek a fúziónak pozitív hatásai?” – mutat rá az egyik alapproblémára a Deutsche Banc Alex, a Brown tanácsadó cég autóipari elemzője, Rod Lache.

A másik kérdést az Egyesült Államok általános gépjárműpiaci helyzete veti fel: hogyan növelheti bevételeit a Chrysler az egyre csökkenő teljesítményt produkáló amerikai szektorban. Októberben a három legnagyobb autógyártó – a GM, a Ford és a Chrysler – a vártnál nagyobb visszaeséssel volt kénytelen szembenézni. “A kilátások jövőre sem kedvezőek, minden ellenük játszik” – figyelmeztet Glenn Chin, a Lehman Brothers szakértője, hozzátéve, hogy “a Chryslernek nincs sok új terméke”. Az amerikai vállalatrész vesztesége így előreláthatóan tovább csökkenti az európai ág nyereségét.

VESZÉLYES SZAKADÉK. Ezek a kilátások sürgetőleg hatnak az új termékek – például a 20 ezer dollárba kerülő, családi kisautónak gyártott, ám egy minifurgonnak megfelelő belső térrel rendelkező Chrysler PT Cruiser – bevezetésére. Markáns, korabeli gengszterek batárjaira emlékeztető megjelenése miatt azonban az elemzők bizonytalanok, mennyire lesz kapós a piacon jövőre megjelenő kocsi. Az viszont biztos, hogy sokan lesznek kíváncsiak rá, és ellátogatnak majd az autókereskedésekhez. A Chrysler reményei szerint ott aztán belebotlanak más, a gyártó számára jóval nagyobb árbevétellel kecsegtető modellekbe is. A jövő év végéig azonban – amikorra az átformált minifurgonok kikerülnek a gyárból – egy piaci szempontból veszélyes, “üres” időszakot kell átvészelni. A Chrysler valószínűleg árengedményekkel és egyéb kedvezményekkel igyekszik megtartani a vevőit. A Honda és a Toyota modernebb típusai jelentik a legnagyobb konkurenciát.

Ilyen körülmények között James P. Holdenre, a DaimlerChrysler új amerikai elnökére vár az a feladat, hogy ismét megerősítse a Chryslert. A vállalatot ugyanis éppen korábbi teljesítménye tette alkalmassá a fúzióra. Holden állítja: már nem vitáznak azon, hogy az összeolvadással melyik cég “házasodott lefelé és melyik felfelé”. Ez már a múlté. Az is igaz viszont, hogy a mézeshetek már régen véget értek.

Š Business Week

Ajánlott videó

Olvasói sztorik